۰
۱
عباس کبریایی‌زاده، رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران در پاسخ به سوال سالم‌خبر:

قانون شفاف است! وزارت بهداشت برای تشخیص دارو از مکمل به خود زحمت ندهد

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۵
کد مطلب : ۱۵۰۸۱
قانون شفاف است! وزارت بهداشت برای تشخیص دارو از مکمل به خود زحمت ندهد
سالم‌خبر: رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران، گفت: در هیچ کشوری فرآورده‌های مکمل، طبیعی و سنتی، مشمول قوانین دارو نیستند، بر اساس قانون مقررات پزشکی مصوبه سال ۱۳۳۴ تنها فرآورده‌های مکملی که وزارت بهداشت فهرست آنها را اعلام می‌کند، دارو هستند.

عباس کبریایی‌زاده در نشست امروز روسای تشکل‌های حوزه سلامت و اصحاب رسانه در پاسخ به سوال سالم‌خبر، افزود: روند شرایط کشور روند توسعه‌ای نیست. پس باید بررسی شود که چگونه کشور روند توسعه‌ای می‌یابد نه آنکه دائماً برای آن برنامه‌ای بنویسیم که هیچ‌گاه عملی نشود. 

وی گفت: بشر در سال ۲۰۲۳ در کشورها و مجامع مختلفی زندگی می‌کند که دولت تشکیل داده و محصول این دولتها مدیریت‌ اداره جوامع بر پایه علم است. علم نیز برخاسته از تجربه بشر است. اگر در حال حاضر شما از طرق مختلف و پیشرفته سرچ کنید که آیا مکمل؛ دارو تلقی می‌شود به شما می‌خندند. هیچ کشوری در دنیا نداریم که مکمل، فرآورده‌های
طبیعی، سنتی و گیاهی مشمول مقررات دارویی باشد.

کبریایی زاده ادامه داد: درباره‌ی قانون مقررات امور پزشکی و دارویی؛ قانونگذاری که در سال ۱۳۳۴ یعنی ۶۸ سال پیش این قانون را تصویب کرده است درک درستی داشته است که احتمالاً در این قانون عنوان کرده، مکمل‌ها یعنی فرآورده‌های ویتامینه، غذای اطفال و املاحی که فهرست آنها از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود؛ مشمول دارو است. فهرست دارو را سال‌های سال است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند مثلاً می‌گوید ویتامینD پنجاه هزار داروست اما ویتامین‌های تزریقی همه دارو هستند. 50-60 سالی هم می شود که وزارت بهداشت لیست مکمل‌ها ویتامین‌ها و املاحی که حکم دارو دارند را اعلام می‌کند. به طور مثال شیر خشک‌های خاص که برای برخی کودکان استفاده می‌شود به عنوان دارو اما شیر خشک‌های اطفال ذیل دارو نیستند.

وی ادامه داد: بنابراین آنچه که در قانون آمده است قانونگذار عالمانه و هوشمندانه نوشته فرآورده‌های مکملی که وزارت بهداشت فهرست
آنها را ارائه و اعلام می‌کند و سال‌هاست که وزارت بهداشت این فهرست را اعلام می‌کند که نه کشف این دولت است و نه کشف دولت‌های قبل. این مساله سال‌های سال عرف است و انجام می‌شود. بنابراین سایر مکمل‌هایی که در واقع مقادیر و اجزای آن پایین تر از آن حدی هستند که که در فهرست دارو آمده باشد آنها حکم مکمل‌های رژیم غذایی را پیدا می‌کنند.

کبریایی زاده گفت: پس لازم نیست وزارت بهداشت به خود زحمت دهد و کشف کند که کدام مکمل‌ها داروست. آقایان فهرست داروها را در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو منتشر می‌کنند. سال‌های سال است که سازمان حمایت از مصرف کننده سازمان بازرسی و دیگران تفسیر کرده و گفته‌اند که فرآورده‌های مکمل مشمول دارو نمی‌شوند به همین دلیل مشمول ارز گرفتن هم نمی‌شوند. دولت به مکمل ها ارز حمایتی نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه شرکتی که ویتامین A تولید می‌کند ارزش را باید از بازار دوم بخرد و مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده می‌شود.
اظهار داشت: مسوولان وزارت بهداشت بگویند که کدام یک از حمایت‌ها که برای دارو وجود دارد؟ بنابراین آنچه که مسلم است قوانین کشور در مورد مکمل‌ها سال‌های سال است تعریف شده و به همین دلیل هم اعتقاد ما در صنعت و سندیکا از ابتدا بر این بود که مکمل‌ها دارو محسوب نمی‌شوند و به همین دلیل نیز مشمول قیمت گذاری نیستند.

