۰

آمار مرگ‌ومیر مصرف‌کنندگان داروها و مکمل‌های تقلبی و استروییدها در کشور افزایش یافته است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب : ۱۵۵۰۳
آمار مرگ‌ومیر مصرف‌کنندگان داروها و مکمل‌های تقلبی و استروییدها در کشور افزایش یافته است
سالم‌خبر: دارنده دو مدال طلای جهان در رشته فیزیک کلاسیک NPC، گفت:  آمار مرگ و میر در ایران به دلیل استفاده از داروهای تقلبی و استروییدها زیاد است، گفت: مسئولان ورزش و نهادهای نظارتی باید با مافیای دارو برخورد جدی داشته باشند. فدراسیون نیز باید نه در شعار بلکه در عمل با دوپینگ و مجازات عاملان آن‌ها برخورد جدی داشته باشد تا دست مافیای دارو از سر ورزشکاران ما کوتاه شود.

محسن آقایی با اشاره به آمار وحشتناک پخش و توزیع داروهای تقلبی در باشگاه‌های بدنسازی، اظهار کرد: برخی مربی نما و ورزشکارنما با هدف رسیدن به پول به هر قیمتی وارد باشگاه‌های بدنسازی شده‌اند و با سلامت نوجوانان و جوانان بازی می‌کنند. این افراد با فروش مکمل‌ و داروهای تقلبی به صورت جدی سلامت ورزشکاران را که دوست دارند هر چه زودتر به اندام ایده‌آل خود برسند، به بازی گرفته‌اند.

مربی رسمی بدنسازی و فیتنس، ادامه داد: اگر قاعده و اساس ورزش توجه به سلامتی است نباید اجازه فروش و استفاده مکمل‌ها و داروهای تقلبی در باشگاه‌های ورزشی داده شود. متاسفانه بی‌توجهی و عدم نظارت بر این موضوع مهم باعث شده ورزشکاران زیادی با مشکلات جدی و حتی مرگ و میر مواجه شوند و سالیانه افراد گمنام زیادی بر اثر عوارض ناشی از مصرف این داروهای تقلبی جان خود را از دست می دهند.

مربی بین‌المللی بدنسازی ایران، تصریح کرد: فدراسیون جهانی رشته‌های مختلف
را ابداع کرد تا جلوی این مرگ و میرها را بگیرد اما نتوانست جلوی مافیای فروش دارو را بگیرد. مثلا رشته بادی کلاسیک ابداع شد تا ورزشکاران نیاز به بدن‌های پیچیده نداشته باشند. انسان ذاتا دنبال زیبایی است و ورزشکار نیز روز نخست می‌گوید می‌خواهم بدن طبیعی داشته باشم اما وقتی در باشگاه می‌بیند دیگر نفرات عضلات پیچیده دارند، آن‌ها نیز به سمت استفاده از دارو و مکمل می‌روند. در این هنگام ورزشکارانی که صبر و طاقت ندارند و دوست دارند هر چه سریعتر بدن و اندام زیبا داشته باشند در دام برخی مربی نماها می‌افتند و علاوه بر هزینه های زیاد، سلامت خودشان را هم با خطرات جدی روبرو می‌کنند. در حقیقت آن‌ها برای مدتی نمای خوبی می‌سازند اما از درون از هم می‌پاشند تا جاییکه این اتفاق در بسیاری اوقات پس از چند سال به دیالیز، بیماری‌های قلبی و حتی مرگ منجر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آمار مرگ و میر در ایران به دلیل استفاده از داروهای تقلبی و استروییدها زیاد است، گفت: مسئولان ورزش و نهادهای نظارتی باید با مافیای دارو برخورد جدی داشته باشند. فدراسیون نیز باید نه در شعار بلکه در عمل با دوپینگ و مجازات عاملان آن‌ها برخورد جدی داشته باشد تا دست مافیای دارو از سر ورزشکاران ما کوتاه شود.

