۰

کیفیت مقالات علمی از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۱۵۴۲۰
کیفیت مقالات علمی از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافته است.
سالم‌خبر: رییس انجمن بیوتکنولوژی ایران گفت: با وجود آنکه بیوتکنولوژی قدمت کمتری نسبت به صنعت داروسازی دارد اما بیشترین صادرات بخش دارویی کشور مبتنی بر بیوتکنولوژی تولیدی توسط دانش بنیان‌ها است.

سیروس زینلی روز یکشنبه در پنجمین همایش بین المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی افزود: بیوتکنولوژی قدمت کمتری نسبت به صنعت داروسازی دارد، اما امروز شاهد هستیم بیشترین صادرات کشور مربوط به داروهای مبتنی بر بیوتکنولوژی است که از سوی شرکت های دانش بنیان تولید شده است.

وی به فعالیت محققان کشور در حوزه زیست فناوری اشاره کرد و یادآور شد: باوجود فشارهای مالی و اقتصادی که به بخش علمی وارد شده است، ولی تحقیقات در قالب پایان نامه و رساله ادامه دارد.

رییس انجمن بیوتکنولوژی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی در تنگنای مالی قرار دارند و این امر موجب شده پایان نامه های خوبی تعریف نشود و این زنگ خطر و هشداری است.

زینلی به کاهش تعداد مقالات و کیفیت آنها اشاره کرد و گفت: پژوهشگران باوجود این فشارهای مالی، اقدام به ارائه مقالات خود در این همایش کردند و در ۳ روز برگزاری همایش سعی داریم، محققان را با پیشرفت های حوزه زیست فناوری آشنا کنیم.

ارسال بیش از ۶۰۰ مقاله به همایش بیوتکنولوژی/ تمایل محققان برای انتشار مقاله در نشریات معتبر

دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی هم در این همایش که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: بهمن سال گذشته با انتشار فراخوان همایش ۶۴۳ مقاله به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۵۵۲ مقاله پذیرفته شد.

کسری اصفهانی ادامه داد: شمار مقالات ارسال شده در حوزه های مختلف به تفکیک در حوزه زیست فناوری پزشکی ۲۲۵ مقاله، در حوزه زیست فناوری صنعت ۱۳۲ مقاله، در حوزه زیست فناوری گیاهی ۱۱۳ مقاله، در حوزه بیوانفورماتیک ۹۲ مقاله، در حوزه زیست فناوری جانوری ۷۳ مقاله در حوزه مباحث نظری ۹ مقاله بوده است‌.

وی از این آمار نتیجه گرفت: زنگ خطر برای زیست فناوری گیاهی به صدا درآمده است که بی ارتباط با بی انگیزگی دانشجویان نیست زیرا شاهد سرنوشت استادان خود که محصولات تراریخته آماده رهاسازی دارند، هستند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری به روند نزولی ارائه مقالات در همایش ها اشاره کرد و گفت: این امر نشان می دهد شاید افراد تمایل ندارند در کنگره ها مقاله ارائه دهند و مایل هستند بیشتر مقالات خود را در نشریات معتبر منتشر کنند.

اصفهانی ادامه داد: همچنین کیفیت مقالات از ۸۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی با تشریح روند دقیق داوری مقالات این همایش اظهار داشت: برخی از مقالات با هوش مصنوعی تهیه شده بود و در ردیابی مشخص شد، بعضی هم یا قالب ارسالی را رعایت نکرده بودند یا مقاله کامل ارسال نشده بود.

دبیر علمی پنجمین همایش بین‌المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی در ادامه به جزییات همایش پرداخت و افزود: اولین هدف ما از برگزاری همایش، دور هم جمع کردن محققان است. همچنین هر روز صبح از ۹ تا ۱۰ و نیم سخنران کلیدی، در نشست های بعدازظهر نیز سخنرانی محورهای تخصصی را داریم که ۵ جلسه زیست فناوری پزشکی داریم و ۵ جلسه زیست فناوری صنعت (گیاهی، جانوری و انفورماتیک) است.

اصفهانی به اهمیت تبدیل پژوهش به محصول و فناوری اشاره کرد و گفت: در این همایش کارگاه های آموزشی مختلف در مورد تبدیل پژوهش به فناوری در این حوزه برگزار می شود.

مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی امروز (یکشنبه) میزبان پنجمین همایش بین المللی و سیزدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی است که از امروز - یکشنبه - به مدت سه روز به همت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری و انجمن بیوتکنولوژی برگزار می‌شود./ایرنا
کد مطلب : ۱۵۴۲۰
نام شما

آدرس ايميل شما