۰

کلاف پر گره‌ی فروش دارو توسط پلتفرم‌های آنلاین هنوز پابرجاست

تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۴
کد مطلب : ۱۶۵۲۸
کلاف پر گره‌ی فروش دارو توسط پلتفرم‌های آنلاین هنوز پابرجاست
سالم‌خبر: چالش‌های اخیر عرضه و فروش دارو توسط پلتفرم‌هاي آنلاين، مسوولان نظام سلامت کشور را بر آن داشت كه در راستاي جلوگيري از اين اقدام سياست‌گذاري‌هايي انجام دهند. 

اگرچه سازمان غذا و دارو آیین‌نامه ارایه خدمات غیرحضوری نسخه الکترونیکی در داروخانه‌ها را تدوین و به اجرا گذاشت اما گره‌هایی از این چرخه از فعالیت تامین دارو هنوز باز نشده و ممکن است در روزهای آینده مجددا نحوه ی اجرای این آیین نامه را نیز به چالش بکشد.

کمااینکه صاحبان کسب و کارهای اینترنتی سلامت  اين آيين‌نامه را در مخالفت با مصوبه هيات وزيران و بند ۲ ماده ۸ آيين‌نامه حمايت از توليد دانش‌بنيان و اشتغال‌آفرين در حوزه سلامت مي‌دانند كه براساس آن وزارت بهداشت
مكلف شده تا زمينه عملياتي شدن توزيع دارو از طريق پلتفرم­‌ها و كسب و كار‌هاي اينترنتي را با رعايت اصل رقابت و جلوگيري از انحصار عملياتي كند و معتقدند كه سازمان غذا و دارو در متن آيين‌نامه كه اخيراً منتشر شده، عملاً سكو‌ها را از فرآيند توزيع آنلاين دارو حذف كرده است.
 
دارو و فرآورده‌هاي سلامت‌محور نقشي اساسي بر سلامت جامعه دارند و چالش عرضه و فروش دارو توسط پلتفرم‌هاي آنلاين مسوولان را نيز بر آن داشته است كه در راستاي جلوگيري از اين اقدام سياست‌گذاري‌هايي انجام دهند. در همين راستا وزارت بهداشت آيين‌نامه ارايه خدمات غيرحضوري نسخه الكترونيكي در داروخانه‌ها را تدوين كرد.

طبق اين آيين‌نامه سازمان غذا و دارو موظف به راه‌اندازي
سامانه توزيع آنلاين دارو شده است. از سمت ديگر داروخانه‌هاي متقاضي توزيع آنلاين دارو و پلتفرم‌هاي حمل و نقل دارو براي ارسال دارو، حتما بايد به اين سامانه متصل شوند. اين آيين‌نامه تاكيد كرده كه داروخانه‌ها براي اتصال به سامانه بايد ابتدا از سازمان غذا و دارو تاييديه دريافت كنند و پس از آن مجاز هستند در سامانه‌اي كه از سوي اين سازمان اعلام مي‌شود، با رعايت مقرارت خاص نسبت به پذيرش و عرضه انواع داروهاي نسخه‌اي و تنها نسخه الكترونيكي اقدام كنند. اینکه آیا سازمان غذا و دارو با ادامه اعتراض صاحبان کسب و کارهای اینترنتی سلامت در تکمیل آیین‌نامه آیا برنامه ای در آینده خواهد داشت یا نه هنوز مشخص نبوده و هیچ یک از مسوولان اظهارنظر نکرده‌اند./تعادل
کد مطلب : ۱۶۵۲۸
نام شما

آدرس ايميل شما