آقایی در پاسخ به این سوال که آیا برای مبارزه با دوپینگ عزم جدی در رشته بدنسازی وجود دارد یا خیر، مدعی شد: اینکه به صورت فرمالیته
از چند نفر به صورت محدود تست گرفته شود و وضعیت آن‌ها هم مشخص نباشد که نامش برخورد با دوپینگ نیست.

او ادامه داد: برخی شرکت‌ها که در بحث دارو و مکمل فعالیت دارند، حامیان مالی برخی مسابقات هستند و درآمد زیادی هم از این راه کسب می‌کنند.

دارنده ۲ مدال طلای مسابقات جهانی NPC در رشته فیزیک کلاسیک، در ادامه درباره ارزیابی خود از وضعیت ورزش قهرمانی در بدنسازی، خاطرنشان کرد: فدراسیون بدنسازی ادعا می‌کند در مسابقات مختلف قهرمانی جهان شده‌ایم اما این مسابقات زیر نظر فدراسیون IFBB برگزار می‌شود. رافائل سانتونخا برای خودش در اسپانیا مقری را درست کرده و نام آن را فدراسیون جهانی بدنسازی گذاشته است و تنها به چند کشور از جمله ایران محدود می‌شود. کما اینکه هیچ کشوری حاضر نمی‌شود میزبانی مسابقات IFBB را بر عهده بگیرد. در شرایطی که کشورهای قدرتمند جهان مثل آمریکا، انگلیس، آلمان و... در مسابقات نیستند ما چطور می‌توانیم ادعا کنیم که قهرمان جهان شده‌ایم؟ بدنسازان حرفه‌ای اروپا و آمریکا از ما خیلی جلوتر هستند و قدرتشان در حدی است که حتی در مسابقات داخلی خود هم ورزشکاران کارت حرفه‌ای می‌گیرند.

وی ادامه داد: اکثریت کشورها در مسابقات NPC شرکت می‌کنند و آن را قبول دارند اما فدراسیون ما NPC را قبول ندارد و فقط IFBB را به رسمیت می‌شناسد. ورزشکاران ما نیز مجبورند با هزینه خود در مسابقات NPC شرکت کنند و در آخر
شاید از سوی فدراسیون هم محروم شوند.

آقایی درباره دلایل سفرهای چندباره رافائل سانتونخا رییس IFBB به ایران که باعث بوجود آمدن برخی شایعات درباره اهداف این سفرها شده است، گفت: ایران با توجه به پتانسیل و جمعیت بالایی که در رشته بدنسازی دارد، منافع زیادی را برای IFBB به همراه دارد. آن‌ها نمی‌خواهند براحتی این فرصت بزرگ را از دست بدهند. 

وی با اشاره به صدور مدارکی تحت عنوان بین‌المللی توسط فدراسیون بدنسازی که امضای رافائل سانتونخا نیز در پای آن آمده و بابت صدور آن‌ها هزینه‌های دلاری از ورزشکاران ایرانی دریافت می‌شود، ادعا کرد: ایران برای رافائل و فدراسیونی که برای خودش راه انداخته است، حکم دستگاه پولسازی را دارد. بدنسازی ایران گاوصندوق رافائل و دار و دسته‌اش شده است. نحوه برگزاری و صدور مدارک در این دوره‌ها نیز سوال‌برانگیز است. این دوره‌ها دانش چندانی به مربیان و داوران اضافه نمی‌کند اما افراد با دادن پول به فدراسیون بدنسازی و حضور در این دوره‌ها دارای مدرک بین‌المللی می‌شوند.

این مربی بدنسازی در پایان، خاطرنشان کرد: به جرات می‌گویم بدنسازی با توجه به علاقمندان و پتانسیل زیادی که در ایران دارد ورزش اول ما محسوب می‌شود. کشتی ورزش پرافتخار و فوتبال هم ورزش پرطرفدار در ایران است اما پرورش اندام ورزش اول ما محسوب می‌شود و شایسته حمایت و توجه بیشتر است./ایسنا
کد مطلب : ۱۵۵۰۳
نام شما

آدرس ايميل شما