۰
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در جمع اصحاب رسانه:

روح بیماران مبتلا به آلزایمر همچنان پویاست به روح آنان آسیب نرسد

هر 3 ثانیه، یک نفر در جهان به دمانس یا اختلال حافظه مبتلا می شود
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۲۳۸۸
روح بیماران مبتلا به آلزایمر همچنان پویاست به روح آنان آسیب نرسد
سالم خبر: مدیرعامل انجمن آلزایمرایران، اعلام کرد: تعداد ساعاتی که به مراقبت از افراد مبتلا به دمانس یا اختلال حافظه اختصاص می‌یابد حدود 82 میلیارد ساعت است که 58 میلیارد ساعت آن اختصاص به مراقبت زنان دارد و این نشان دهنده تحمیل هزینه و پیامد نابرابری آن بر دوش زنان است.

معصومه صالحی امروز در جمع خبرنگاران همچنین با بیان اینکه اگر چه بخش عمده ای از زنان مراقبت از بیماران مبتلا به دمانس را حتی بطوربرعهده دارند ، اظهارداشت : اما به همین نسبت نیز بیشتر در معرض دمانس یا اختلال شناخت و حافظه هستند.

وی افزود: افراد مبتلا به دمانس با هر جنسیتی نسبت به افراد دیگر با شرایط سخت تری زندگی می کنند که امیدواریم در آینده قوانین کار و استخدام تغییر یابد که علاوه بر بیماران، افرادی را که که مراقبت غیرحرفه ای انجام می دهند تحت پوشش های حمایتی قرار گیرند چون سال به سال افراد بیشتری در جهان با دمانس زندگی می کنند.

ابتلای 700 هزارنفر به بیماری آلزایمر در ایران

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران با بیان اینکه حدود 700 هزارنفر در ایران مبتلا به بیماری آلزایمر هستند، بیان کرد: در حال حاضر در جهان 50 میلیون نفر مبتلا به این بیماری هستند که پیش بینی می شود تا سال 2050 این رقم به 152 میلیون برسد.

مهمترین عامل آلزایمر پیری جمعیت است

صالحی کمبود ویتامین ها، کم کاری تیروئید، سن بالا، سابقه فامیلی 10 تا 30 درصد، دیابت، فشارخون بالا، چاقی، چربی خون، بیماری های قلبی و سکته های مغزی را از عوامل خطر ساز دمانس و بیماری آلزایمر دانست و افزود: پیر شدن جمعیت از مهمترین عوامل شایع این بیماری است که در کشور ما رخ داده است.

وی ادامه داد: طبق تحقیق صورت گرفته 60 درصد افراد فکر می کنند آلزایمر بخشی از دوره پیری است، 40 درصد مردم فکر می‌کنند بیماری آلزایمر کشنده نیست که اشتباه است و همچنین 38 درصد فکر می کنند این بیماری ارثی و 71 درصد فکر می کنند دولت کمک کننده و پیشگیری کننده از بیماری آلزایمر هستند.

ایران سومین کشور در رشد سالمندی است

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: ایران سومین کشوری است که با رشد سالمندی روبه رو است که با این وجود بار سنگینی بر دوش دولت خواهد گذاشت.

صالحی بر پیشگیری و آموزش بیماری آلزایمرتاکید کرد و کفت: با توجه به پیشرفت بیماری های سالمندی باید پیشگیری را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

حذف واژه های زوال و نقصان عقل نسبت به بیماران مبتلا به آلزایمر

وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به آلزایمر روحشان وجود دارد و فقط مغزشان دچار آسیب شده است، بیان کرد: درست نیست برای بیماران از واژه هایی که در خور این افراد نیست استفاده شود. چون حرمت و شان این بیماران از بین می رود.

علایم بیماری آلزایمر

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران به علایم بیماری آلزایمر اشاره کرد و گفت: از دست دادن حافظه، سردرگمی در تشخیص زمان و مکان، دشواری در انجام کارهای روزانه، دشواری در مسائل زندگی، تغییرات در خلق و خو و افکار، کاهش یا ضعف استدلال، کنار کشیدن از کارهای روزمره و اجتماعی، دشواری در ادای کلمات ، اختلال در درک تصاویر و تشخیص اندازه و کاهش حافطه در جابجایی اجسام از علایم هشدار بیماری آلزایمر است.

سبک زندگی سالم

صالحی ادامه داد: مصرف سبزیجات، روغن زیتون، ورزش، کاهش فشارهای عصبی، پیشگیری از ضربه سر از کودکی تا کنون و خودداری از کشیدن سیگار و الکل به کاهش بیماری آلزایمر کمک می کند. طبق تحقیقات افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند بیشتر به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

آموزش مراقبت از بیماران مبتلا به آلزایمر در 5 بیمارستان کشور

ژمدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت: در ماه جهانی آلزایمر آموزش مراقبتی در 5 بیمارستان و 486 نفر ساعت و همچنین این آموزش در سراهای محله تهران به 320 نفر ساعت آموزش ارائه شد.

اجرای طرح حساس ویژه بیماری آلزایمر

صالحی از اجرای طرح حساس خبر داد و افزود: این طرح در راستای پیشگیری از بیماری آلزایمر و آموزش 1000 نفر ساعت در دستگاه های مختلف کشور اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: قرار است با همکاری وزارت بهداشت و سازمان فنی و حرفه ای آموزش مراقبت کننده دمانس و بیماری آلزایمر را بین 40 تا 200 ساعت به همراه ارایه گواهینامه های بین المللی داشته باشیم.
انجمن آلزایمر ایران عضو دائمی جهان است

وی با بیان اینکه انجمن آلزایمر ایران در سال 80 تاسیس شد، بیان کرد: انجمن در سال 85 عصو دایمی در جهان قرار گرفت ودر سال 88 دو کمیته بین المللی تشکیل داد و همچنین در خصوص مقالات مربوط به کودکان در بخش بیماری آلزایمر رتبه اول بین المللی را کسب کرد.
 
کد مطلب : ۲۳۸۸
نام شما

آدرس ايميل شما