۰

ایران رتبه ۱۵ تولید علم در جهان را دارد

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۱۶۲۳۹
ایران رتبه ۱۵ تولید علم در جهان را دارد
سالم خبر: معاون تحقیقات وزیر بهداشت از جایگاه پانزدهم ایران در تولید علم در جهان خبر داد.

به گزارش سالم خبر،  یونس پناهی،معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت امروز شنبه ۱۴ بهمن در نشست خبری به مناسبت دهه فجر،  بیان داشت: یکی از جدی ترین وظایف تحقیقات و فناوری مرجعیت علمی است و باید تولید علم حرفه ای هدف مان که مرجعیت علمی است را جدی بگیریم.

وی ادامه داد:یکی از جدی ترین زیرساخت های نیروی انسانی ،نخبگان و هیات علمی ها هستند و خوشبختانه در یک ماه اخیر نشستی با امور استخدامی داشتیم و برای جذب اعضای هیات علمی در پژوهشکده ها ۲۵۰ نفر درخواست دادیم.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت زیرساخت‌ها،گفت:۸۲۱ مرکز تحقیقات دولتی و واحد توسعه تحقیقات بالینی را گسترش داده و اکنون ۱۰۱ واحد توسعه بالینی داریم.

پناهی تصریح کرد:تمام داده های بیمارستانی باید با هوش مصنوعی کار کنند؛ همچنین یکی از سیاستهای وزارت بهداشت این است که مراکز تحقیقاتی تیمی و دسته جمعی کار کنند و اکنون ۱۵ شبکه تحقیقاتی در کشور داریم.

وی با اشاره به فعالیت ۱۶ مرکز بالینی در حوزه سرطان،چشم،قلب و عروق، خاطرنشان کرد:عمده تحقیقات خود را در پیشگیری متمرکز کرده و در حوزه سالمندی تحقیقاتی پیشنهاد دادیم؛درباره بیماری های نوپدید و باز پدید نیز کار تحقیقاتی در شبکه انجام می شود.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با بیان اینکه ۸۵ مطالعه کوهورت در کشور در حال انجام است و کوهورت پساکرونا را نیز در حال انجام هستیم،متذکر شد: چهار شبکه در علوم دارویی ،نانوفناوری و...در کنار زیرساختهای تحقیقاتی و۳۶ بانک زیستی  و ۶۴۸ برنامه ثبت بیماری داریم.

فعالیت 52 آزمایشگاه جامع در کشور

پناهی یادآور شد:به دنبال جامع کردن آزمایشگاه ها هستیم و اکنون ۵۲ آزمایشگاه جامع در کشور داریم.

وی با بیان اینکه ۴۳ حیطه موضوعی برای ۸۲۱ مرکز تحقیقاتی داریم که شامل بیماری های مختلف است،گفت:اگر زیرساختی در دانشگاه ایجاد می کنیم، شاخص هایی را هم تعیین می کنیم واین موضوع را تحت عنوان شاخص های عملکردی تعریف کردیم.

وی افزود:یکی از مهمترین شاخص ارزیابی تاثیر طرح تحقیقاتی در سلامت مردم است؛به طوری که تحقیقات ما باید روی سلامت اثر گذار باشد.

پناهی با اشاره به مصادیق اثر بخشی تحقیقات بر سلامت جامعه،ابراز کرد:ارزشیابی دانشگاهها بر اساس اثر گذاری تحقیقات انجام شد.

وی متذکر شد:۶۸ پژوهشکده در کشور داریم و از سالجاری زمانی برای تحقیقات گذاشتیم و باید در زمان مشخص این مراکز ارائه کار دهند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت افزود:رتبه علمی ایران در جهان ۱۵ است؛بنابراین سیاست جدی ما این است که رشد داشته باشیم و در برنامه هفتم رتبه ۱۴ را در نظر گرفته اند.دانشگاههای علوم پزشکی در تولید علم باید سرعت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۲ هزار اعضای هیات علمی در حوزه سلامت داریم،گفت: اعضای هیات علمی پژوهش برای ما بسیار حائز اهمیت هستند و باید زیر ساخت و حمایت مالی از آنها داشته باشیم.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با بیان اینکه ۲۷۹ محقق ما در بین دانشمندان یک درصد دنیا هستند،افزود:در حوزه انتشارات و کتب بین المللی فعال بوده ایم و این موضوع در اولویت قرار دارد.

پناهی با بیان اینکه به دنبال به‌روز کردن کتب و کتابخانه های خود هستیم،گفت:شتاب تولید علم در حوزه سلامت ۸.۳۳ درصد است.

وی با بیان اینکه برای ۲۱۸ محصول مجوز داریم،افزود: ۳۵۸۹ شرکت فعال در حوزه سلامت و ۵۰۸۰ نمونه محصول اولیه و تجاری شده و ۴۸۱۵ پروژه فناوران داریم؛ضمن اینکه ۸ هزار نفر در شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناوری حوزه سلامت مشغول به کار هستند.
کد مطلب : ۱۶۲۳۹
نام شما

آدرس ايميل شما