۰
یک فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی در گفت و گو با سالم خبر:

آلرژی مزمن بر رشد دندان ها و استخوان های چهره کودک تاثیرگذار است

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۱۸۳۱
آلرژی مزمن بر رشد دندان ها و استخوان های چهره کودک تاثیرگذار است
سالم خبر: یک فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی اعلام کرد: آلرژی شایع ترین علت احتقان مزمن بینی در کودکان است و در بیشتر مواقع در کودک موجب می شود کودک به خوبی نتواند نفس بکشد. در صورتی که تراکم و تنفس دهان بدون درمان باقی بماند، آلرژی  بر رشد دندان ها و استخوان های چهره تاثیر گذار است.

صبا عرشی در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: البته درمان زودرس آلرژی هایی که سبب گرفتگی بینی می شود از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می کند.

وی همچنین گفت: سرماخوردگی نوعی ویروس است که بین 7  تا 10 روز فروکش می کند و نیاز به هیچ دارویی ندارد و در صورت ظهور علائم آلرژی، سرماخوردگی از بیمار عبور کرده است.

عرشی با بیان اینکه پزشکان نمی توانند با معاینه بیمار ادعا کنند آیا سرماخوردگی همان آلرژی است، گفت: سرماخوردگی ها معمولا در عرض 7 تا 10 روز فروکش می کنند، در حالی که آلرژی ها به همراه علائم بیماری تداوم پیدا می کنند.

وی التهاب بینی در کودکان را از مهمترین علائم آلرژی دانست و بیان داشت: حلقه کبودی دور چشم در کودکان در دوره سرماخوردگی را حلقه آلرژی می نامند که نوعی علائم
بالینی است که برخی مواقع عفونت تنفسی را به دنبال دارد و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی اگزما در شیرخوارگی، ترشحات بینی، تنگی نفس، عطسه، سرفه خارش چشم و عفونت تنفسی از علائم آلرژی در کودکان دانست و افزود: آلرژی شایع ترین علت احتقان مزمن بینی در کودکان است و در بیشتر مواقع در کودک اختلالات تنفسی در پی دارد.
 
سلام آلرژیک نخستین رفتار کودک مبتلا به آلرژی است

عرشی با اشاره به اینکه سلام آلرژیک پیامد آبریزش یا گرفتگی مداوم بینی را به دنبال دارد، گفت:بيماري‌هاي آلرژيک مي توانند دستگاه هاي مختلف بدن از جمله پوست، بيني، چشم ها، ريه و سيستم گوارشي را بيشتر از ساير دستگاه ها درگيرکنند. اين قسمت ها در پاسخ آلرژيک به تنهايي و يا به همراه هم درگير شوند. به همين دليل بسياري از بيماران بيشتر از يک علامت آلرژيک را دارند.

وی ادامه داد: چندرفتار مشخص اغلب در بچه هاي آلرژيک ديده مي شود که يکي از علايم آلرژي آبريزش و يا گرفتگي مداوم بيني است. بچه هاي مبتلا به آلرژي بيني بخاطر آبريزش و خارش بيني با کف دست بيني شان را به سمت بالا مي
مالند که موجب ايجاد چين پوستي روي پل بيني مي شود. اين رفتار به سلام آلرژيک معروف است. از ديگر علايم بيماران خارش گلو است. افرادي که دچار اين علامت هستند با ماليدن سريع زبان روي سقف دهان حالت قد قد آلرژيک را ايجاد مي کنند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی با بيان اينکه معمولا سابقه خانوادگي آلرژي در بيماران مبتلا وجود دارد، گفت: طبق آمار، اگر يک والد مبتلا به آلرژي باشد خطر بروز آلرژي در هر يک از کودکان خانواده حدود 50 درصد است. همچنين اگر هر دو والد مبتلا به بيماري هاي آلرژيک باشند خطر بروز بيماري آلرژيک در هر يک فرزندان تا 66 درصد افزايش مي يابد. يعني اگر پدر و مادر يا هر دو آنها از بيماري رينيت آلرژيک رنج مي‌برند، احتمال بروز آلرژي و بخصوص رينيت آلرژيک در فرزندان خانواده افزايش مي يابد.

مصرف آنتی بیوتیک جایی برای سرماخوردگی ندارد

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی بیان داشت: مصرف آنتی بیوتیک جایی برای سرماخوردگی ندارد و برای تب بالای 5/38 این دارو مصرف نمی شود. مصرف این دارو هیچ کمکی به درمان بیماری های ویروسی نمی کند. چون ویروس ها عامل اصلی بیماری
های عمومی همچون سرماخوردگی، سرفه و آبریزش بینی هستند. برای درمان این بیماری ها باید آثار آن را همچون تب خفیف، سرفه یا گرفتگی بینی را برطرف کرد که این کار با مصرف داروهای مایع براحتی امکان پذیر است.

عرشی ادامه داد: سرماخوردگی معمولی و آنفلوانزا در اثر ویروس ایجاد می شوند و داروهای آنتی بیوتیک هیچ تاثیری روی ویروس ها ندارند. تنها هنگامی باید از آنتی بیوتیک استفاده کرد که عفونت در اثر باکتری ها بوجود بیاید. هر گونه از باکتری ها یا ویروس ها ممکن است علائم خاصی تولید کنند، بطورمثال برخی اعتقاد دارند که تب نشانه عفونت باکتریایی است اما بعضی از عفونت های ویروسی هم ممکن است باعث ایجاد تب شوند.

وی بر مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران کودکی تاکید کرد و گفت: این داروها موجب اختلال در سیستم ایمنی شده و  احتمال ابتلای بعدی به بیماری آسم در این کودکان سه برابر افزایش پیدا می‌کند. کودکان زیر 15سال در صورتی که به‌صورت خودسرانه و نابجا از آنتی‌بیوتیک استفاده کنند، ممکن است دچار عوارض جبران‌ناپذیری بر شنوایی و همچنین آسیب جدی بر کلیه شوند.
 
 
کد مطلب : ۱۸۳۱
نام شما

آدرس ايميل شما