۰
محمدرضا بحیرائی، رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران:

واردات هیچ‌گاه مانع تولید نبوده است؛ ممنوعیت فقط به ضرر مصرف‌کننده است

۸۰۰۰ پروانه در حوزه تولید بدون کارخانه محصولات آرایشی و بهداشتی صادر شده است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۵
کد مطلب : ۱۵۳۸۹
واردات هیچ‌گاه مانع تولید نبوده است؛ ممنوعیت فقط به ضرر مصرف‌کننده است
سالم‌خبر: رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران، گفت: نباید بازار واردات محصولات آرایشی بهداشتی به بهانه تقویت تولید در کشور بسته شود. تولید وقتی کیفی است که بتوانیم صادرات به خارج کشور داشته باشیم و سهم مناسبی از بازار کشورهای دیگر تصاحب کنیم و این در شرایطی محقق می‌شود که بازار داخلی رقابتی شود به همین دلیل نیز شرایط برای واردات فراهم باشد.

محمدرضا بحیرایی،در نشست خبری  همایش کازموپرایوت (تولید بدون کارخانه) محصولات آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه رسالت کار آرایشی و بهداشتی پیشگیری از درمان و کاهش هزینه‌های بهداشت و دارو است، اظهار کرد: فعالیت اعضای این انجمن ابتدا در حوزه واردات بود، اما بعد از ممنوعیت واردات در دهه ۹۰، محصولات شوینده در بازار تامین بود، اما جای محصولات وارداتی که بیشتر لوازم آرایشی بهداشتی بودند در بازار خالی بود. بنابراین خیلی از واردکنندگان به تولید روی آوردند.

وی با انتقاد از نگاهی که به صنعت آرایشی و بهداشتی می‌شود،
گفت: این صنعت از نظر خیلی ها جزو واجبات نیست و لوکس و فانتزی تصور می‌شود در حالی که رسالت آن پیشگیری از درمان و بیماری‌هاست بنابراین اگر این صنعت کارش را خوب انجام دهد مصرف دارو پایین می‌آید و اگر دچار اشکال شود برای دولت و سازمان غذا و دارو هزینه خواهد داشت.

بحیرائی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پر از محصولات فیک و قاچاق است و این موضوع سلامت و بهداشت جامعه را هدف قرار داده به طوری که طبق اسلایدهایی که ما در ستاد مبارزه با قاچاق کالا مشاهده کردیم خیلی از مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی فیک و قاچاق، کور شده‌اند چون در حال حاضر، فقط ۲ کارخانه در جهان مشغول تولید محصولاتی مانند مداد چشم است و در ایران به دلیل ممنوعیت واردات حجم کالای فیک در این بخش بسیار بالاست.

وی در ادامه با تاکید بر حمایت از تولیدکنندگان در داخل بیان کرد: بعد از انقلاب ما در ایران شاید در برندهای آرایشی و بهداشتی ۲۰ مورد بیشتر نداشتیم اما امروز بالای ۱۰ هزار برند داریم. درواقع بعد از
ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور واردکنندگان بیکار شدند و به سمت تولید آمدند به طوری که امروز این صنعت خیلی رونق دارد و افراد زیادی در این بخش مشغول فعالیت هستند. فعالیت اعضای این انجمن ابتدا در حوزه واردات بود، اما بعد از ممنوعیت واردات در دهه ۹۰، محصولات شوینده در بازار تامین بود، اما جای محصولات وارداتی که بیشتر لوازم آرایشی بهداشتی بودند در بازار خالی بود. بنابراین خیلی از واردکنندگان به تولید روی آوردند.

عضو هیات مدیره فدراسیون سلامت افزود: در حال حاضر تا حدود زیادی تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران اتفاق افتاده و کمبودها جبران شده است اما در کنار تولید باید واردات هم انجام شود درواقع ما معتقدیم وقتی صنعت جان می‌گیرد که واردات مکمل تولید باشد و رقابت وجود داشته باشد و همانطور که اشاره کردیم در محصولاتی مانند محصولات آرایش چشم، ما نیازمند واردات هستیم و تولید آن به صرفه نیست. بعد از ممنوعیت واردات لوازم آرایشی بهداشتی حدود ۴۰ هزار نفر بیکار شدند اما بعد از ورود
بخشی از واردکنندگان به حوزه تولید، این افراد به کار برگشتند و الآن حتی با کمبود نیرو مواجه هستیم.البته رونق تولید به معنی موافقت با ممنوعیت واردات نیست، بلکه همچنان به واردات هم نیاز است، چراکه واردات با ایجاد رقابت باعث ارتقای صنعت می‌شود. به طور کلی واردات مانع تولید نیست و اگر ممنوع باشد، مصرف کننده ضرر می‌کند.

به گفته رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران تاکنون ۸۰۰۰ پروانه در حوزه تولید بدون کارخانه صادر شده که ۵۰۰ مورد از این پروانه‌ها فعال شدند و در میان آن‌ها ۲۰۰ پروانه حدود ۹۵ درصد بازار را در اختیار دارند. همچنین در حال حاضر یکی از معضلات همکاری با برندهای خارجی، ممنوعیت واردات بالک (مواد آماده آرایشی با رنگبندی‌های مختلف آماده پر شدن در پوکه یا ظرف) است.

بحیرائی در ادامه گفت: توصیه ما به مردم این است که در لوازم آرایشی و بهداشتی چیزی به عنوان جنس درجه یک و درجه دو وجود ندارد و از هر برند فقط یک جنس موجود است. همچنین از مردم می‌خواهیم
که امروز که اینترنت در دسترس آنهاست محصول مدنظر خود را با برندهای اصلی چک کنند و پیشنهادمان این است که محصولی را استفاده کنند که تحت نظارت سازمان غذا و داروی ایران است.

وی گفت: در حال حاضر جایی که صددرصد تحت نظارت سازمان غذا و داروست، داروخانه‌هاست و خرید از داروخانه هم به درمان کشور کمک می‌کند چون بنگاهی است که در زمینه توزیع دارو فعال است و به اقتصاد آنجا کمک شود و هم قیمت‌ها مشخص است و امکان افزایش قمیت وجود ندارد البته این به معنای آن نیست که مراکز غیر داروخانه‌ صددرصد اشکال دارند اما ما اطمینان داریم که داروخانه صددرصد تحت کنترل سازمان غذا و داروست.

عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی با بیان اینکه کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات (به جز شوینده) در کشور ۷۰ همت است، گفت: از این میزان ۱۵ تا ۲۰ همت را کالاهای قاچاق و تقلبی تشکیل می‌دهد و تا ۱۰ همت به کشورهای عراق، تاجیکستان، روسیه و غیره صادر می‌شود که در حال حاضر بیشترین صادرات به روسیه است.
کد مطلب : ۱۵۳۸۹
نام شما

آدرس ايميل شما