۱

اهدای خون در ماه اسفند کاهش می یابد

تاریخ انتشار :
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۲۷۳
اهدای خون در ماه اسفند کاهش می یابد
سالم خبر: با نزدیک شدن به پایان سال و تاثیر تغییرات فصلی و بارش ها و همچنین ترافیک اهدای خون در ماه اسفند کاهش می یابد.

به گزارش سالم خبر ایرج حریرچی قائم مقام و سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر تغییرات فصلی و بارش ها و ترافیک های فصلی در کاهش میزان اهدای خون مردم، گفت: اهدا کنندگان مستمر و دوره ای خون در اسفندماه، کمتر برای اهدای خون مراجعه می کنند؛ در حالی که میزان نیاز به این فاکتور حیاتی تابع شرایط محیطی نیست. ضمن آنکه به دلیل نزدیکی تعطیلات طولانی مدت عید نوروز، تعداد جراحی ها و نیاز به خون در این ماه بیشتر است.

حریرچی به توضیح در مورد شبهات وارد شده در مورد تعرفه های پزشکی و افزایش مالیات بر درآمد پزشکان پرداخت و گفت: مصوبه مجلس در مورد افزایش مالیات، مختص پزشکان نیست و برای سطوح مختلف درآمدی، مالیات متفاوتی را وضع کرده است که در مورد پزشکان، گروهی را معاف از پرداخت مالیات و برای بقیه سطوح، مالیات ۱۰ درصدی و برای بخش کوچکی از متخصصان سطوح بالاتر، مالیات ۳۵ درصدی در نظر گرفته است.

وی تاکید کرد: پزشکان بخش دولتی با کمترین تعرفه دولتی خدمت می کنند و نرخ خدمت آن ها نسبت به پزشکانی که در بخش خصوصی فعالیت دارند، کمتر از ۲۵ درصد تعرفه است. ضمن آنکه بیش از ۵۰ درصد از پزشکان فعال در بخش دولتی، از فعالیت در بخش خصوصی صرفنظر کرده اند که نباید فشار مضاعفی به آنها وارد کرد. 

حریرچی به نرخ تعرفه برای خدمات سطوح مختلف پزشکی در بخش خصوصی بر اساس مصوبه دولت هم اشاره کرد و افزود: در سال آینده نرخ حق ویزیت سرپایی در بخش خصوصی برای پزشکان عمومی و دندانپزشکان عمومی ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان، ویزیت پزشک متخصص و دندانپزشکی متخصص ۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان، پزشک فوق تخصص، فلوشیپ و متخصص روانپزشکی ۴۵ هزار و ۲۰۰ و ویزیت روانپزشکان فوق تخصص ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است و دریافت فراتر از تعرفه های مصوب، در صورت انجام ندادن اقدامات تشخیصی و درمانی بیشتر، غیرقانونی است.

حریرچی در باره اینکه گفته می شود تعرفه های پزشکان در سال های اخیر به طرز غیرقابل قبولی افزایش یافته است، اظهار داشت: در شش ماه اول سال ۹۳ افزایش تعرفه صفر بوده همچنین در شش ماه اول سال ۹۴ نیز این افزایش صفر بوده و در سال های ۹۵ و ۹۶ افزایش در حد ۳ الی ۸ درصد بوده تنها در نیمه دوم سال ۹۳ افزایش قابل توجهی در تعرفه ها داشته ایم اما آنچه مسلم است مجموع افزایش تعرفه ها با سال های قبل از ۹۳ در حد یک تا دو درصد بوده است.

او با اشاره به اینکه بیمه ها فقط تعرفه دولتی را تحت پوشش قرار می دهد گفت: بیمه ها ۳۰ درصد تعرفه دولتی و صددرصد ما به التفاوت تعرفه خصوصی و دولتی را متقبل می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از چند دهه است که نظارت مناسبی از سوی دستگاه های ناظر در خصوص تعرفه سرپایی بخش خصوصی انجام نمی شود، ادامه داد: تا قبل از اجرای طرح تحول سلامت این مشکل نیز در بیمارستان ها و بخش های بستری وجود داشت، اما پس از اجرای این طرح، تخلف ها نادر است و در مواردی هم که بروز تخلف محرز شده، دستگاه های نظارتی مربوطه احکام لازم را صادر کرده اند.

وی افزود: سیستم نظارت تعرفه ای در کشور، بر اساس شکایات مردم فعالیت می کند و ممکن است که مردم نیز این تخلفات را گزارش نکنند.
قائم مقام وزارت بهداشت در واکنش به اعتراضات اخیر رادیولوژیست‌ها هم گفت: همکاران ما در وزارت بهداشت تلاش می کنند در مباحث بین رشته ای کمتر ورود کنند. اما در این باره باید بگویم موضوع در جلسه شورای عالی نظام پزشکی مطرح شد که امیدواریم نتایج خوبی حاصل شود.

حریرچی در ادامه با بیان این مطلب که در شش رشته پزشکی وضعیت بحرانی داریم، افزود: در حال حاضر در زمینه تامین پزشکان رشته های جراحی اعصاب، ارتوپدی، رادیولوژی و ... در مناطق محروم با کمبودهایی مواجه هستیم که باید نیاز مردم تامین شود؛ چون قرار نیست مردم برای انجام یک آزمایش یا سونوگرافی صدکیلومتر مسافت را طی کنند. ضمن این که لازم است به محدودیت های فرهنگی نیز توجه کنیم؛ برای مثال وزارت بهداشت باید برای نبود رادیولوژیست زن در برخی شهرها فکر اساسی بکند و بخشنامه معاونت درمان هم در همین راستا بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت به تلاش وزارت بهداشت برای رفع سریع تر نیاز اورژانس کشور به هلیکوپترهای دید در شب هم اشاره کرد و گفت: هلی کوپترهای جدید و تخصصی انتقال دهنده بیمار با قابلیت فرود در شهر و پرواز با سرعت بالا در حال خرید و واردات به کشور است.

وی در گریزی به آخرین وضعیت بهداشت و درمان در مناطق زلزله زده کشور زد و گفت: میزان خدمت رسانی در مناطق بیشتر شده و موارد غیرعادی هم تا به حال مشاهده نشده است. اما نمی توان انتظار داشت که هیچ مشکل و بیماری دیگری در منطقه رخ ندهد. ضمن آنکه نحوه خدمت رسانی از ابتدا تا به حال و سرعت انتقال مصدومان حادثه در مناطق زلزله زده به گونه ای بود که سازمان بهداشت جهانی و مسئول اورژانس آلمان در این باره ابراز شگفتی کردند و این برای ما باعث افتخار است.
 
 
 
کد مطلب : ۲۷۳
نام شما

آدرس ايميل شما