۰
بابک نگاهداری، رییس مرکز پژوهش های مجلس:

درصد قابل توجهی از اساتید، پزشکان و نخبگان کشور میل به مهاجرت دارند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : ۱۴۶۷۸
درصد قابل توجهی از اساتید، پزشکان و نخبگان کشور میل به مهاجرت دارند
سالم‌خبر: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: متاسفانه امروزه درصد قابل توجهی از اساتید، پزشکان و نخبگان کشور میل به مهاجرت دارند و در میان افراد مهاجرت کرده، درصد ماندگاری آن‌ها عدد بالایی است. این میل به مهاجرت به غیر از اساتید و نخبگان، به شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان هم رسیده و عمق موضوع بیشتر شده است.

بابک نگاهداری امروز در جلسه بررسی چالش‌ها و راهکارهای تدبیر مهاجرت نخبگان، افزود : درصد زیادی از این مهاجرت‌ها و جذب نخبگان، به سمت کشورهایی است که دشمنی خاصی با ما دارند و در واقع سرمایه‌های خود را در اختیار کشورهایی
قرار می‌دهیم که به پیشرفت کشور ما علاقه چندانی ندارند. همین امر، اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند.

وی با اشاره به مفهوم خروج پنهان نخبگان خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم برای نخبگان یک کارویژه تعریف کنیم و از ظرفیت‌های آنان بهره ببریم، طبیعتا حس تعلق‌شان به کشور را از دست می‌دهند و حتی اگر مهاجرت نکنند، شبیه افراد مهاجرت‌کرده هستند و اینجاست که پدیده خروج پنهان رخ می‌دهد.

نگاهداری در تشریح اصلی‌ترین علل مهاجرت نخبگان بیان داشت : طبق پژوهش‌های صورت گرفته و اظهارات نخبگان، عواملی چون ناامیدی از اصلاح امور مدیریتی کشور، عدم شایسته‌سالاری
در انتصاب مدیران، شاخص‌های نامناسب اقتصادی، بیکاری و مشکلات معیشتی، احساس بی‌ارزش بودن، فساد و تعارض منافع و عدم توازن امکانات و صنایع در کشور بیشترین سهم را در تصمیم نخبگان به مهاجرت داشته‌اند.

وی یکی از علل عدم توفیق جذب نخبگان را نوع نگاه مسئولان به مقوله مهاجرت نخبگان دانست و افزود: برخی از مدیران تصور می‌کنند که این موضوع صرفا مختص حوزه علم و فناوری است؛ در حالی که باید توجه داشت مهاجرت نخبگان به زیست‌بوم حکمرانی کشور مرتبط است و باید تلاش کنیم این مسئله در سطح کلان حکمرانی کشور تعریف و بررسی شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد:
با توجه به درصد بالای ماندگاری در مهاجرت‌ها، نمی‌شود صرفا روی مسئله جذب نخبگان تمرکز کرد و لازم است ارتباط‌گیری با نخبگان خارج از کشور را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی تعریف چرخه خدمت برای نخبگان را یکی از اقدامات موثر در به‌کار‌گیری ظرفیت‌های آنان دانست و گفت: ستادهای توسعه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها وپژوهشگاه‌ها و بنیاد ملی نخبگان نقش مهمی در حل چالش‌های این حوزه دارند و باید توجه داشت تا زمانی که حکمرانی کلان کشور درگیر مسائل نخبگان نشود، چالش‌های این حوزه همچنان حل نشده باقی خواهند ماند.
 
کد مطلب : ۱۴۶۷۸
نام شما

آدرس ايميل شما