۰
            رئیس بخش ریه بیمارستان مرکز طبی کودکان در گفت و گو با سالم خبر:

پیوند سلول های بنیادی بیماری های ریوی را کنترل می کند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۱۷۸۲
پیوند سلول های بنیادی بیماری های ریوی را کنترل می کند
سالم خبر: رئیس بخش ریه بیمارستان مرکز طبی کودکان اعلام کرد: با پیوند سلول های بنیادی می توانیم بیماری های ریوی را کنترل کنیم  و بخش زیادی از درمان های گران قیمت را کاهش دهیم که این موضوع در اقتصاد درمان و بهبود بیماری های مزمنی تاثیرگذار است.

محمدرضا مدرسی در حاشیه سومین سمپوزیوم ستاد توسعه علمی و فناوری های سلول های بنیادی بخش ریه مرکز طبی کودکان در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه در خصوص اهمیت سلول درمانی و پزشکی بازساختی جهت علاج بیماریهای ریوی در سومین سمپوزیوم پیوند سلول های بنیادی و کاربرد آن در بیماری های ریوی جای بحث دارد، گفت: بیماری های ریوی از جمله سیستیک فیبروزیس، COP و آسم از علل مهم مرگ و میر در سطح جهان است. بخشی از مبتلایان به این بیماری ها دچار ازمان می شوند. این امر نه تنها بر کیفیت زندگی آنها بسیار تاثیرگذار است بلکه سبب تحمیل هزینه های هنگفتی در بیماران می شود که منجر به ایجاد مشکلات اقتصادی در سطح کشور، خانواده و بیمار می شود.

وی افزود: با پیوند سلول های بنیادی می توانیم بیماری های ریوی را کنترل کنیم  و بخش زیادی از درمان های گران قیمت را کاهش دهیم که این موضوع در اقتصاد درمان و بهبود بیماری های مزمنی مثل CF نقش بسزایی خواهد داشت. این بیماری شایع ترین بیماری اتوزومال مغلوب دنیا در بین سفید پوستان است که پیوند سلول های بنیادی در حال حاضر در نمونه های حیوانی جواب های خوبی داده است اما تا کنون در مدل های انسانی چندان بحث نشده است.

رئیس بخش ریه بیمارستان مرکز طبی کودکان با بیان اینکه باید به دنبال درمان هایی باشیم که هزینه کمتر و اثربخشی بیشتری باشیم، بیان داشت: پیوند سلول های بنیادی به این مسئله کمک می کند. البته بین ساختار ریه و سایر اعضای بدن تفاوت‌هایی وجود دارد، به گونه ای که ریه از اعضایی است که ارتباط مستقیم با محیط و محرک های محیطی دارد و از بیش از ۴۰ نوع سلول تشکیل شده است که هرکدام دارای ساختار و عملکرد متفاوتی است.

مدرسی گفت: این موضوع که آیا سلول های بنیادی که وارد ریه می شوند، می توانند جایگزین بیش از ۴۰ نوع سلول شوند یا نه، مورد بحث است و تاکنون در مدل‌های حیوانی بخصوص در فیبروز ریه و فیبروز بینابینی ریه موفقیت‌های خوبی حاصل شده است. 

مرکز طبی کودکان دارای بزرگترین مرکز سیستیک فیبروزیس

وی ادامه داد: مرکز طبی کودکان دارای بزرگترین مرکز سیستیک فیبروزیس است که بیماران CF از سراسر کشور به آن مراجعه و خدمات درمانی خود را دریافت می کنند. تا کنون بیش از 950 بیمار CF در سامانه رجیستری CF مرکز طبی ثبت نام کرده اند که نشان از اهمیت موضوع دارد CFنماد بیماری مزمن اطفال در ایران و بزرگسالان در کشورهای اروپایی و آمریکا است.

رئیس بخش ریه بیمارستان مرکز طبی کودکان با اشاره به اینکه در حوزه بیماری های ریوی و نقش پیوند سلول های بنیادی در بهبودی آن ها به علت پیچیدگی هایی که اشاره شد، هنوز مورد چالش بوده و بحث های متعددی در این خصوص مطرح است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت این موضوع در سومین سمپوزیوم پیوند سلول های بنیادی و کاربرد آن در بیماری های ریوی که در تاریخ 4 مردادماه 1397 در مرکز طبی کودکان برگزار شد و نقش سلول درمانی و پزشکی بازساختی در درمان بیماری های ریوی مورد بحث و تبادل نظر متخصصین و دانشمندان مربوطه قرار گرفت.

دبیر علمی سومین سمپوزیوم پیوند سلول های بنیادی و کاربرد آن در بیماری های ریوی در ادامه گفت: با برگزاری این سمپوزیوم که از سوی مرکز طبی کودکان و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی برگزار شد که امیدواریم  بتوانیم راهی برای درمان این بیماری های مزمن پیدا کرد. چون بیماری های مزمن بسیاری وجود دارد که در حوزه ریه به بن بست رسیده اند و درمان خاصی ندارند و شاید پیوند سلول های بنیادی بتواند کمکی به درمان این بیماری ها کند. 

مدرسی افزود: به طور مثال سیستیک فیبروزیس بیماری مزمن ریوی اطفال است که حتی تا بزرگسالی کشیده می شود. در کشورهای پیشرفته به علت حمایت های مراقبتی درمانی توانستند عمر بیماران را افزایش دهند و داروهایی از جمله اورکمبی ساخته شده که توانسته انقلابی در درمان بیماری ایجاد نماید اما درمانی بسیار گران است و سالیانه به ازای هر بیماری حدود ۳۵۰ تا ۶۶۰ هزار دلار هزینه می شود.
 


 
 
کد مطلب : ۱۷۸۲
نام شما

آدرس ايميل شما