۰

تعرفه‌های پزشکی؛ دستوری و فقط به نفع سازمان‌های بیمه‌گر است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۱۶۵۴۱
تعرفه‌های پزشکی؛ دستوری و فقط به نفع سازمان‌های بیمه‌گر است
 سالم‌خبر: رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: تولیت نظام سلامت توسط وزارت بهداشت در بسیاری از موارد نقض شده به همین دلیل خارج از نظام سلامت برای نظام سلامت تصمیم‌گیری می‌شود.

محمد رئیس‌زاده در سالروز ابلاغ سند سیاست‌های کلی نظام سلامت در یک نشست خبری همچنین افزود: افزایش ظرفیت پزشکی یکی از مواردی است که تصمیم گیری آن خارج از نظام سلامت انجام شد. مدیریت منابع از سوی وزارت بهداشت نیز محقق نشده و بخش‌هایی از آن خارج از نظام سلامت مدیریت می‌شود. 

با گلایه از برخی نابسامانی ها در حوزه بهداشت و درمان کشور گفت: اگر در برخی از ارگان‌ها قوانین در تضاد با این سند تدوین شده و مورد عمل قرار بگیرد، قطعا حوزه سلامت با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ریشه بسیاری از گرفتاری‌ها را بی توجهی به بند ۷ و ماده ۷-۱ سیاست کلی سلامت عنوان کرد و گفت: تولیت نظام سلامت شامل سیاست‌گذاری‌های اجرایی، برنامه ریزی‌های راهبردی، ارزشیابی و نظارت بر عهده وزارت بهداشت گذاشته شده است اما این بند از آن سیاست‌هایی است که بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها رعایت نمی‌کنند به همین دلیل به شکل جزیره‌ای به حوزه سلامت ورود می‌کنند و با نگاه کوتاه مدت می‌خواهند یک مشکلی را حل کنند
غافل از اینکه صد مشکل برای حوزه بهداشت و درمان کشور ایجاد می‌کنند. سهم سلامت از تولید ناخالص ملی به یک چهارم رسیده است.

وی ادامه داد: ریشه همه مشکلات اقتصاد سلامت این است که سهم سلامت از تولید ناخالص ملی مطابق سیاست‌های کلی دیده نمی‌شود، نظر ما این است که طی ۱۰ سال گذشته سهم سلامت از تولید ناخالص ملی به یک چهارم رسیده است.

 رئیس‌زاده همچنین با اشاره به عدم رعایت قوانین بالادستی در حوزه تعرفه‌های پزشکی گفت: سیاست‌های ابلاغی تصریح کرده که تعرفه خدمات مبتنی بر شواهد و بر اساس ارزش افزوده تعیین شود اما تعرفه‌ها بر اساس شواهد و ارزش افزوده تعیین و مصوب نشده و دستوری بوده است و مشکلات زیادی برای مردم و جامعه پزشکی ایجاد کرده است و نفع آن نیز برای مردم و جامعه پزشکی نبوده بلکه برای بیمه‌ها بوده است. این موضوع باعث می‌شود تعرفه‌های تصویب شده که قیمت واقعی ندارند نیز توسط برخی پزشکان رعایت نشود. اگر به اسم اینکه پزشکان زیاده خواه هستند از قیمت واقعی این خدمات بکاهیم به مردم و جامعه پزشکی ظلم می‌شود.

وی همچنین گفت: مصوبه هیات وزیران برای افزایش تعرفه‌های پزشکی هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعلام نرخ تعرفه‌های پزشکی از سوی برخی از انجمن‌ها
گفت: آنچه به ما اعلام شد این بوده که تعرفه به صورت گلوبال 35 درصد رشد داشته اما این موضوع هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است و ما اطلاعی از این موضوع نداریم. همچنین انجمن‌های علمی انجمن‌هایی مستقل هستند که تحت قوانین وزارت بهداشت اقدام می‌کنند و زیر نظر سازمان نظام پزشکی نیستند. مسیر قانونی تعیین تعرفه نیز این است که این تعرفه‌ها در هیئت دولت تصویب و سپس ابلاغ شوند.

