۰
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت:

واردکنندگان دارو تا یک ماه آینده 50 درصد از ارز تخصیص داده شده را تامین کنند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۱۳۴۷
واردکنندگان دارو تا یک ماه آینده 50 درصد از ارز تخصیص داده شده را تامین کنند
سالم خبر: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: سهم ریالی محصولات تولید داخل از بازار دارو در ایران از 63 درصد در سال 93 به 71 درصد در سال 96 رسید که با توجه به برنامه ریزی پنج ساله سازمان و تلاش های انجام گرفته در این راستا پیش بینی می کنیم که این رقم در سال 97، 72 درصد و در سال 1400 به 75 درصد برسد.

به گزارش خبرنگار سالم خبر،اکبر برندگی در نشست هم اندیشی با حضور مسوولان سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی و فعالان حوزه دارو در جهت بررسی و رفع مشکلات ارزی پیش روی شرکت ها با بیان این مطلب ، افزود: در سال 95 حجم ریالی بازار داروی ایران بیش از 16 هزار میلیارد تومان بود که با وجود آنکه آمارنامه سال 96 در این رابطه کاملا تکمیل نشده اما به نظر می رسد که این رقم به بیش از 19 هزار میلیارد تومان برسد. همچنین پیش بینی ها نشان می دهد که این رقم به بیش از 25 هزار میلیارد تومان در سال 97 خواهد رسید.

وی با بیان این که افزایش نرخ ارز از ماه های پایانی سال 96 تاکنون، مشکلات فراوانی برای صنعت دارو ایجاد کرد گفت: در ابتدا تصمیم این بود که قیمت دارو در سال 97 افزایش پیدا نکند و ارز با همان قیمت سال 96 به بخش دارو تخصیص پیدا کند، اما با تلاش های وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو این نگاه تغییر کرد و قرار شد قیمت گذاری در بخش دارو بر اساس ارز روز که در حال حاضر 4200 تومان است انجام شود.

برندگی تاکید کرد: در این مدت تلاش ها بر این بود که قیمت گذاری محصولات سلامت محور به سرعت و با این رویکرد که هزینه های تامین کنندگان این محصولات تا حد زیادی پوشش داده شود، انجام شد تا صنایع مربوطه در این راستا دچار مشکل نشوند. بنابراین به جز چند کالا که سهم چندانی در بازار ندارند، قیمت بقیه محصولات، به ویژه داروها تعیین شد، هرچند هنوز هم ممکن است این قیمت ها نتوانند هزینه های
صاحبان این صنایع و کالاها را پوشش دهد.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: البته طبق موافقت نامه ای که بین دو سندیکای دارویی صورت گرفت قرار شد تا هرگاه به طور ناگهانی و هیجانی افزایش قیمت بیش از 10 تا 15 درصد در بازار رخ داد کمیته سه نفره ای از اعضای این سندیکاها تشکیل و در صورت تایید افزایش قیمت ها مجددا قیمت ها در کمیسیون مربوطه بررسی و اصلاح شوند..

وی گفت: سازمان غذا و دارو همچنین در راستای همکاری بهتر با صنعت تلاش کرد تا همه IRCهای مواد اولیه را که مدت محدود داشتند به مدت یکسال تمدید کند تا تولید کنندگان مشکلی از این بابت نداشته باشند.

برندگی گفت: در حالی که نرخ ارز در قیمت 4200 برای دارو تثبیت شده، انتظار ما از بخش های مختلف دارویی این است که تامین ارز دارو را برای پاسخگویی به نیاز بازار در دستور کار خود قرار دهند.

وی با توضیح این مطلب که ارز بری مواد اولیه دارویی در سال 94 حدود 615 میلیون دلار بود که این رقم در سال 96 به 520 میلیون دلار کاهش پیدا کرد افزود: اما با توجه به محدودیت های زیست محیطی و افزایش قیمت ها، پیش بینی ارزبری این مواد برای سال 97 حدود 800 میلیون دلار است. این درحالی است که صنعت تا کنون تنها 170 میلیون دلار از این ارز تخصیص یافته را ترخیص کرده که رضایت بخش نیست.

برندگی همچنین با انتقاد از واردکنندگان دارو تاکید کرد: ارز بری بخش واردات دارو در سال 97 هم 1400 میلیون دلار پیش بینی شده است که تا به امروز 211 میلیون دلار آن تخصیص داده شده، اما تنها 140 میلیون دلار آن ترخیص شده است. بنابراین با توجه به تحریم های احتمالی پیش رو و محدودیت زمانی، از همه تامین کنندگان دارو خواهش می کنیم که میزان ارز ترخیص شده را افزایش دهند. همچنین انتظار ما از واردکنندگان دارو این است که تا یک ماه آینده حدود 50 درصد از ارز تخصیص داده شده را تامین کنند.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: اگر واردکنندگان بتوانند 50 درصد از ارز تخصیص یافته را تامین کنند، فارغ از ترخیص شدن یا نشدن کالای آنها، سازمان در سهمیه های ارزی و سقف واردات آنها، حتی برای شرکت هایی که سهمیه های آنها محدود شده است، بازنگری خواهد کرد. به علاوه آنکه برای محصولاتی که تولید داخلی ندارند این سقف لحاظ نخواهد شد.   
 
                                                                                                                                                                                        
 
کد مطلب : ۱۳۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما