۰
بهرام دارایی رییس سازمان غذا و دارو:

اصلاح سیاست‌های ارزی تحولی نوین در صنعت داروسازی کشور است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۱۲۹۱۳
اصلاح سیاست‌های ارزی تحولی نوین در صنعت داروسازی کشور است
سالم خبر: رییس سازمان غذا و دارو گفت: اصلاح سیاست های ارزی تحولی نوین در صنعت داروسازی است که ما را به سمت تولید محصولات با فناوری نوین و رقابت در بازارهای جهانی سوق می‌دهد.

به گزارش سالم خبر، بهرام دارایی رییس سازمان غذا و دارو در نوزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران که در هتل المپیک برگزار شد، افزود: وجود ارز ترجیحی مانند بمب ساعتی عمل می کرد که صنعت داروسازی را به سمت تعطیلی می کشاند و به عبارتی سم مهلکی بود که  تولید علوم دارویی را مختل می کرد.

وی اظهار داشت: دولت سیزدهم در این راستا گام محکمی برداشت و با حذف ارز ترجیحی  کمک بزرگی به  صنایع داروسازی  کشور کرد، ما جوانان توانمندی در این صنعت داریم که می توانند داروهایی بد فناوری نوین تولید کرده و قابل رقابت به کشورهای پیشرفته باشیم.

صنعت داروسازی کشور حرف اول را در منطقه می زند

دارایی تصریح کرد: البته صنعت داروسازی کشور از لحاظ کمیت و کیفیت علوم دارویی در منطقه حرف اول را می زند و با اصلاح سیاست های ارزی، باید صنایع داروسازی ما که  بیشتر جوانان توانمند هستند، به تولیدات داخلی اکتفا نکنند و به فکر صادرات و حضور در مجامع بین المللی باشند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: دوران همه گیری کووید ۱۹ ثابت کرد که توانایی کشور ما در امر واکسیناسیون بسیار چشمگیر است و صنایع داروسازی در تولید دارو برای درمان این بیماری خدمات خوبی ارائه دادند که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه بسیاری از داروهای داخلی بومی سازی شده و با محوریت درمان در فهرست دارویی کشور مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: ۵ هزار و ۵۰۰ صفحه دارویی تعریف شده که  به شکل نرم افزار بارگذاری می کنیم تا در اختیار داروسازان و مردم قرار گیرد.

وی اظهارداشت: هجمه هایی در کشور وجود داشت که عرصه را برای داروسازان تنگ می کرد، در حالی که خدمات خوبی به مردم ارائه می کنند.

دارایی تصریح کرد: لازم است بسترهایی برای جذب  داروسازان در عرصه های مختلف علمی، تولید و ارائه خدمات در دانشگاه‌ها فراهم شود تا مدیران جوان داروساز بتوانند در دولت سیزدهم  فعالیت کنند.

وی ادامه داد: اکنون صنعت داروسازی  با نصف ظرفیت تولید، کار انجام می دهد، باید بازار جوامع را با فناوری خود در دست بگیریم و انجمن ها،   دانشکده علوم دارویی و سایر علوم وابسته در این مسیر می توانند ما را در این دست یابی کمک کنند.

جایگاه اول علمی ایران در صنعت داروسازی  

فرشاد هاشمیان رئیس انجمن علمی داروسازان ایران نیز در این همایش گفت: ایران از جایگاه  اول علمی در منطقه  حوزه علوم پزشکی که داروسازی را نیز شامل می شود، برخوردار و  تغییر سیاست های دارویی کار خوبی است و استفاده از دانش های به روز در تولید داروها و شفافیت سازی در صنعت داروسازی می تواند در ارایه خدمات به بیماران موثر باشد.

وی تصریح کرد:  در حال حاضر فهرست دارویی کشور بسته نیست و هر دارویی بر اساس تصمیم و بررسی صاحبنظران با توجه به اثرگذاری داروها به فهرست اضافه شود، البته در هیچ جای دنیا به این شکل نیست که هر دارویی وارد فهرست دارویی آن کشور شود و نیاز به اتخاذ سیاست هایی است.

نوزدهمین همایش علمی داروسازان ایران ۹ تا ۱۱ شهریورماه در هتل المپیک برگزار  و نمایشگاه جنبی نیز در حاشیه این همایش برپا شده است.

 
 
 
کد مطلب : ۱۲۹۱۳
نام شما

آدرس ايميل شما