۰
اکبر برندگی ،معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم خبر:

قیمت‌گذاری‌ها عادلانه است و ادعای عدم‌افزایش قیمت دارو کذب است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب : ۲۰۰۳
قیمت‌گذاری‌ها عادلانه است و ادعای عدم‌افزایش قیمت دارو کذب است
سالم خبر: ابتدای امسال برای داروهای زیان ده تولیدکنندگان افزایش قیمت 30 تا 40 درصدی درنظر گرفتیم اما ممکن است با افزایش قیمت هایی که در هفته های اخیر اتفاق افتاد دوباره برخی داروها زیان ده شده باشند که تولیدکنندگان اگر کمی تحمل کنند در کمیسیون قیمت گذاری مجددا قیمت های این داروها را تغییر خواهیم داد.

اکبر برندگی که به تازگی به معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو ارتقا سمت یافته است با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: در سبد محصولات تولیدی شرکت ها ممکن است
برخی داروها سود بالایی داشته باشند و برخی محصولات هم زیان ده باشند. اما سیاست ما بر این است که هیچ صنعتی و هیچ دارویی برای تولیدکننده زیان ده نباشد و به همین علت هم هست که پس از خارج شدن مواد بسته بندی از شمول ارز دولتی، تلاش کردیم ما به التفاوت آن را در قیمت تمام شده داروها لحاظ کنیم تا مشکلی برای تولیدکنندگان بوجود نیاید. 

وی در توضیح روش های فعلی مورد استفاده برای قیمت گذاری دارو گفت: مدل قیمت گذاری داروهای جدید نسبت به گذشته تغییر کرده است. در گذشته قیمت
دارو بر اساس مدل قیمت گذاری کاست بیس تعیین می شد که قیمت فراورده ها را با در نظر گرفتن هزینه های تمام شده تولید هر دارو برای تولیدکننده و افزودن درصدی از کل هزینه ها به عنوان سود، تعیین می کند. اما مدتی است که از این روش فقط برای قیمت گذاری محصولات قدیمی استفاده می شود و برای محصولات جدید از روش رفرنس پرایس استفاده می کنیم.

برندگی افزود: در این روش که از ابتدای امسال در حال اجراست قیمت برند اصلی دارو که در ایران یا در کشور مرجع یا سازنده به فروش می رسد مبنا قرار
می گیرد. اگر دارو در ایران به فروش برسد درصدی از قیمت آن به عنوان قیمت پایه برای داروهای مشابه تولید داخل در نظر گرفته خواهد شد.

با وجود تاکید برندگی و سایر مسوولان غذا و دارو مبنی بر عادلانه بودن قیمت دارو، باز هم بسیاری از تولیدکنندگان ادعا می کنند که افزایش قیمت سبد محصولات و فراورده های تولیدشان گاه به افزایش نه درصدی مصوب سازمان هم نمی رسد و حدود 3 تا شش درصد بیشتر نیست. برندگی در واکنش به این ادعاها تاکید کرد: ادعاهای مطرح شده همه غلط و کذب محض است.
 
کد مطلب : ۲۰۰۳
نام شما

آدرس ايميل شما