۰
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با سالم خبر:

ایران دومین کشور در شیوع بالای سکته مغزی در جهان

تاریخ انتشار :
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۲۷۰۶
ایران دومین کشور در شیوع بالای سکته مغزی در جهان
سالم خبر: معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد:شیوع بالای سکته مغزی در کشور موجب شده است ایران در جایگاه دوم پرسکته ترین کشورهای جهان بایستد. تغذیه ناسالم یکی از فاکتورهای مهم این بیماری غیرواگیردار است.

سید علی جواد موسوی در گفت و گو با سالم خبر درباره نقش تغذیه در بروز بیماری های غیرواگیردار گفت: در حال حاضر دوران گذار بیماری های واگیردار به غیرواگیردار در کشور را شاهدیم که شامل سکته مغزی، بیماری های قلبی- عروقی ، دیابت و ...  است و اگر بتوانیم آگاهی سلامت جامعه را درباره تغذیه، مواد غذایی و سبک زندگی سالم بالا ببریم از بسیاری از بیماری های غیرواگیردار که گریبان‌گیر جامعه بشری است می توانیم جلوگیری کنیم.

وی سکته مغزی را جزو بیماریهای قابل پیشگیری دانست و افزود:  علت اصلی سکته مغزی انسداد رگ های خونی مغز است که با بسته شدن آن به هر دلیلی خون به مغز وارد نشده و موجب ایجاد سکته مغزی می‌شود از عوامل انسداد رگ ها می توان به پلاکت های کلسترولی حاوی چربی اشاره کرد.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان
کرد: سکته مغزی بیماری بسیار خطرناک و پرهزینه ای برای جامعه محسوب می شود که با آگاهی جامعه و تغذیه سالم قابل پیشگیری است.

جواد موسوی گفت: ایران دومین کشور با شیوع بالای سکته مغزی است و نقش وزارت بهداشت برای کنترل و پیشگیری این بیماری غیرواگیردار آگاهی مردم با اطلاع رسانی مناسب نسبت به تغذیه سالم و سبک زندگی سالم است.

وی افزود: چربی، قند و شکر در رأس هرم غذایی ایرانیان وجود دارد که مصرف غالب و زیاد این اقلام به افزایش بار بیماری‌ها منجر شده است. از این رو وزارت بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت برای کاهش و کنترل بیماری های غیرواگیردار در کشور سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار را در اولویت برنامه های خود قرار داده و به همه دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ کرده است.

رد پای سیگار و قلیان در شیوع سکته مغزی

وی ادامه داد: متاسفانه همیشه رد پای سیگار و قلیان در شیوع بیماری های غیرواگیردار به ویژه سکته مغزی مشهود است که بر خلاف تصور هواداران این مواد دود زا و به ظاهر تفننی، سیگار و قلیان نه تنها موجب آرامش اعصاب نمی شود بلکه به علت
افزایش سطح نیکوتین خون عملکرد مغز را مختل می کند به گونه ای که پس از مدتی بدون دخانیات حس عصبی بودن و رفتار های پر اضطراب و عصبی سراغشان می آید و با کمک انرژی تلقین فکر می کنند که بدنشان با سیگار آرام می شود.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: با هر نخ سیگار، به میزان سموم مهلک ذخیره شده در بدن برای ایجاد سونامی بیماری های مهلک غیر واگیر اضافه می شود، بسیاری از آمار های سکته های قلبی و مغزی جوانان، مرگ های ناگهانی و خاموش میان جوانان به خوبی می تواند این ادعا را به اثبات برساند البته این مساله عامل قطعی در سکته های مغزی و قلبی نیست، ولی تاثیر چشمگیری در این موضوع دارد.

جواد موسوی بر تمرکز تحقیقات توسط پژوهشگران کشورمان در راستای سلامت مردم تاکید کرد و گفت: پژوهشگران نیز وظیفه دارند تحقیقات خود را برای افزایش سلامت مردم متمرکز کنند و در این مسیر مردم می‌توانند با مشارکت در امور خیریه حوزه سلامت و همچنین انجمن‌ها و موسسات علمی در کنار کانون‌های سلامت محله‌ها برای ارتقاء سلامت جامعه همکاری کنند چون که
سلامت امروزه فقط سلامت جسمی نیست بلکه سلامت روحی و معنوی نیز بسیار اهمیت دارد.

70 درصد از بیماران سکته مغزی با درمان مناسب زندگی می کنند

وی اظهارداشت: به طور متوسط 10 تا 15 درصد افرادی که به سکته های مغزی مبتلا می شوند جان خود را از دست می دهند و حدود  60 تا 70 درصد بیماران با درمان مناسب می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: عامل اصلی سکته مغزی، عدم درمان فشارخون بالا است که سبب انفجار رگ خونی می شود که علایم سردرد و تشنج زا به دنبال دارد و در آخر منجر به پاره شدن رگ های مغزی می شود.

ورزش از پیر شدن مغز محافظت می کند

وی با بیان اینکه ورزش می تواند از پیر شدن مغز محافظت کند، تصریح کرد: مغز همچون اعضای دیگر بدن به ورزش و فعالیت نیاز دارد و بکارنگرفتن آن موجب از بین رفتن قدرت تفکر می‌شود و تقویت حافظه فقط با خواندن کتاب و فکرکردن امکان‌پذیر نیست بلکه معاشرت با دیگران، مسافرت، آموختن زبانی جدید، حفظ کردن شعر، آموختن موسیقی و غیره می‌تواند در این مورد مؤثر باشد.
 
 
 
کد مطلب : ۲۷۰۶
نام شما

آدرس ايميل شما