۰
معاون وزیر بهداشت در امور توانبخشی در گفت و گو سالم خبر اعلام کرد:

از هر 70 کودک متولد شده یک نفر مبتلا به اوتیسم است

کودکان مبتلا به اوتیسم در عمل های سزارین از هورمون محبت مادر محروم مانده اند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۲۵۶۱
از هر 70 کودک متولد شده یک نفر مبتلا به اوتیسم است
سالم خبر: معاون وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: سالانه یک میلیون و 500 هزار نوزاد در کشور پا به عرصه وجود می گذارند که از هر70 کودک متولد شده یک کودک مبتلا به اوتیسم است.

محمدتقی جغتایی در گفت وگو با سالم خبر بیماری اوتیسم را از شایع ترین بیماری های اختلال تکامل کودکان دانست که در زمان قبل از تولد و همچنین مرحله رشد ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه اوتیسم علائم مختلفی دارد و علت این بیماری به طور کامل مشخص نیست، گفت: آمار دقیقی درمورد تعداد بیماران مبتلا وجود ندارد و این بیماری مربوط به قبل از تولد، شکل گیری جنین و در زمان رشد جنین است.

جغتایی بیماری اوتیسم را نوعی اختلال رشدی دانست که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود که علایم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته ‌است.

رئیس هیات مدیره انجمن اوتیسم ایران ادامه داد: این بیماری علائم جسمی ندارد بلکه افراد مبتلا مشکلات ارتباطی دارند و وجود این بیماری در برخی کودکان در سنین ۳ تا ۵ سالگی و در دوران دبستان تشخیص داده می‌شوند. درصورتی که با تشخیص زودهنگام، برخی از این کودکان می‌توانند به مدارس عادی بروند.

جغتایی با اشاره به آمار تولد کودکان مبتلا به اوتیسم گفت: غربالگری های مشابهی در سنین مختلف در
مورد این کودکان صورت می گیرد. به طوری که در حال حاضر در سن ۴-۳ سالگی در مهد کودک‌ها غربالگری این بیماری انجام می‌شود و از آنجایی که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از کودکان مهد کودک می‌روند غربالگری در این محیط کافی نیست و باید در سنین بالاتر نیز غربالگری انجام شود.

وی بر نقش وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در درمان کودکان اوتیسم تاکید کرد و تصریح کرد: انگ زدن به این بیماران کار نادرستی است چون اوتیسم یک بیماری و یا معلولیت نیست بلکه طیف گسترده ای از اختلالاتی رفتاری همچون در خود ماندگی، نداشتن ارتباط کلامی و چشمی، پاسخ ناهنجار دادن به محرک های خارجی، پرخاشگری و اختلالات رفتاری است.

اوتیسم پسران را بیشتر نشانه گرفته است

معاون وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه اوتیسم بیشتر در بین پسران است، اظهارداشت: در صورت تشخیص زودبهنگام، می توان این بیماری را کنترل کرد و تا حدودی موجب بهبود آن در کودکی شد.

جغتایی عمل سزارین را یکی از دلایل احتمال ابتلای کودک به اوتیسم دانست و گفت: هنگام زایمان طبیعی هورمونی به نام هورمون محبت در بدن مادر تولید شده و این هورمون استرس مادر و نوزاد را کاهش می‌دهد. در حالی که در عمل سزارین به دلیل اینکه زایمان بسیاری از مواقع هنگامی انجام می‌شود که شرایط
آن فراهم نشده است بنابراین  هورمون محبت نیز در بدن مادر ترشح نشده و سزارین را با استرس همراه می‌ کند. بنابراین ان مسئله می تواند یکی از عوامل ابتلای کودک به بیماری اوتیسم باشد.

وی افزود: درخود فرورفتگی و ارتباط برقرار نکردن کودکان از نشانه‌های بارز ابتلا به اوتیسم است و همچنین حجم مغز بیماران مبتلا به این بیماری نه تنها کمتر نیست بلکه ممکن است بیشتر هم شود.

هزینه درمانی یک بیمار اوتیسم

جغتایی با بیان اینکه هزینه های درمانی یک بیمار اوتیسم به طور متوسط ماهانه سه میلیون تومان است، تصریح کرد: بیمه‌های درمانی این هزینه ها را متقبل نمی‌شوند و در این وضعیت خانواده‌ها بیشترین سختی‌ها را متحمل می‌شوند چون که درمان و نگهداری از کودکان اوتیسم هزینه‌های بالایی خواهد داشت. بنابراین باید حمایت‌های لازم به خانواده‌ها در راستای مدیریت و پیشگیری از وقوع این اختلالات در بین فرزندان به موقع ارائه شود.

رئیس هیات مدیره انجمن اوتیسم خاطرنشان کرد: انجمن با همکاری وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی در تلاش است که با اجرای برنامه ملی اوتیسم از عوارض این بیماری پیشگیری کند و با اقدام به موقع در کنترل آن جهت حمایت از بیماران و خانواده آنها گام بردارد.
 
 
کد مطلب : ۲۵۶۱
نام شما

آدرس ايميل شما