۰

گرامیداشت روز جهانی قلب با شعار هم پیمان برای سلامت قلب

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۲۲۵۶
گرامیداشت روز جهانی قلب با شعار هم پیمان برای سلامت قلب
سالم خبر : مراسم روز جهانی قلب، امسال 7 مهرماه مصادف با 29 سپتامبر 2018 با شعار هم پیمان برای سلامت قلب در جهان برگزار می شود.
 
به گزارش سالم خبر از وبدا، در سال 1990 بار بيماري هاي ايسكميك قلبي در جهان در رتبه پنجم قرار داشت ولي پيش بيني مي شود كه اين مشكل همچنان در صدر ليست بار بيماري ها باقي بماند. از هر سه مورد مرگ و مير يك مورد به علت بيماري قلبی عروقي است. بیماری قلبی عروقی همچنان مهمترین مرگ و ناتوانی در دنیا است و سالانه موجب مرگ بیش از 17.5 میلیون نفر می شود.
 
همچنین روز جهاني قلب به عنوان يك ابتكار جهاني در سال 2000 عنوان شد تا آگاهي عمومي نسبت به تهديد بيماري قلبي و سكته مغزي و اهميت شيوه زندگي قلب سالم را افزايش دهد. روز جهاني قلب سالانه توسط اعضای اتحاديه جهاني قلب در بيش از 100 كشور و با همكاري بیش از 200 عضو از سازمان ها، انجمن های علمی، بنیادها و جمعیت های بیماران و انجمن هاي قلب و عروق برگزار مي شود. سازمان جهاني بهداشت نيز به طور فعال از اين روز حمايت مي كند. این اتحادیه اعتقاد دارد که سلامت قلب برای هر فرد یک حق بشری اساسی و یکی از ارکان دسترسی به عدالت در سلامت جهانی است.
 
بر اساس این گزارش، اتحاديه جهاني قلب از سال 2005 هر ساله، روز آخر ماه سپتامبر را به عنوان روز جهاني قلب برای افزايش آگاهي جهانیان درخصوص بیماری های قلبی عروقی معین كرده است. همچنین این روز نقش مهمی در حساس سازی و اطلاع رسانی درخصوص سلامت قلب و عروق دارد و فرصت جهانی مهمی است که می توان برای افزایش آگاهی و تشویق افراد، اعضای خانواده، جوامع، سیاستگذاران و تصمیم گیران در طول سال از آن استفاده کرد. يكي از مهمترين و مطمئن ترين راه هاي رسيدن به اهداف پيشگيري و كنترل بيماري قلبي عروقي آموزش همگاني و برگزاری پویش های عمومی است.
 
بنابر این گزارش، این روز در واقع شروع برنامه و فعالیت هایی است که باید در طول سال ادامه یابد. به همین منظور مقرر است فعاليت هاي ملي مانند سخنراني ها و گفتگوها و معاینات بهداشتی و غربالگري هاي سلامتي از جمله وزن، قند، کلسترول و فشارخون، فعاليت هاي ورزشي سازماندهي شده، برگزاري گفتگوهاي عمومي در مورد بيماري قلبی عروقی، داستان ها و تجربيات واقعي از افراد مبتلا به بيماري قلبی عروقی و نحوه درمان و كنترل آن، برگزاري فوروم هاي علمي، نمايشگاه، برگزاري مراسم و وقايع ورزشي در سراسر دنيا توسط اعضا و شركاي اتحاديه در همين زمينه و بر اساس موضوعات تعيين شده در هر سال، به شكل بسيج هاي اطلاع رساني و آموزشي، سازماندهي شوند.
 
همچنین با توجه به اینکه بيماري هاي قلبي يكي از مشكلات و چالش هاي مهم سلامت در ایران به شمار  مي رود، اين روز مغتنم است تا برنامه ها و فعالیت های خود را براي مقابله با اين بيماري ها و در جهت افزایش آگاهی عمومی برنامه ریزی كنيم و اين روز را گرامي بداريم.
 
گفتنی است، هدف از گرامیداشت این روز شناخت افراد با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده سلامت قلب است. قلب مرکز سلامتی هر فرد است. فقط چند اقدام ساده مانند تغذیه سالم تر، فعالیت بدنی بیشتر، ترک دخانیات و ... می تواند سلامت قلب و رفاه کلی را بهبود بخشد.
 
کد مطلب : ۲۲۵۶
نام شما

آدرس ايميل شما