۱
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از داروهای جدید عبیدی :

نقدینگی صنعت دارو نوشداروی پس از مرگ سهراب نشود

چرا مردم محصولاتی مانند ایران خودرو را باید 70 تا 80 درصد بالاتر از قیمت جهانی دریافت کنند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : ۱۷۲۸
نقدینگی صنعت دارو نوشداروی پس از مرگ سهراب نشود
سالم خبر: وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: صنعت دارو حالا به نقدینگی نیاز دارد پس از آن می شود نوشداروی پس از مرگ سهراب.

به گزارش سالم خبر، سید حسن قاضی زاده هاشمی امروز در مراسم رونمایی از سه داروی جدید شرکت داروسازی دکتر عبیدی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ما نیاز به تقویت نقدینگی داریم . من تشکر می کنم بابت همه همکاریهایی که تاکنون بویژه سازمان برنامه و بودجه داشته اند اما فکر می کنم معوقاتی که بیمه داشته است در طول چند سال گذشته محصول انباشتی باشد که همچنان از روز اول قرار بود بخشی از خدمات گسترش پیدا کند و افرادی رایگان بیمه شوند پس باید زودتر تدبیر می کردند.

وی همچنین گفت: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حرف بسیار است. تذکر اخیربنده نیز چندی پیش یک هشدار مدیریتی بود نه سیاه نمایی ضمن آنکه قرار نیست سفید نمایی کنیم و خیلی خوشبین باشیم. مدیران حوزه سلامت همه باید مهیا باشند و علاج واقعه را قبل از وقوع آن پیش بینی کرده وراهکاری برای آن بیندیشند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه نقدینگی که یکی از مشکلات جدی ماست، بیان داشت: یکی از انتظارات ما از سازمان برنامه بودجه پاسخ مثبت این سازمان به درخواست های وزارت بهداشت ، صنعت دارو و تجهیزات پزشکی است. بالاخره کسانی که محصول خدمتشان را فروخته اند دارو تجهیزات پزشکی و تخصصان نمی توانند معطل بمانند آن هم پس از یکسال پولشان را از بیمه مطالبه کنند .بیمه هم اعلام کند که پولش را از سازمان بودجه یا بیمه تامین  اجتماعی تامین کند ؟

وی با اشاره به جوسازی های اخیر در مورد برخی داروها و واکسن ها همچنین گفت: در عین حال چون تجریه تحریم های سابق را پشت سر گذاشته ایم باید در برابر عملیات روانی از خود صبوری وهوشیاری نشان دهیم ضمن آنکه مردم و جامعه پزشکی باید در این زمینه هوشیار باشند تا در دام و اسیر عملیات روانی در حوزه دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی قرار نگیرند.

وزیر بهداشت تاکید کرد که عهد ما از ابتدا این بوده است که با مردم رو راست باشیم و جز آنکه حقیقت است هیچ چیز را نگوییم. این روزها می شنوم راجع به واکسن ها ،مواد اولیه، داروو تجهیزات پزشکی فضاسازی می شود مطمئن باشید به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد انچه که به مردم آسیبی وارد کند و کیفیت آن نسبت به سالهای گذشته متفاوت و نازل تر باشد، وارد بازار شود .

وی ادامه داد که برماده اولیه و داروهای تولید داخلی و تجهیزات پزشکی با سخت گیرانه روش ها نظارت می شود و اشکالی که از سوی برخی از دوستان این صنعت مطرح است طولانی بودن فرایند ورود یک داروی جدید به چرخه ی دارویی کشوراست که یک مقدار حق دارند اما این هم ناشی از دقت  زیادمان بر این محصولات است نه خدمت مان نارساست.

هاشمی با بیان اینکه  امروز پس از چند سال لااقل این تدبیر بکار گرفته شود که این نقدینگی برای تهیه دارو ،مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی تامین شود ضمن آنکه اقداماتی از جمله  کارسازی با بانک مرکزی و وزارت صنعت است که در حال پیگیری است، افزود:پدیده عجیب و جدیدی هم که متاسفانه طی 2تا3سال گذشته اقتصاد سلامت کشوروارد آن شده است تحت عنوان اوراق و اسناد است که کسی که دارو و تجهیزات فروخته پس یکسال تصمیم می گیریم پولش را بدهیم در حالی که قیمت گذاری هم خود کرده ایم و به رغم رعایت قیمت ها اعلام می کنیم که این اوراق را بگیری و نرخ تنزیلش را نیز خود بپردازید.

چرخه ناقص قیمت گذاری

وزیر بهداشت با بیان اینکه چرخه ی قیمت گذاری ما اشکال دارد و کاملا سنتی است ، گفت: این شیوه مربوط به 30 سال قبل است برخی تصمیمات نادرست در برخی از موارد از جمله آنتی بیوتیک ها در برخی مقاطع زمانی گرفته شده برخی دولتی ها برخی سرمایه گذاریها  در مواردی که هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته کرده اند دقیقا مانند
ایران خودرو.

