۰

مبتلایان به آنفلوانزا و کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۱۵۵۵۰
مبتلایان به آنفلوانزا و کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است
سالم‌خبر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، گفت: از ابتدای مهر امسال با روند افزایشی بیماری‌های تنفسی در استان خراسان جنوبی مواجه شده‌ایم که بیشتر این بیماری‌ها شامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کروناست.

مجید شایسته روز چهارشنبه در نشست خبری "بیماری‌های حاد تنفسی با تاکید بر بیماری آنفلوآنزا" افزود: در حال حاضر فصل شیوع بیماری‌های تنفسی است و واکسیناسیون کرونا و آنفلوآنزا در پیشگیری از بروز سویه‌های شدید این بیماری‌ها تاثیرگذار بوده که باید به آن توجه کرد.

وی گفت: از ابتدای مهر ماه آمار ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا افزایشی بوده به طوری که هفته اول مهر ۱۶۷ نمونه آنفلوآنزا از بیماران گرفته شد و این تعداد در هفته آخر به ۳۹۰ مورد رسید که در مجموع ۹۵۵ نمونه آنفلوآنزا داشتیم و نشان از روند افزایشی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: ۲۲ درصد موارد نمونه‌گیری آنفلوآنزا مثبت شده و نسبت به هفته‌های قبل روند افزایشی داشته است.

وی گفت: حساسیت نسبت به کرونا کم شده و تمایل به نمونه‌گیری کاهش یافته لذا با توجه به شباهت علایم آنفلوآنزا و کرونا تصور بر این است که کرونا کاهش داشته در صورتی که ویزیت بیماران نشان می‌دهد آمار
هر ۲ بیماری ویروسی افزایشی است.

شایسته اظهار کرد: هفته اول مهر ماه ۲۱۶ نمونه کرونا در استان گرفته شد که ۱۹ مورد مثبت و هفته آخر مهر ۴۳۵ مورد با ۴۴ نمونه مثبت داشتیم که حدود ۱۰ درصد نمونه‌ها مثبت بوده است.

وی افزود: از همین رو هفته‌های اخیر تعداد نمونه‌های بیماری کووید-۱۹ روند صعودی داشته و موارد مثبت‌ کرونا در مهر ماه نسبت به شهریور سه برابر شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: موارد مثبت آنفلوآنزا نیز در مهر ماه نسبت به ماه قبل از آن افزایش هفت برابری داشته است.

وی با اشاره به تفاوت علایم کرونا و آنفلوآنزا گفت: علایم آنفلوآنزا یکباره بروز می‌دهد طوری که بیمار حتی ساعت شروع بیماری را می‌تواند عنوان کند اما کرونا سیر تدریجی پیش رونده دارد.

شایسته اظهار کرد: بهترین زمان برای نمونه‌گیری ۳۶ ساعت بعد از شروع بیماری است زیرا قبل یا بعد از این زمان ممکن است نمونه کاذب نشان دهد.

وی افزود: مرگ ناشی از کرونا یا آنفلوآنزا در خراسان جنوبی از ابتدای مهر ماه نداشته‌ایم اما آمار بستری‌ها به شدت افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: آزمایشگاه ویروس شناسی استان همزمان با شیوع کرونا در سال‌های گذشته راه اندازی شده و این
امکان را فراهم آورده است که در تشخیص بیماری بتوانیم نمونه‌برداری لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: امسال شروع آنفلوآنزا زودهنگام بود به طوری که حتی در مرداد هم موارد مثبت داشتیم و بعد از بازگشت زائران اربعین و ابتدای مهر روند افزایشی را شاهد هستیم.

شایسته با بیان اینکه روزانه ۳۰ درصد تست‌های آنفلوآنزا مثبت می‌شود گفت: در ماه ابتدای فصل شیوع بیماری‌های تنفسی حدود هزار آزمایش انجام شده و هر آزمایش کرونا یا آنفلوآنزا بین پنج تا ۱۰ میلیون ریال هزینه به بخش بهداشت و درمان تحمیل می کند لذا انتظار می‌رود پزشکان از نسخه کردن موارد غیر ضروری پرهیز کنند.

وی افزود: عمده ویروس شایع در استان کرونا و آنفلوآنزا نوع A است که اکنون در مدارس هم شیوع بیشتری داشته بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان مورد تاکید است و استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا را شهریور و مهر عنوان کرد و گفت: البته تا پایان فصل سرد سال هم می‌توان تزریق واکسن را انجام داد.

وی افزود: امسال ۱۱ هزار و ۷۱۰ دز واکسن آنفلوآنزا در استان توزیع شده که چهار هزار دز در بخش دولتی و مابقی به طور آزاد
از طریق داروخانه‌ها به فروش رفته و نسبت به سال قبل حدود ۲ برابر شده است.

شایسته با بیان اینکه واکسیناسیون بهترین و موثرترین راه پیشگیری از خطرات آنفلوآنزا است گفت: امسال چهار هزار دُز واکسن آنفلوآنزا برای بخش دولتی در ۲ مرحله به استان تخصیص یافته که چهار گونه ویروس را پوشش می‌دهد و اثربخشی بالایی دارد.

وی ادامه داد: همچنین هشت هزار و ۷۱۰ دُز واکسن آنفلوآنزا از طریق داروخانه‌ها توسط بخش خصوصی توزیع شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان خراسان جنوبی گفت: بانوان باردار جزو گروه‌های پرخطر هستند که باید حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و خانه‌های سالمندان نیز از واکسن رایگان بهره مند شدند.

وی اضافه کرد: در سه سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن کرونا به استان تحویل شده که از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار دز به گروه‌های هدف طبق دستورالعمل‌های کشوری تزریق شده است.

شایسته همچنین گفت: شهروندان از مصرف خودسرانه آنتی بیوتک هنگام ابتلا به بیماری‌های ویروسی پرهیز کنند زیرا عواض و مشکلات زیادی به دنبال دارد.

وی ادامه داد: بعد از فرآیند ویروسی در کودکان اگر مجدد تب بروز کرد و فرد به عفونت گوش دچار شد باید با تشخیص پزشک آنتی بیوتیک تجویز شود./ایرنا
کد مطلب : ۱۵۵۵۰
نام شما

آدرس ايميل شما