رئیس‌زاده درباره تدوین تعرفه خدمات مبتنی بر شواهد گفت: ما در این زمینه نه تنها پیشرفت نداشتیم بلکه پسرفت هم داشته ایم و تعرفه ها دستوری بوده است و تعرفه دستوری فقط برای سازمان‌های بیمه گر نفع دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: افزایش تعرفه یعنی بیمه هزینه بیشتری پرداخت کند بنابراین اگر ما معتقدیم تعرفه باید مبتنی بر شواهد باشد برای این است که هزینه بیشتری از بیمه پرداخت شود و به مردم و جامعه پزشکی فشار کمتری وارد شود اگر این چنین نشود و بیمه کمتر پرداخت کند در جایی که نظارت می توانیم کنیم جامعه پزشکی ضرر می کند و در جایی که امکان نظارت وجود ندارد از جیب مردم پرداخت می شود و بی قانونی و ناهنجاری ایجاد شود بنابراین اگر تعرفه به قیمت واقعی نزدیک شود این کار به نفع مردم و جامعه پزشکی است اما اگر از آن به بهانه مختلف فاصله بگیریم
به ضرر مردم است که جامعه پزشکی هم جزئی از همین مردم است.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضوع مرتبط با فوت مرحوم «پرستو بخشی» گفت: به دلیل اینکه مرحوم «بخشی» جزو سازمان نظام پزشکی به حساب می‌آید سازمان نظام پزشکی وظیفه دارد در ارتباط با این مورد بررسی‌های لازم را انجام دهد. خبر فوت مرحوم بخشی بسیار ناگوار کننده بود و من به دلیل اینکه بررسی بیشتری در ارتباط با این موضوع انجام داده باشم، شخصاً به آنجا رفتم. بخشی از موضوع که بر عهده سازمان نظام پزشکی بود انجام شده اما اظهار نظر درباره علت فوت بر عهده نهادهای مربوطه مانند سازمان پزشکی قانونی است. سازمان نظام پزشکی به عنوان یک مرجع برای علت فوت مرحوم بخشی به حساب نمی‌آید.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور درباره اعلام نرخ تعرفه‌های پزشکی از سوی برخی از انجمن‌ها افزود: نظارت بر تعیین نرخ ویزیت پزشکان عمومی به مبلغ ۲۸۰ هزار تومان به عهده وزارت بهداشت است و سازمان نظام پزشکی در این امور دخالت و نقشی ندارد زیرا انجمن‌های علمی زیر مجموعه این وزارتخانه است.

رییس زاده اظهار داشت: رسانه‌ها باید کمک کنند تعرفه های پزشکی به قیمت واقعی نزدیک شود که به نفع مردم و پزشکان است و اگر نرخ این تعرفه‌ها پایین باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید.
وی با بیان این که کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت باید اصلاح شود تا بی‌عدالتی بین رشته‌های مختلف در پرداخت، کاهش یابد؛ گفت: همچنین در رشته‌های تخصصی که دچار کمبود متخصص در آن‌ها هستیم باید مشوق‌های خاصی در نظر گرفته شود. افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی ضامن تامین نیروی متخصص نیست.

وی درباره مشکلات نیروهای طرحی نیز گفت: کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات نیروهای طرحی در سازمان نظام پزشکی ایجاد شده تا به مسائل آنها رسیدگی شود. وی با بیان اینکه در بعضی رشته ها بیش از 70 درصد ظرفیت خالی مانده است، افزود: الان رشته‌هایی مانند بیهوشی و اطفال و طب اورژانس و عفونی بسیاری از ظرفیت‌ها خالی می‌ماند. برای مثال باید طی 4 سال 1600 نفر متخصص بیهوشی در کشور جذب می‌شد اما اکنون 400 پزشک وارد این رشته شده‌اند در حالیکه باید 1400 نفر باشند. یعنی هزار نفر ظرفیت ورودی بیهوشی در این 4 سال کمبود است، علی رغم اینکه ظرفیت ورودی رشته عمومی 4 برابر شده است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: سرعت دسترسی به خدمات پزشکی ایران از بسیاری کشورهای پیشرفته دنیا بهتر است. سالانه در برخی از کشورها بیش از ۱۰ هزار مرگ و میر به علت نوبت دهی طولانی برای مراجعه به پزشک وجود دارد در حالیکه در کشور ما چنین چیزی نیست.
کد مطلب : ۱۶۵۴۱
نام شما

آدرس ايميل شما