۰
موسسه مرآت در نامه‌ای به مدیرکل واردات گمرک به بخشنامه اخبر این اداره اعتراض کرد:

گمرک قصد دریافت مابه‌التفاوت تجهیزات‌پزشکی فروخته شده را دارد

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۱۲۳۶۴
گمرک قصد دریافت مابه‌التفاوت تجهیزات‌پزشکی فروخته شده را دارد
سالم‌خبر: موسسه پشتیبانی و رفع موانع و انتقال دانش‌های نوین به تولیدکنندگان، تامین کنندگان و متخصصین تجهیزات و ملزومات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و دارویی ایران (مرآت) روز چهارشنبه در نامه‌ای خطاب به علی وکیلی، مدیرکل واردات گمرک جمهوری اسلامی نسبت به بخشنامه جدید اداره گمرک اعتراض کرد.
 
براساس بخشنامه جدید گمرک، وارد کنندگان تجهیزات پزشکی ملزم شدند برای کالاهایی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد کرده‌اند مابه‌التفاوت حقوق گمرکی این کالاها را بر اساس ارز ETS پرداخت کنند.

اعتراض فعالان حوزه تجهیزات پزشکی به گمرک این است که بسیاری از کالاهای مشمول این بخشنامه در سال ۱۴۰۱ با نرخ دولتی مصوب اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت. یا با فرمول سازمان حمایت از مصرف
کنندگان و تولید کنندگان بر اساس ارز 4200 تومانی محاسبات گمرکی به فروش رفته‌اند.

بر این اساس کالاهایی که با ارز دولتی ترخیص شده یا به فروش رفته یا در انبار گمرک قبض شده است که به طور مسلم براساس قوانین موجود نباید مشمول دریافت مابه‌التفاوت حقوق کمرگی قرار گیرد. به ویژه آنکه امکان دریافت مابه‌التفاوت این هزینه از خریداران کالاهای فروخته شده، امکان‌پذیر نیست.
 
 در نامه موسسه مرآت به مدیرکل گمرک ایران با اشاره به این بخشنامه آمده است: عطف به بخشنامه شماره 1401/290131 مورخ 1401/03/03 و عطف به ماده 4 قانون مقررات صادرات و واردات و ماده 6 قانون امور گمرکی و ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات کالایی که قبل از افزایش حقوق گمرکی ترخیص شده یا به انبارهای گمرکی
وارد شده‌اند. مشمول اصلاح تعرفه مطابق ماده 6 تبصره یک نخواهد شد.
 
این نامه می‌افزاید: بر این اساس ماده الف بند 4 بخشنامه فوق از نظر فعالان، تامین کنندگان و تولید کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی مغایر با قوانین مصوب مورد اشاره است. لذا متمنی است نسبت به دریافت مابه‌التفاوت اصلاحیه از محل این بخشنامه در مورد کالاهایی که ترخیص شده‌اند. ممانعت شود.
 
بر این اساس موسسه مرآت از مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران رعایت موارد قانونی و عدم دریافت ما به التفاوت تغییرات تعرفه‌ای براساس نرخ سامانه  ETS را از کالاهایی که قبض انبار شده یا ترخیص شده‌اند خواستار شده است.

برای دیدن بخشنامه گمرک اینجا کلیک کنید
برای دیدن اصلاحیه اجرایی گمرک اینجا کلیک کنید
کد مطلب : ۱۲۳۶۴
نام شما

آدرس ايميل شما