۰

برخی بخشنامه‌ها بین پزشکان اختلاف ایجاد می کند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۱۵۰۵
برخی بخشنامه‌ها بین پزشکان اختلاف ایجاد می کند
سالم خبر : رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: برخی بخشنامه های وزارت بهداشت موجب ایجاد اختلاف میان گروه های مختلف پزشکی می شود؛ این موضوعات را به صلاح نمی دانیم و باید چاره ای برای آنها اندیشید.
 
اخیرا بخشنامه ای از سوی وزارت بهداشت به مراکز درمانی و بیمارستانی با عنوان ترویج زایمان طبیعی 97 ابلاغ شد که مورد مناقشه پزشکان متخصص زنان و زایمان و کارشناسان مامایی است.

طبق اختیاراتی که پزشک متخصص زنان و زایمان و کارشناسان مامایی دارند، در زایمان طبیعی مواردی که بدون خطر است، توسط ماماها می تواند انجام شود و انجام زایمان در مواردی که سلامت مادر و جنین به دلایلی مانند بالا بودن فشارخون یا دیابت مادر یا هر بیمار دیگری در خطر باشد، به عهده پزشکان متخصص زنان و زایمان است. این بخشنامه ابهاماتی را به دنبال دارد که حتی چندین بار پزشکان متخصص زنان و زایمان را به تجمع وادار کرده است.

در این بخشنامه آمده است که بخشی از کارکرد حرفه ای پزشک به ماما تعلق می گیرد که این موضوع نیز نارضایتی پزشکان متخصص زنان و زایمان را به دنبال داشته است.

ماماها معتقدند که این موارد از ابتدا جزو اختیارات آنان بوده و هیچ مورد جدیدی به اختیارات قبلی آنها اضافه نشده است. به گفته ماماها، اعتراض متخصصان زنان نسبت به میزان پرداختی ها بابت هر زایمان به ماما است که تاکنون 15 درصد بوده به 35 درصد افزایش یافته است؛ یعنی در هر زایمان طبیعی باید از این پس 35 درصد تعرفه پزشک زنان و زایمان به ماماها داده شود.

ایرج فاضل رییس کل سازمان نظام پزشکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در این خصوص اظهار داشت: مسائل مختلفی بین رشته های مختلف بوده است که نمونه آن را اکنون بین متخصصان زنان و زایمان و کارشناسان مامایی مشاهده می کنیم؛ بخشنامه هایی از طرف وزارت بهداشت صادر و سبب می شود دو گروه پزشکی ناراضی شوند.

وی تصریح کرد: نمونه قبلی بین متخصصان زنان و زایمان و مراکز سونوگرافی بود، البته موارد دیگری هم بوده است بر این اساس رسما از وزارت بهداشت درخواست کرده ایم قبل از صدور این بخشنامه ها که زمینه را برای اختلاف ها ایجاد می کند، با نظام پزشکی مشورت کند.

فاضل اضافه کرد: در صورتی که با سازمان نظام پزشکی پیش از صدور بخشنامه از سوی وزارت بهداشت، مشورت شود، این سازمان نیز گروه ها را دور هم جمع می کند و با نظر گروه های پزشکی، مشکلات برطرف می شود اما این کار تاکنون انجام نشده است.
وی اظهار داشت: باید از بروز اینگونه مسائل پیشگیری شود زیرا هر روز بین دو دسته اختلاف ایجاد می شود و ما مسئول حل کردن آن می شویم؛ این موارد را صلاح نمی دانیم چراکه به نفع ممکلت نیست، این مشکلات می تواند به صورت بین رشته ای به نظام پزشکی ارجاع داده شود تا پس از مشورت با گروه ها، نتیجه رضایت بخشی به آنها ارائه شود.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: برخی از بخشنامه ها مانند بخشنامه اخیر در مورد ماماها که سبب مناقشه میان کارشناسان مامایی و پزشکان متخصص زنان و زایمان شده است، درباره اعتباربخشی بیمارستان ها است به این صورت که اگر تعداد سزارین ها بیشتر شود، شاخص های بیمارستانی به خاطر بالا بودن سزارین کاهش می یابد؛ این موضوع عادلانه نیست زیرا در بیمارستان ها رشته های مختلفی ازجمله رشته های زنان و مامایی فعالین دارند.
وی ادامه داد: دلیل اینکه در یک بیمارستان پزشک متخصص زنان و زایمان در صورت بروز مشکل، خسارت مربوط به زایمان سزارین را باید پرداخت کند، هنوز مشخص نیست و باید گفت که این مساله عقلانی نیست.
فاضل با بیان اینکه اگر تعداد زایمان های سزارین در یک بیمارستان بیشتر شود، اعتباربخشی بیمارستان کاهش می یابد، اظهار داشت: معتقدم این موضوع برای بیمارستان ها مشکل ایجاد می کند؛ از این رو پیشنهاد می شود قبل از اینکه اینگونه مسائل بین رشته ای ایجاد شود، با نظام پزشکی مشورت شود.
برخی پزشکان متخصص زنان و زایمان روز گذشته در اعتراض به بخشنامه وزارت بهداشت، مبنی بر «ترویج زایمان طبیعی 97» مقابل سازمان نظام پزشکی تجمع کردند و خواهان توقف اجرای این مصوبه شدند.
کد مطلب : ۱۵۰۵
نام شما

آدرس ايميل شما