۰
یک متخصص جراح و متخصص چشم در گفت و گو با سالم خبر:

گرد و غبار چشمان اهالی جنوب کشور را تیره و تار کرده است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۱۳۵۲
گرد و غبار چشمان اهالی جنوب کشور را تیره و تار کرده است
سالم خبر: یک متخصص جراح و متخصص چشم اعلام کرد: ساکنان شهرهای مناطق جنوبی ایران با بیشترین سطح بیماری‌های چشم از جمله بیماری‌های سطحی قرنیه و پلک رو به رو هستند.

دکتر محمد ابراهیمی در گفت و گو با سالم خبر با اشاره به مناطق مبتلا به بیماری‌های چشمی در کشور تصریح کرد: اهالی مناطق شمالی کشور و برخی شهرهای مرکزی مانند قم و یزد که غذاهای چرب مصرف می‌کنند و مشکلات دیابتی دارند بیشتر از مناطق دیگر کشور با مشکلات چشمی مواجه می‌شوند.

وی همچنین با تشریح نوع مشکلات چشمی در مناطق جنوبی کشور گفت: مردم شهرهای مناطق جنوبی کشور به دلیل گرمی هوا، آفتاب سوزناک، گرد و غبار اکثرا با خطر ابتلا به بیماری‌های سطحی قرنیه و پلک رو به رو هستند.

این متخصص سایر مناطق کشور را از نظر پراکندگی بیماری‌های چشمی متوسط و بین مناطق مختلف کشور یکسان دانست.

بیماران مبتلا به نارسایی های چشم از داروهای ایرانی مصرف می کنند

ابراهیمی در مورد داروهای مصرفی برای بیماری‌های چشمی اظهار داشت: داروهایی که به بیماران پس از مدیکال و جراحی تجویز می‌شود ایرانی است وکیفیت این داروها نسبت به داروهای خارجی برتری دارد.

وی همچنین، افزود:  بیماران دیابتی و انسداد عروقی برای درمان مشکلات چشمی خود از داروهای ایرانی مصرف می‌کنند و این داروها برای درمان چشم با کیفیت بالایی تولید می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه قطره های اشک مصنوعی شایع ترین داروهایی هستند که در درمان خشکی چشم مصرف می‌شود، گفت: اشک مصنوعی در کارخانه های مختلف دارویی ساخته می شود که ممکن است محصولات یک کارخانه خاص با چشم سازگاری بیشتری داشته باشد بنابراین باید فرآورده ای که با چشم سازگاری دارد انتخاب شود.

این فوق تخصص شبکیه چشم ادامه داد: برخی از انواع  قطره های اشک مصنوعی به سرعت از داخل چشم شسته می‌شوند و برای مدت کوتاهی علایم را برطرف می‌کنند و همچنین برخی از انواع قطره ها چسبندگی بیشتری دارند و مدت بیشتری در چشم می مانند و اثر آن ها تا چندین ساعت پایدار می‌ماند. یک نکته مهم آن است که در ساخت برخی از قطره های اشک مصنوعی از مواد محافظ استفاده می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه در برخی از افراد این مواد محافظ موجب تحریک و بدتر شدن علایم چشمی می شود، افزود: اگر قطره اشک مصنوعی را باید به طور مکرر (بیشتر از 4 بار در روز) مصرف کرد با پزشک مرتبط مشورت شود تا قطره ای تجویز کند که فاقد مواد محافظ باشد.

وی گفت: امروزه در دنیا محققان این عوامل را بیشتر مورد توجه قرار داده اند، طی تحقیق صورت گرفته نیز عوامل موثر در جذب قطره چشمی موجود در بازار دارویی ایران شامل حجم قطره چشمی و کشش سطحی، pH ، اسمولاریته و تونیسیته مورد ارزیابی قرار گرفته و کنترل شدند.

تکنیک های جراحی چشم در ایران تغییر کرده است

وی با بیان اینکه دانش پزشکی چشم در ایران با پیشرفت خوبی رو به رو بوده است، گفت: همچنین تکنیک های جراحی تغییر کرده است به شکلی که این تکنیک ها بیشتر شده اما همچنان در همان سطح کیفیت قبلی است. البته ایران در حوزه چشم پزشکی جزو 15 کشور نخست جهان و از نظر دانش نظری و تکنیک ها پیشرفت های خوبی صورت گرفته است.

این فوق تخصص شبکیه چشم ادامه داد: امروزه با پيشرفت دانش بشر در زمينه علوم پزشكي و فناوري، معاينه چشم ها و تشخيص و درمان بيماريهاي آن بسيار راحت تر و ساده تر شده است. روش هاي نوين امروزي در جراحي و معرفي داروهاي جديد باعث كاهش قابل توجه اختلالات و بيماريهاي چشم شده است، مشكلاتي كه در گذشته نه چندان دور باعث نابينايي و از كار افتادگي افراد جامعه مي‌شد. 

ابراهیمی با بیان اینکه محيط پيرامون ما جهاني بسيار بزرگ با تمام زيبايي ها و شگفتي هايش و در مقابل درون ما دنيايي است، افزود: این محیط با تمام پيچيدگي ها و ظرافت هاي خاص خودش و چشم پنجره اي بين اين دو جهان است. بيش از 60 درصد از يادگيري، از طريق حس بينايي صورت مي‌گيرد،

وی بينايي را مهمترين وسيله ارتباطي ما با جهان اطراف دانست و گفت: اهميت چشم ها به حدي است كه كوچكترين مشكلي در عملكرد آنها موجب نگراني ما مي شود و مجبور می شویم تا فورا به پزشک مراجعه کنیم.
 
 
 
 
 
.
 
 
 
کد مطلب : ۱۳۵۲
نام شما

آدرس ايميل شما