۱
مسوول دپارتمان تحقیقاتی بیماری سلیاک پژوهشگاه بیماری های گوارش در گفت و گو با سالم خبر:

شرکت های دارویی از حساسیت زایی گلوتن آگاه نیستند

متخصصان گوارش مطلع و آگاه نسبت بیماری سلیاک در کشور انگشت شمارند
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۳۳۵۸
شرکت های دارویی از حساسیت زایی گلوتن آگاه نیستند
سالم خبر: نبود آگاهی جامعه نسبت به بیماری سلیاک در حالی تشخیص این بیماری در افراد را  با تاخیرهای چندین ساله‌ مواجه کرده است که براساس یک مطالعه در کشور فقط حدود 12 متخصص مجرب نسبت به این بیماری گوارشی آگاهی و اشراف کامل دارند.

محمد رستمی نژاد مسوول دپارتمان تحقیقاتی بیماری سلیاک پژوهشگاه بیماری های گوارش در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب بر اطلاع رسانی و آموزش افراد جامعه کشور و متخصصان گوارش تاکید کرد و گفت: با توجه به این که سلیاک نوعی بیماری گوارشی است که برای افرادی که از لحاظ ژنتیکی ریسک بیشتری برای ابتلا به آن را دارند، به دلیل حساسیت به پروتئین موجود در غلات به ویژه گندم و جو بنام گلوتن(پروتئین) می تواند ارگان های مختلف بدنش را درگیر و مشکلات گوارشی  ایجاد کند.

وی با تاکید براینکه مردم از گلوتن(پروتئین) داخل مواد غذایی و مصرفی حساسیت زا آگاهی کافی ندارند عنوان کرد که بر اثر بیماری سلیاک مصرف گلوتن بر روی روده کوچک اثرات حساسیت زا داشته و موجب عدم جذب و دفع در روده ها می شود.

800 هزارنفر از جمعیت ایران به سلیاک مبتلا هستند

رستمی نژاد با بیان این که 800 هزار نفر از جمعیت ایران به سلیاک مبتلا هستند، تصریح کرد: براساس مطالعات صورت گرفته، شیوع این بیماری در ایران از نیم درصد در شیراز تا یک ونیم درصد در ایلام  و سیستان و بلوچستان است ضمن آنکه میانگین شیوع کشوری این بیماری حدود یک درصد برآورد شده است.

شیوع 5 تا 6 درصدی جمعیت کشور به گلوتن غیرسلیاکی

مسوول دپارتمان تحقیقاتی بیماری سلیاک پژوهشگاه بیماری های گوارش با اشاره به این حساسیت به گلوتن می تواند گاه غیرسلیاک باشد اما بهر ترتیب زیرمجموعه بیماری های  اختلالات مرتبط با گلوتن(پروتئین)
محسوب شده و شیوعی به میزان 5 تا 6 درصد در کشور دارد.

وی گفت: بسیاری از افراد از هیچ اطلاعی از حساسیت بدن خود نسبت به گلوتن ندارند و گاهی حتی تست های سلیاک در این افراد منفی است. اما افراد باید غربالگری شوند و مورد بررسی قرار بگیرند.

رستمی نژاد  ادامه داد: افرادی که به گندم حساسیت دارند باید این ماده را از وعده غذایی خود حذف کنند. چون مصرف این محصول حساسیت پوستی برای آن ها ایجاد می کند.

وی افزود:  گندم جزو آن دسته از پروتئین هایی قرار دارد که برای برخی افراد حساسیت های  پوستی، گوارشی و آلرژی ایجاد می کند که باید به متخصصان آلرژی مراجعه کنند و تست های تکمیلی انجام دهند.

شرکت های دارویی از حساسیت زایی گلوتن آگاه نیستند

مسوول دپارتمان تحقیقاتی بیماری سلیاک پژوهشگاه بیماری های گوارش گفت: 95 درصد قرص هایی که در کشور تولید می شود حاوی گلوتن است که برای چسبندگی قرص از آن بهره برده می شود ضمن آنکه برخی از شربت ها از جوانه گندم درست می شود که تولیدکنندگان و شرکت های دارویی از حساسیت زایی گلوتن آگاه نیستند. چون که این حساسیت ها برای درمان بیماران مبتلا به خصوص در مناطق محروم کشور هزینه های هنگفتی به دنبال دارد.

رستمی نژاد افزود: البته برخی از شرکت های داخلی یکسری از محصولات بدون گلوتن را تولید می کنند . اما آنچنان به این موضوع توجه نمی شود که بیمارانی که زیرمجموعه بیماری سلیاک قرار دارند حداقل بتوانند داروهای بدون گلوتن مصرف کنند.

وی بر توجه هر چه بیشتر مسوولان نسبت به بیماری سلیاک تاکید کرد و گفت: اگر این بیماری تشخیص داده نشود و در صورت تشخیص آن، رژیم غذایی رعایت نشود، عوارض خطرناکی همچون سرطان روده برای بیمار به دنبال خواهد داشت.
 
 
کد مطلب : ۳۳۵۸
نام شما

آدرس ايميل شما