۰

 بازی با جان مردم با کاهش شدید میزان ارز برای واردات کیت‌های آزمایشگاهی

تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۱۵۶۰۹
 بازی با جان مردم با کاهش شدید میزان ارز برای واردات کیت‌های آزمایشگاهی
سالم خبر: صاحبان چند آزمایشگاه تشخیص طبی و ژنتیک در شهرهای تهران و اصفهان، در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر دادند که تعدادی از آزمایش‌های هورمونی، عفونی و ژنتیک را در سیستم ثبت‌شان غیرفعال کرده‌اند، چون کیت موردنیاز انجام این آزمایش‌ها نایاب شده است.

به گزارش سالم خبر، این متخصصان گفتند: تامین کیت که اصلی‌ترین ابزار مصرفی آزمایشگاه‌هاست، طی ۵ سال اخیر دشوار بوده اما در سال جاری، این مشکل شدت بیشتری گرفته به‌گونه‌ای که یا انجام تعدادی از آزمایش‌ها به دلیل صفر شدن موجودی کیت غیرممکن شده یا ناچار شده‌اند با کیت‌های ارزان‌تر و با کیفیت پایین‌تر این آزمایش‌ها را انجام بدهند و برای تعدادی از آزمایش‌ها هم، موجودی کیت به اندازه یک یا دو روز است.

کیت، مهم‌ترین ابزار مورد نیاز آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و پاتولوژی و ژنتیک است. طی سه سال اخیر، میزان ارز برای واردات کیت و سایر دستگاه‌های آزمایشگاه کاهش شدیدی داشته به گونه‌ای که از رقم بالای ۱۰ میلیون دلار برای هر شرکت وارد‌کننده در سال‌های پایانی دهه ۱۳۹۰، به رقم کمتر از ۵ میلیون دلار در سال جاری رسیده است.

میر مجید مصلایی؛ موسس و مسوول فنی آزمایشگاه پاتولوژی و ژنتیک پارسه در شهر تهران، در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید که ۵۰ نوع آزمایش مربوط به بیماری‌های عفونی، روماتیسمی، هورمونی و ژنتیک را در سیستم آزمایشگاهش غیرفعال کرده، چون کیت برای انجام این آزمایش‌ها ندارد و تا چند روز آینده هم، ذخیره کیت چند آزمایش دیگر تمام می‌شود و ناچار است این آزمایش‌ها را هم به فهرست «غیرفعال‌ها» اضافه کند./ اعتماد
کد مطلب : ۱۵۶۰۹
نام شما

آدرس ايميل شما