کبریایی زاده تاکید کرد: اگرچه سندیکا هم به طور قانونی مسئول قیمت گذاری نیست، سندیکا به انتخاب اعضای خود به عنوان هماهنگ کننده و کارشناس برای اینکه آنارشیسی ایجاد نشود و هر کسی ادعای پراکنده‌ای نکند برسر این موضوع اجماع کردند. تنها دو شرکت به قیمت‌گذاری سندیکا تمکین نکردند. برخی شرکت ها به رغم انتقاد به بسته عمل کردن سندیکا شاید از این شیوه قیمت گذاری نارضایتی خود را اعلام کنند اما سندیکا به هرحال خود به نوعی تنظیم بازار را از نظر قیمتی انجام می دهد با همه ی این وجود اعتقاد کارشناسی ما این است که سندیکا باز مسوول قیمت‌گذاری نیست و این فرآورده‌ها اصلاً مشمول
قیمتگذاری نیستند. مکمل ها نیز باید تابع سیاست‌گذاری و قیمت‌گذاری کالاهای غیرمشمول قیمت‌گذاری شوند ضمن آنکه به سازمان حمایت هم اعلام بشوند و مسیری که برای سایر فرآورده‌های غذایی طی می‌شود برای مکمل نیز در نظر گرفته شود.

وی افزود: واگذاری قیمت‌گذاری به سندیکا یا سازمان غذا و دارو هم اشتباه بزرگی است اگر سندیکا تصمیم گرفت برای یک نظر کارشناسی جمعی مشارکت کنند این یک نقطه قوت در کشور محسوب می شود و عیب نیست. نقطه عیب در حالی اتفاق می‌افتد که آنارشیست باشد.

کبریایی‌زاده گفت: از ۳۳۰ شرکت تولید کننده مکمل کلاً دو شرکت فقط به قیمت‌گذاری سندیکا تمکین نکردند. حال کدام شرکت‌ها بودند؟ این دو شرکت تقاضای درخواست قیمتی کردند که از قیمت اتحادیه اروپا هم بالاتر بود و نکته تاسف بارتر این بود که رفتند و این قیمت را از سازمان غذا و دارو گرفتند البته این اتفاق در این دولت نبود و در دولت قبلی اتفاق افتاد دو شرکت زیاده خواه بودند که درخواست قیمتی بالاتر از میانگین
قیمت اروپا از ما کرده بودند.
 
وی افزود: بنابراین آنچه که در سندیکای مکمل اتفاق افتاده در جهت مصالح ملی بوده است. مصالح ملی هم به این معناست که توسعه را بتوانید حفظ کنید، منافع مردم را حفظ کنید. نه اینکه به اسم منافع مردم؛ توسعه را متوقف کنید کاردرستی نیست.

کبریایی‌زاده تاکید کرد: این که مسئولان سازمان غذا دارو اظهار می‌دارند وظایف سنگینی بر دوش دارند این وظایف را خودشان به خود تحمیل کرده‌اند. ۹۰ درصد از  کارهایی که در سازمان غذا و دارو انجام می‌شود می‌تواند نشود. این همه بوروکراسی لازم نیست. مگر سازمان غذا و داروی کشورهای دیگر این کارها را انجام می دهند 90 درصد از این کارها دیوان سالاریست و قابل حذف است چون حذف نشده فرایند توسعه کشور را نیز کند کرده است و موجب شده نارضایتی در بین تولید کنندگان و سرمایه گذاران بیداد کند. نتیجه اش نیز ضرری است که به مردم می‌رسد و کمبود دارو، عدم دسترسی به دارو و کاهش کیفیت دارو را در پی دارد.

 
کد مطلب : ۱۵۰۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
Iran, Islamic Republic of
بله قانون در بسیاری موارد شفاف است اما کیه که توجه کنه