۰
سن ابتلا به پوکی استخوان در کشور رو به کاهش گذاشته است

چه کسانی دچار پوکی استخوان می‌شوند؟

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۲۷۲۲
چه کسانی دچار پوکی استخوان می‌شوند؟
سالم خبر: پوکی استخوان در سال‌های اخیر در ایران افزایش زیادی پیدا کرده است. اگرچه مطالعه در مورد دلایل ایجاد این بیماری در جامعه امروز بویژه کاهش سن ابتلا به این بیماری باید افزایش یابد اما از دلایل مهم ابتلا می توان به تاثیر بالای کمبود ویتامین D ، سبک زندگی و تغذیه در ایجاد این بیماری می توان ذکر کرد. اما سوال این‌جاست که آیا دلایل دیگری هم می تواند موجب بروز این بیماری در افراد شود؟
 
به گزارش سالم خبر،مطالعات نشان داده است که این بیماری سابقه ژنتیکی دارد به تعبیر بهترافرادی که پدر و مادرشان به دلیل پوکی استخوان بارها دچار شکستگی شده‌اند، بیش از دیگران از ریسک بالاتری برای ابتلا به این بیماری برخوردارند.
 
 از سوی دیگر وزن در زمان تولد هم یکی از شاخصه های اثر گذار است.  نوزادانی که با وزن بسیار زیاد یا با وزن بسیار کم متولد می شوند بیش از دیگران با خطر ابتلا به این بیماری روبه رو هستند.
 
اگرچه نکته امیدوارکننده اینکه بخشی از فاکتورهای تاثیر گذار روی بیماری را می توان کنترل کرد. مثلا فعالیتهای بدنی می تواند شانس ابتلا به این بیماری را کم کند. هر چه فرد سبک زندگی بی تحرک و نشسته ای داشته باشد و عملکرد عضلانی ضعیف تری را تجربه کند با خطر بالاتری روبه رو است  و احتمال تجربه شکستگی در نتیجه پوکی استخوان در این فرد بالاتر است.
 
از سوی دیگر سیگار کشیدن هم می تواند خطرابتلا به این بیماری را بیشتر کند زیرا افرادی که سیگار استعمال می کنند تراکم استخوان پایین تری دارند و این مساله تنها به دلیل تاثیر سیگار روی بدن است.
 
استفاده از مشروبات الکلی هم می تواند روی کاهش تراکم استخوان اثر داشته باشد .  استفاده بیش از ۴ واحد مشروبات الکلی در هر روز می تواند شانس پوکی استخوان و شکستگی های ناشی از آن را دو برابر کند. هر چه استعمال مشروبات الکلی در مردان بالاتر باشد احتمال  تجربه شکستگی در ناحیه ستون مهره ها و لگن در آنها بالاتر است . این شانس با افزایش تعداد سالهای استفاده بیش  از حد از مشروبات الکلی افزایش پیدا می کند.
 
 مساله دیگر هم وزن بسیار پایین بدن و کاهش سریع و بیش از حد وزن بدن است که می تواند باعث از بین رفتن تراکم استخوان شد. این مساله در میان ورزشکاران حرفه ای زن و افراد فعال در بازار مد بسیار دیده می‌شود . افرادی که تمرینات ورزشی زیاد انجام می دهند و مصرف مواد غذایی بسیار کمی دارند.
 
استفاده از گروهی از داروها  از قبیل داروهای خواب‌آور و داروهای ضد افسردگی یا داروهای پمپ پروتون که برای مقابله با افزایش اسید معده تجویز می شود نیز می تواند خطر ابتلای فرد به پوکی استخوان را افزایش دهد زیرا این داروها یا تمایل افراد برای فعالیتهای بدنی را کاهش می دهد یا روی سطح جذب کلسیم در بدن اثر منفی دارد به این معنا که مصرف بالاتر این داروها باعث می شود تا جذب کلسیم کمتر شود و به تدریج بیمار شاهد کاهش تراکم استخوانش باشد.
 
 این بیماران بیشتر شکستگی ناحیه لگن را تجربه می کنند و اغلب اعلام می کنند که در اثر افتادن دچار شکستگی شدند اما باید در نظر داشت که اگر فردی به دلیل ابتلا به پوکی استخوان یک باردچار زمین خوردگی و شکستگی شد، شانس افتادن های بعدی و شکستگی های آتی بیشتر می شود و به همین دلیل باید مراقبتهای بیشتری از آنها انجام شود.
 
 
کد مطلب : ۲۷۲۲
برچسب ها
پوکی استخوان
نام شما

آدرس ايميل شما