۰
قائم مقام انجمن نابینایان ایران در گفت و گو با سالم خبر:

تسهیلات مغفول مانده شهری برای عصا سفیدان کشور

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۲۵۵۷
تسهیلات مغفول مانده شهری برای عصا سفیدان کشور
سالم خبر: 150 هزار شهروند نابینای مطلق و 750 هزار کم بینا در حالی در کشور زندگی می‌کنند که تدوین و فراهم آوردن استانداردهای لازم برای آنان در سطح شهر از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها به ویژه شهرداری تهران مغفول مانده است.

منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران در آستانه روز جهانی نابینایان در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: تسهیلات شهری جهت تردد در سطح شهر  یا مراجعه به سازمان ها و ادارات مختلف از مهمترین دغدغه های افراد نابینا در کشور است که از سوی بسیاری از قانونگزاران و مدیران شهری مغفول مانده است.

وی همچنین افزود: در حال حاضر مبلمان شهری، خیابان ها، ارگان های دولتی و اماکن عمومی که محل تردد افراد نابینا هم است از نظر مناسب سازی و ایجاد تسهیلاتی برای تردد شرایط مناسبی ندارد و این مسئله تبدیل به دغدغه اصلی نابینایان شده است.

شادکام گفت: بنابراین سازمان نظام مهندسی و شهرداری باید در مناسب سازی شهر دقت زیاد داشته باشند تا ساختمان ها، برج ها، اماکن عمومی و... با رعایت استانداردهای لازم جهت استفاده تمامی شهروندان از جمله معلولان بنا شود.

وی ادامه داد: اقداماتی که برای مناسب سازی شهر و تردد معلولین و نابینایان صورت گرفته هنوز به نقطه ایده آل نرسیده است که برای رسیدن به این نقطه نیازمند عزم ملی و برنامه هدفمند هستیم.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران تجهیز حدود 90 شعبه از بانک های کشور را به سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان را از اقدامات و پیگیری های انجمن نابینایان دانست.

هزینه درمانی نابینایان سرسام آور است

شادکام گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور مشکلات درمانی نابینایان چندین برابر شده است که دولت باید نسبت به رفع این مشکلات با بیمه تکمیلی و سایر بیمه های مکمل اقدام کند. چون که قریب به اتفاق این افراد از بیمه تکمیلی برخوردار نیستند.

وی افزود: البته انجمن نابینایان ایران در سراسر کشور با کمک خیرین بخشی از نیازهای افراد نابینا را در بیمارستان ها فراهم می کند. اما کافی نیست. ضمن آنکه جمعیت نابینای مطلق و کم بینا قابل توجه است.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: در کشور بین 130 تا 150 هزار نابینای مطلق و بین 650 تا 750 هزار کم بینا زندگی می کنند که این افراد بر اثر عوامل مختلفی همچون ژنتیک، سوانح، تصادف، زلزله، جنگ و ... نابینا و کم بینا شده اند.

مراجعه نابینایان به کتابخانه ها 30 هزار بار در سال

شادکام با اشاره به فعالیت های انجمن نابینایان ایران گفت: انجمن از سال 73  در حوزه های مختلف فرهنگی، رفاهی، اجتماعی، حمایتی، آموزشی، توانمندبخشی و مشاوره در راستای ارائه خدمات به جامعه هدف ( نابینا و کم بینا) کرده است.

وی تاسیس کتابخانه های گویا ویژه نابینایان کشور را از دیگر فعالیت های مهم انجمن نابینایان ایران دانست و گفت:  دو هزار و 317 فایل صوتی، حدود 560 عنوان کتاب در بخش کودک و نوجوان و بیش از 100 عنوان کتاب به خط بریل در این کتابخانه ها وجود دارد و در این کتابخانه ها علاوه بر کتابخوانی و قصه گویی، آموزش بریل، آموزش کامپیوتر ، خیاطی، کیف دوزی، سفالگری و ... به همراه مربیان متخصص ویژه نابینایان و کم بینایان وجود دارد.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران افزود: نابینایان سراسر کشور سالیانه 30 هزار مرتبه به این کتابخانه ها مراجعه می کنند.
شادکام ادامه داد: سالیانه حدود یک هزار و 400 سبد کالا بین نابینایانی که عضو انجمن هستند در سراسر کشور توزیع و سایر خدمات نیز ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 23 مهرماه همزمان با 15 اکتبر روز جهانی نابینایان و عصای سفید است، امیدواریم ارگان های ذیربط با همکاری سایر سازمان ها در راستای خدمات دهی به نابینایان به طور هدفمند برنامه ریزی کنند.
 
 
 
کد مطلب : ۲۵۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما