۰

مردان ایرانی با «سلامت» بیگانه‌اند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۲۷۷
مردان ایرانی با «سلامت» بیگانه‌اند
سالم خبر : نیمی از جمعیت کشورمان را مردان تشکیل می دهند و این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد، مردان ایرانی با مقوله «سلامت» بیگانه اند و هنگام بیماری، کمتر به سراغ پزشک می روند.
 
سیدمرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، یکی از شاخص‌های مهم سلامت در دنیا را سن امید به زندگی عنوان کرد و به مهر گفت: سن امید به زندگی در مردان از زنان کمتر است.
 
وی با استناد به مطالعاتی که نشان می دهد میزان مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان است، یکی از دلایل شیوع بیشتر بیماری‌های بدخیم در مردان را سرطان پروستات عنوان کرد و افزود: مردان بیشتر از زنان در معرض آسیب‌های شغلی، اجتماعی، حوادث ترافیکی و سوانح هستند طبق آمار موجود حوادث ترافیکی ۵ برابر و سقوط ۳ برابر بیشتر در مردان اتفاق می‌افتد.
 
خاتمی با اشاره به سایر علل مرگ و میر مردان، افزود: مصرف سیگار و وابستگی به مواد مخدر در مردان بیشتر است که البته یکی از دلایل عمده را هم می‌توان عدم توجه مردان به سلامت خود دانست.
 
وی ادامه داد: از نظر محیطی مردان استرس کاری بیشتری را تحمل کرده و در معرض ضربات جسمی بیشتری هستند، عادات غذایی نامناسب تری داشته و در معرض آلودگی بیشتر و نیز وابستگی بیشتری به مواد دخانی دارند و لذا است که می توان شیوع بیشتر بعضی از اختلالات را به این موارد نسبت داد و بر همین اساس نیز راه های پیشگیری و کاهش خطر را مد نظر داشت.
 
خاتمی تغییر شیوه زندگی با لحاظ  فعالیت مستمر  ورزشی و پرهیز از استرس و نیز  مخاطرات شغلی را یکی دیگر از عوامل موثر در بهبود شاخص های بهداشتی به خصوص در مردان خواند و گفت: اصلاح الگوی غذایی با مصرف کمتر نمک، مصرف مناسب قند و چربی و نیز بالا بردن فیبر غذایی و سبزیجات می‌تواند کمک بسزایی به بهبود سلامت مردان کند.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: پرهیز از استعمال دخانیات و کاهش سایر عوامل خطر محیطی از جمله آلودگی‌ها از دیگر موارد توصیه شده است. آشنایی با علائم اولیه بروز بیماری های مهم مردان، غربالگری و پیگیری‌های دوره‌ای برای بیماری‌های شایع و معاینات دوره ای کارگران و کارمندان نیز از اقداماتی است که می تواند در کاهش مرگ و میر مردان موثر باشد.
 
شایع ترین سرطان ها در مردان
 
دکتر سیدحامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که سلامت مردان به اندازه سلامت زنان اهمیت دارد، تاکید کرد: در هر دو گروه شایع ترین علت بیماری و ناتوانی، بیماری های قلبی عروقی است، اما در مردان علت دوم به بعد متفاوت است که به ترتیب حوادث و سوانح غیرعمد، سرطان ها و تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی، حوادث عمدی، بیماری های متابولیک، بیماری های دستگاه گوارش، اختلالات تناسلی و ادراری و بیماری های اعصاب و روان را شامل می شود.
 
وی افزود: مردان کمتر از زنان به علائم و نشانه های خطر و بیماری زا توجه می کنند، به همین دلیل بیماری در آنها پیشرفت می کند و یا اینکه مرگ و میر بیشتری را به همراه دارد. با در نظر گرفتن هفته ای با عنوان سلامت مردان اهمیت این موضوع روشن می شود و زنگ خطری خواهد بود تا مردان این مقوله مهم را در نظر بگیرند.
 
برکاتی ادامه داد: شایع ترین سرطان ها در مردان به ترتیب سرطان پوست با شیوع ١٤ درصد، سرطان معده با شیوع ١٢ درصد، سرطان مثانه با شیوع ٩ درصد، سرطان پروستات با شیوع ٨ درصد، سرطان روده بزرگ با شیوع ٨ درصد، سرطان ریه و مری با شیوع ٦ درصد است.
 
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، با بیان اینکه خودمراقبتی اولین عنصر سلامتی در مردان است، گفت: حوادث و سوانح عمد ٤.٣ برابر، حوادث غیرعمد ٣.٦ برابر، بیماری عفونی ٣ برابر و بیماری های اعصاب و روان نیز ٧ برابر در مردان بیشتر از زنان است، علت آن هم این است که مردان در معرض استرس ها، آلودگی های محیطی، رفتارهای پرخطر و همچنین مخاطرات بیشتری قرار می گیرند، اما آنچه منجر به مرگ می شود، این است که مردان نقش خودمراقبتی را جدی نمی گیرند.
 
 
کد مطلب : ۲۷۷
نام شما

آدرس ايميل شما