۰

پلتفرم‌ها با نفوذ برخی نهادها زیر بار تخلفات خود نمی‌روند

چرا وزارت بهداشت درباره اجرایی شدن فروش اینترنتی دارو مهر سکوت بر لب زده است؟
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب : ۱۶۵۷۶
پلتفرم‌ها با نفوذ برخی نهادها زیر بار تخلفات خود نمی‌روند
سالم‌خبر: در سکوت وزارت بهداشت، نهادهای دیگر از اجرایی شدن فروش اینترنتی دارو طی یکی، دو هفته آینده خبر می‌دهند.

گفته می‌شود در آیین‌نامه امضا شده هفته گذشته این انتخاب برای بیماران محدود خواهد شد و صرفا داروهایی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد که سکوهای فروش آنلاین در اختیار دارند.این در حالی است که مسئولان سازمان غذا و دارو سال گذشته در گزارشی از تخلفات گسترده این سکوها خبر دادند؛ از جمله فروش دارو 10 تا 30برابر گران‌تر از قیمت اصلی و برخی داروها هم در حالی به‌دست بیماران رسیده که یا برچسب اصالت کالا نداشته یا جعبه آن باز شده است.

کارشناسان می‌گویند در آیین‌نامه جدید، توزیع دارو هم به سکوها سپرده شده است. مساله اینجاست که مفهوم توزیع یعنی دارو از شرکت‌های تولیدکننده به شرکت‌های پخش و سپس به داروخانه برسد، در نهایت هم عرضه و فروش دارو به بیمار صورت می‌گیرد اما در توزیع از سوی سکوها این چرخه که می‌تواند مشکلات متعددی را برای بیماران ایجاد کند،‌ حذف می‌شود.

کشورهای مطرح آی‌تی هم فروش اینترنتی ندارند
درحالی‌که در شهر تهران سه
دانشگاه علوم‌پزشکی وجود دارد و برای توزیع عادلانه داروی بیماران خاص، بیماران تحت پوشش هر دانشگاه قرار می‌گیرند، اما در فروش اینترنتی دارو، این پیچیدگی‌ها احتمالا کمتر دیده خواهد شد.

یا در استان پهناور سیستان و بلوچستان چطور می‌توان پراکندگی بیماران و نیازهای ویژه آنها درباره دارو را مشابه استان‌های کوچک‌تر در نظر گرفت و این مساله نیازمند کار کارشناسی است که در آیین‌نامه اولیه سازمان غذا و دارو دیده شده بود.

یک نگرانی دیگر هم القای مصرف بیشتر داروست. فعالان حوزه دارو در این باره می‌گویند، دارو در اصطلاح سمی است که گاهی بدن برای درمان به آن نیاز پیدا می‌کند، اما اگر همین سم خودسرانه و ناآگاهانه مصرف شود، عوارض جانبی قابل‌توجهی خواهد داشت.

به‌گفته آرش محبوبی، رئیس انجمن داروسازان تهران فروش اینترنتی دارو نه‌تنها نفعی برای مردم ندارد، بلکه در کنار القای مصرف‌گرایی دارو، باعث کاهش دسترسی مردم و افزایش هزینه‌های درمان خواهد شد. علاوه بر آن چیزی که به‌زودی در این حوزه به خطر می‌افتد سلامت مردم است.

او تأکید می‌کند: گزارش
تخلفات سکوهای فروش اینترنتی دارو بسیار زیاد بوده و بعضی از نهادها بانفوذی که دارند باعث شدند تا این لحظه با این پلتفرم‌ها برخورد چندانی نشود. همچنین برخی حمایت‌ها هم باعث شده که آنها به‌سادگی از زیر بار تخلفاتشان دربروند.

رئیس انجمن داروسازان تهران با تاکید بر این که کشورهای پیشرفته توزیع اینترنتی دارو را نپذیرفتند، عنوان می‌کند: کشورهای اطراف ایران مرجع خوبی برای سیاست‌گذاری حوزه دارو نیستند، چون یکی از بزرگترین بازارهای قاچاق دارو در سطح دنیا در همسایگی ما قرار دارد. اما در سایر کشورهای آسیایی مثل کره جنوبی با وجود برخورداری از سیستم آی‌تی بسیار قوی از آن جهت که با توزیع اینترنتی احتمال خطر برای سلامت مردم را می‌دهد و نتواند کنترل لازم بر روی آن داشته باشد، به طور کامل این شیوه از دارو رسانی را ممنوع کرده است. در ژاپن هم که از لحاظ تکنولوژی آی‌تی و یا خدمات درمان دارویی و استانداردهای دارویی وضعیت بهتری نسبت به ما دارد هم توزیع اینترنتی دارو فقط به داروهای OTC و یا همان داروهای بدون نسخه محدود شده که همان هم کاملا تحت کنترل است./همشهری
 
کد مطلب : ۱۶۵۷۶
نام شما

آدرس ايميل شما