۰
محمد پاک مهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با سالم‌‍خبر:

وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه باید برای کمبودهای دارویی پاسخگو باشند

نمی‌توانیم چشم‌مان را به روی مشکلات مردم ببندیم
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۱۵۶۲۴
وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه باید برای کمبودهای دارویی پاسخگو باشند
سالم‌خبر: نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اینکه مسوولان نظام سلامت بگویند دارو به یکباره در کشور نایاب شده است یعنی اینکه ما ذخیره استراتژیکی نداشتیم و به قانون بودجه ۱۴۰۰توجه نشده است در حالی که  داشتن ذخیره استراتژیک نیاز به مدیریت صحیح و توجه وزارت بهداشت و درمان دارد.

محمد پاک مهر در گفت وگو با سالم‌خبر: در مورد کمبود ۱۰۰قلم دارو در کشور،گفت: وجود اقلام دارویی در کشور بسته به واردات و ذخیره استراتژیک آن در داخل دارد. اگر واردات به موقع انجام شود احتمال کمبود دارو کمتر است. وقتی به موقع دارو وارد نکنیم، ارز مورد نیاز را تامین نکنیم، مدیریت آگاهانه، مستمر، هوشمندانه و علمی نداشته باشیم ممکن است این اقلام مورد نیاز با کمبود بالا و پایین به دست بیماران برسد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای
اسلامی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو وظیفه دارد آنچه که مورد نیاز بیماران در داخل کشور است را تامین کند.تامین این نیاز  با منشاء داخلی در اولویت است در صورتی که در داخل به اندازه کافی تولید نشد و نیاز بیماران تامین نشود باید به میزان نیاز خودمان از کشورهای دیگر وارد کنیم.

وی با تاکید بر بحث ذخیره استراتژیک دارو در کشور، گفت: اینکه بگویند دارو به یکباره در کشور نایاب شده است یعنی اینکه ما ذخیره استراتژیکی نداشتیم و به قانون بودجه ۱۴۰۰توجه نشده است.  در این قانون، مجلس مصوب کرد که  باید ذخایر استراتژیک را برای داروهای مورد نیاز در داخل کشور داشته باشیم. داشتن ذخیره استراتژیک نیاز به مدیریت صحیح و توجه وزارت بهداشت ودرمان دارد. البته انجمن داروسازی در کشور هم باید در کنار سازمان غذا و دارو به این مسئله کمک کند.

وی در
مورد مشکلات سازمان غذا ودارو و شرکت های داروسازی و معرفی برخی از این شرکت ها به محاکم قضایی،گفت: اطلاعی ندارم که چه شرکت های به محاکم قضایی معرفی شده اند و دلیل آن چیست و یا دلیل سازمان غذاودارو برای این موضوع محکمه پسند بوده یا نبوده است. طبیعتا باید همکاری شرکت های داروسازی با سازمان غذا دارو برای تامین نیاز بیماران در داخل کشور ادامه دار باشد، در این فرآیند هم ممکن است تخلفاتی صورت گیرد که باید با نظارت ها از آنها جلوگیری شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات کمیسیون بهداشت و درمان با بخش خصوصی، شرکت های داروسازی و انجمن ها برای حل مشکلات حوزه دارو،گفت: بحث مدیریت در حوزه دارو مهمترین مسئله است، برای اینکه درگیر کمبود دارو نشویم باید با مدیریت قوی پیشگیری از احتکار و قاچاق معکوس را جدی بگیریم،ضمن
اینکه برای مدت حداقل سه تا شش ماه برای برخی از اقلام دارویی ذخیره داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید جدی تر در بحث دارو ورود می کردیم،افزود: تامین اعتبار ارز و ریال برای دارو از ناحیه سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی بسیار مهم است. برخی وقتها در بنادر رسوب کالا هم داریم که ممکن است شامل دارو و تجهیزات پزشکی باشد که اینها هم می تواند باعث کمبود دارو شود که باید در این زمینه ‌تدبیر شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت ‌و درمان مجلس خاطر نشان کرد: کمیسیون بهداشت ‌و درمان برای حل مشکل کمبود دارو، سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و‌ بودجه و بانک مرکزی را پای کار می آورد و به این موضوع ورود جدی خواهد داشت تا مشکل مردم حل شود ما نمی توانیم چشم خودمان را به روی کمبود دارو که مشکل جدی مردم است ببندیم.
کد مطلب : ۱۵۶۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما