۰

بار سنگین دیابت روی دوش خانواده‌ها 

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۹
کد مطلب : ۱۵۶۴۲
بار سنگین دیابت روی دوش خانواده‌ها 

 سالم خبر: دیابت بیماری است که باید به آن نگاه چند وجهی داشت. یک بخش، درمان دیابت است و بخش دیگر، عوارض بیماری و دارودرمانی‌هایی است که به‌واسطه این بیماری فرد را درگیر می‌کند، اما بعد دیگر آن هم بحث تشخیص دیابت است.  
به گزارش سالم خبر، شکوفه نیک‌فر، مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: اینکه بیماری در زمان مناسب تشخیص داده شود، کمک می کند که بهترین درمان را برای آن در نظر گرفت. در واقع اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود می‌تواند از عوارض آن به میزان زیادی بکاهد. 

وی ادامه داد: علاوه بر درمان باید کیفیت زندگی، پیچیدگی‌هایی که به خاطر عدم درمان به وجود آمده نیز برای بیمار در نظر گرفته شود. مطالعات نشان می دهد هزینه‌هایی که برای هر یک سال تاخیر در درمان شروع می‌شود حدود 50 درصد به هزینه‌های بعدی مثل بستری در بیمارستان، مراجعه به اورژانس و دارودرمانی اضافه می‌کند و همین تاخیر در تشخیص حدود 60 درصد از هزینه‌های مشکلات ناشی از دیابت را افزایش می‌دهد. 


نیک‌فر تاکید کرد: شاید دیابت خودش به تنهایی بیماری خیلی گرانی نباشد اما بعدا مشکلات قلبی و عروقی، دیالیز، پیوند اعضا، مشکلات چشم و از کار افتادگی را به همراه دارد که همین مشکلات هزینه‌های زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند.
 
مدیر گروه اقتصاد و مدیریت دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که خیلی مسائل توسط فرد بیمار جدی گرفته نمی‌شود. کاهش وزن، مراقبت زخم ، مراقبت از عوارض بیماری برخی از مواردی است که باید در برنامه روتین فرد مبتلا به دیابت قرار گیرد که بسیاری افراد از آن غافل هستند. شما تصور کنید اگر فرد بیمار در خواب دچار افت قند شود سلول‌های مغزی دچار آسیب شده و بیمار به سمت فراموشی می‌رود که این موضوع اهمیت توجه به این بیماری را بیش از پیش می‌کند.

این در حالی است که جامعه سالمندی ما در حال گسترش است و ما کمربندی از متولدین دهه ۶۰ داریم که به کهنسالی و دیابت نزدیک می‌شود و درنتیجه هزینه‌های درمان به شدت بالا می‌رود. 

او ادامه داد: ما دیابت را جدی نمی‌گیریم چرا که جای آموزش در کشور خالی است. هیچ‌چیز به اندازه آموزش نمی‌تواند در اصلاح سبک زندگی افراد دیابتی تاثیر‌گذار باشد. تنها آموزش می تواند مجموعه ای از مشکلات دیابت که به طور پیوسته خانواده با آن درگیر است را کاهش دهد. 

وی افزود: فاکتورهای ژنتیکی در دیابت نقش زیادی دارند و باید مراقبت‌ها و پیشگیری‌ها در مورد دیابت در خانواده‌هایی که زمینه این بیماری را دارند مورد توجه قرار گیرد. از یک سو  باید از عوارض این بیماری واهمه داشت و از سوی دیگر لازم است به این آگاهی رسید که می توان با رعایت سبک زندگی درست بر آن غلبه کرد. 
 
کد مطلب : ۱۵۶۴۲
نام شما

آدرس ايميل شما