۰
مدیرکل بیماری های غیرواگیردار وزارت بهداشت در نشست هفته ملی دیابت مطرح کرد :

20 تا 30 درصد از بزرگسالان در معرض ابتلا به دیابت هستند

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۲۸۴۸
20 تا 30 درصد از بزرگسالان در معرض ابتلا به دیابت هستند
سالم خبر: مدیرکل بیماری های غیرواگیردار وزارت بهداشت اعلام کرد: ضروری است آموزش مربوط به پیشگیری و درمان بیماری دیابت با کیفیت بالا و حرفه ای از سوی متولیان در اختیار همه و مبتلایان قرار بگیرد .

به گزارش سالم خبر افشین استوار طی نشست هفته ملی دیابت با بیان اینکه دیابت از مهمترین بیماری های غیرواگیردار و بیماری اصلی بعد از بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های تنفسی و سرطان ها قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه با دیابت نوع یک و دو مواجه هستیم، حدود 5 درصد دیابتی ها از نوع یک هستند که این جمعیت نخستین بار به سن زیر 14 سال در سال 2015رسیده است .

استوار تعداد ثبت بیماران دیابت نوع یک طی 6 ماهه اول سالجاری در کشور را 40 هزارنفر اعلام و تصریح کرد: دیابت در کودکان مبتلا به نوع یک دیابت با رژیم غذایی قابل کنترل است.

مدیر دفتر بیماری های غیرواگیردار وزارت بهداشت ادامه داد: حدود 11 درصد جمعیت بزرگسالان بالاتر از 25 سال به بیماری دیابت مبتلا  و حدود 18 درصد جمعیت بزرگسال در شرایط پیش ابتلا به دیابت هستند و 20 تا 30 درصد جمعیت بزرگسالان در معرض ابتلا به دیابت هستند.

هزینه 4 میلیارد دلاری دیابت در کشور

استوار هزینه های مستقیم و غیرمستقیم دیابت را براساس مطالعات صورت گرفته 4 میلیارد دلار در کشور عنوان کرد که شامل درمان این بیماری و بطور غیر مستقیم عوارض دیابت است که به بیمار و خانواده و جامعه  تحمیل می شود.

وی چاقی، عدم تحرک و تغذیه نامناسب را موجب پیدایش عوارض خطرساز دیابت دانست و بیان کرد: بیماری های کلیوی، بیماری های قلبی و عروقی، عوارص چشمی، اختلالات عصبی و... از عوارض خطر ساز دیابت است که با کنترل بیماری می توانیم ازاین عوارض جلوگیری کنیم .

مدیر کل دفتر بیماری های غیرواگیردار وزارت بهداشت افزود: نیروهای تخصصی در واحدهای درمانی وجود دارد و تلاش دولت اینست که خدمات مورد نیاز را به بیماران دیابتی ارائه شود.

استوار بر خدمات پیشگیری، درمان و بازتوانی نسبت به بیماران دیابتی تاکید کرد و افزود : همه داروها در دسترس و تحت پوشش بیمه است که این مساله با سایر کشورها قابل مقایسه نیست.

ضرورت آموزش پیشگیری از دیابت

مدیر دفتر بیماری های غیرواگیردار گفت: تاکید سازمان های جهانی سلامت بر اهمیت آموزش نتیجه محور دیابت است و متاسفانه در کشور ما این ضرورت به درستی توسط جامعه پزشکی، سیاستگزاران حوزه  سلامت و افراد مبتلا به دیابت درک نشده است. بنابراین ضروری است که آموزش دیابت با کیفیت بالا و حرفه ای از سوی متولیان در اختیار همه مبتلایان قرار بگیرد و از این بابت وزارت بهداشت با حمایت سازمان های بیمه گر می تواند زیرساخت های لازم همچون ابزار استفاده از خدمات آنلاین را برای دسترسی همگانی و اجرای آن فراهم کنند.

استوار ادامه داد: با توجه به پیام امسال فدراسیون بین المللی دیابت که از هر پنج نفر گروه درمانی که به امر مراقبت از افراد دیابتی اشتغال دارند فقط یک نفر با اصول جدید مدیریت آشنا است، لازم است زمینه مناسب آموزش نوین برای گروه های پزشکی که در این راستا فعالیت می کنند فراهم شود.

برنامه های هفته ملی دیابت

وی با اشاره به چهاردهم نوامبر 2018 برابر با 23 آبان ماه سالجاری اظهار داشت: از آغاز این هفته 19 آبان ماه با نام های دیابت، رسانه و خانواده، آموزش ،تغذیه ، سازمان مردم نهاد ، غربالگری ، فعالیت بدنی و  مشارکت نامگذاری شده است و امسال در هفته ملی دیابت بر نقش خانواده و کنترل و پیشگیری بیماری بسیارتاکید دارد.

وی افزود: با توجه به اهمیت اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، رفع تبعیض فرد دیابتی در جامعه و اصلاح باورهای غلط از رسانه های جمعی به ویژه رسانه ملی درخواست می شود که نقش ویژه خود را در این راستا بخوبی ایفا کنند.
 
 
کد مطلب : ۲۸۴۸
نام شما

آدرس ايميل شما