وی با طرح این سوال که چرا مردم  این محصولات را باید بالاتر از قیمت جهانی 70 تا 80 درصد بیشتر دریافت کنند گفت: برای یک تصمیم و سرمایه گذاری اشتباهی که قبلا انجام شده که نامش را تصمیمات استراتژیک می گذاریم و مردم هم هزینه این تصمیماتی رو که فکر می کنیم خیلی هم استراتژیک است باید پرداخت کنند .نه من قبول ندارم حال در برخی صنایع مانند نظامی و دفاعی این امر توجیه پذیر است برای یک کشور و یک ملت استراتژیک است. اما برای برخی موارد اینگونه نیست و خیلی ظلم است که در بازارهای بین المللی کالایی را که با کیفیت بهتر و قیمت ارزان ترمی توانیم تامین کنیم فشار بیاوریم به مردم جامعه که چون این محصول تولید داخل است باید هزینه ی دوبرابر و کیفیت پایین تر تحویل دهیم .

وزیر بهداشت همچنین گفت: سیاست خارجی مان باید با قدرت سیاسی مان تناسب داشته باشد اگر این تناسب نباشد گرفتار مشکل می شویم بنابراین اگر می خواهیم حرف های بزرگ بزنیم و آرمان های بلندی داشته باشیم باید اقتصاد قوی داشته باشیم و در دنیای امروزی به تناسب اقتصادمان مدعی باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین طبیعی است که باید به خودباوری و تولید داخل اهمیت دهیم اما راه دارد آنهایی که می خواهند از رانت بهره ی بیراهه ببرند به اصل این هدف اسیب می رسانند و کسانی که به کشور و منافع ملی فکر می کنند وظیفه آنان این است که اگر هم متهم به حمایت از واردات هم شدند می بایست از تولید داخلی که واقعی است نه صوری حمایت کنند.بنابر این در حوزه دارو درست است که به قیمت گذاری ایراداتی وارد است اما این واقعیت را هم قبول کنیم که بخشی ازاین صنعت  دولتی است و به همین دلیل نیز در برخی سیاستگذاریها دچار تناقض می شویم. اگر سیاست قیمت گذاری در نظام بودجه ریزی کشور درست بود درحوزه کلان و سلامت کشور نتیجه ی آن به خوبی مشهود بود.

تذکر بفرمایید اصلاح می کنیم

هاشمی تاکید کرد که سازمان غذا و دارو حمایتی که باید و در حد اختیارات خود از صنعت دارو می کند و در بخش های مربوط GMP نیزسخت گیری‌های قابل قبولی دارد اما تعلل و تاخیردر زمینه اگر حمایت از این و ممنوعیت برای دیگری منجر شود خطاست و حتما باید اصلاح شود و در صورت اختلالی تذکر بفرمایید که حتما سعی می کنیم اصلاح کنیم.

وی در این مراسم رونمایی با بیان اینکه شرکت داروسازی عبیدی یکی از مجموعه های بسیار ارزشمند ,خدمتگزار و کارآفرین در کشور است افزود : مردم عزیزمان تقریبا با نام عبیدی و تمامی محصولات آن آشنا هستند و تبریک میگویم بابت رونمایی از دو محصول جدید که در دو بخش از بیماری های وسیع الطیف اعم از قلب و عروق که مهمترین دلیل مرگ و میرایرانیان است و در عین حال بیماریهای آلرژیک که به نسبت در کشور شایع است و خوشبختانه به زودی در اختیار مردم قرار می گیرد. افتخار می کنیم صنعت داروسازی کشوردر منطقه قابل اعتنا و اعتماد است اگر شرایط سیاسی ما متفاوت ازآنچه که امروز هستیم بود من مطمئن هستم می توانستیم به بازار بسیار خوبی در زمینه صنایع دارویی دست یابیم.

هاشمی گفت: مجموعه عبیدی که افت و خیزهایش تاریخچه عبرت اموزی دارد . این مجموعه بیش از آنچه که در رده نخست تولید کنندگان دارو ایستاده است منصف هم است و  در بازار خامه گیری نکرده است . با نگاهی به ترکیب محصولات متنوع آن می توان دریافت که برخلاف برخی تولید کنندگان که با فعالیت در حوزه ی برخی داروهای خاص حاشیه سود بالایی دارند کاملا امیدوار و پویا در این راه قدم برمی دارد
وی در پایان افزود: ما برای تخصیص ارز و حمایت های اولیه مطمئن باشید که اول حامی تولید داخل و مواد اولیه هستیم. ما از ذخایراستراتژیک حمایت می کنیم نه محصول استراتژیک کما اینکه مجموعه ی عبیدی با ایجاد اشتغال برای 1800 نفر این مساله را اثبات کرده است.
کد مطلب : ۱۷۲۸
نام شما

آدرس ايميل شما