۰
دلیل عدم خرید واکسن نورا از سوی وزارت بهداشت هویدا شد!

محتوای مقاله واکسن نورا غیرمعتبر اعلام شد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۱۶۴۲۷
محتوای مقاله واکسن نورا غیرمعتبر اعلام شد
سالم‌خبر: فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله چندی پیش در حالی اظهار داشت که وزارت بهداشت از خرید دو میلیون دوز واکسن ایرانی نورا از این دانشگاه تخطی کرده به طوری که این واکسن‌ها همچنان در انبار خاک می‌خورد که براساس اخبار رسیده مقاله مربوط به واکسن کووید با نام نورا (ساخت دانشگاه بقیه الله) سلب اعتبار (Retract) و محتوای آن غیرمعتبر اعلام شده است.

 این مقاله که مربوط به مطالعه کارآزمایی بالینی
فاز یک این واکسن بود در آگوست 2022 در مجله Journal of Medical Virology منتشر شده بود و حالا بنابر دلایل مختلفی از جمله موارد زیر یافته های آن غیر معتبر اعلام شده و مقاله هم سلب اعتبار (Retract) شده است:

1- مسایل مرتبط با داده های ارائه شده در مقاله و همچنین وجود چندین تناقض در مورد اطلاعات ارائه شده برای شرکت کنندگان در مطالعه که مورد آنالیز قرار گرفته اند.

2- عدم بیان آشکار سازی تضاد منافع که ممکن است بر روی تفسیر نتایج
تاثیر داشته باشد. قبل تر هم در مورد ایرادات این مقاله، یک مقاله "نامه به سردبیر" منتشر شده بود (لینک). نویسنده در آن مقاله ی نامه به سردبیر اصلا از چاپ شدن چنین مقاله ای با این حجم از ایرادات متعجب شده بود و احتمال رترکت آن را در نظر گرفته بود. (برای مثال بیش از ۸۰درصد از شرکت کنندگان در گروه پلاسبو، آنتی بادی خنثی کننده علیه ویروس عامل کووید-۱۹ داشته اند، بسیاری از رفرنسهای مقاله درست و مرتبط به موضوع
مورد بحث نبوده است و همین طور مشکل عدم آشکار سازی تضاد منافع) مشکلات مربوط به این مقاله را می‌توان از طریق PubPeer هم پیگیری کرد.

به گزارش ساینتومتریک مقالات فازهای بعدی واکسن نیز منتشر نشده است. واکسن نورا از واکسن‌های تولید داخل کووید-19 است که در داخل ایران مجوز مصرف اضطراری دریافت کرد و وزیر بهداشت در آیین آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن نورا اعلام کرده بود که "واکسن نورا" یکی از بهترین
واکسن‌های دنیا است. این در حالیست که اخیرا حسن ابوالقاسمی اعلام کرد وزارت بهداشت این بهترین واکسن دنیا را حاضر نیست خریداری کند .

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت ۳ میلیون دوز واکسن نورا را از ما خریداری کرد اما میزان واکسن تولیدشده، ۵ میلیون دوز بوده است. این واکسن‌ها در انبارها باقی مانده و در صورت عدم خریداری و اتمام تاریخ انقضا، امحاء خواهد شد./ساینتومتریک
 
 
 
 
کد مطلب : ۱۶۴۲۷
نام شما

آدرس ايميل شما