۰

چرا تولید و موجودی انبار داروسازان کم شد؟

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۱۱۶۹۵
چرا تولید و موجودی انبار داروسازان کم شد؟
به گزارش سالم خبر: بررسی‌ها حاکی از آن است که شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در دی ماه امسال برای بار سوم منفی شده و رشد منفی ادامه‌دار شاخص تولید صنعت دارویی در ماه‌های اخیر نیز با کاهش موجودی انبار در این صنعت همراه بوده است که می‌توان دلیل آن را محدودیتی از طرف عرضه (مانند کمبود مواد اولیه وارداتی) دانست.

به گزارش سالم خبر، پژوهشکده پولی و بانکی کشور، ماهانه وضعیت تولید شرکت‌های صنعتی از ابعادی مختلفی چون شاخص تولید صنعتی ماهانه، تحلیل موجودی انبار، محدودیت مالی و رشد صنعت، سودآوری و ... بررسی می‌کند  که طبق آن شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در دی ماه امسال برای سومین ماه متوالی در بازه منفی یک تا صفر قرار گرفت و رقم منفی ۰٫۴ درصد را ثبت کرد. 

رشد منفی شاخص تولید صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در دی‌ماه نسبت به سال گذشته اصلی‌ترین دلیل رشد منفی شاخص در این ماه بوده و منشا کاهش تولید در دی‌ماه نسبت به سال قبل شرکت‌های صادرات محور بوده است. 
 
در بخش دیگری از این گزارش، پژوهشکده پولی و بانکی از آنجا که تغییرات در موجودی انبار محصولات، علاوه بر اینکه تحلیل بهتری از علت تغییرات تولید صنعت مربوطه ارائه می‌دهد، چون شاهدی از وضعیت بازار و تقاضا نیز ارائه می‌کند تا از این طریق بتوان به پیش‌بینی روند آتی تولید  پرداخت، به سراغ تحلیل موجودی انبار شرکت‌های صنعتی رفته است. 

اوضاع موجودی انبار شرکت‌ها 

تحلیل موجودی انبار صنایع نشان می‌دهد که در دی‌ماه نیز شاخص موجودی انبار افزایش در متوسط موجودی انبار درسطح کل صنعت را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، میزان کاهش تولید در صنعت کمتر از میزان کاهش در فروش بوده است و این روند در موجودی انبار می‌تواند نشان‌دهنده تضعیف تولید صنعتی در ماه‌های آتی باشد. 

صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی در سه ماه اخیر افزایش در موجودی انبار داشته‌اند و با توجه به رشد منفی تولید در این صنایع در ماه‌های اخیر می‌توان گفت که تقاضا برای این صنعت کاهش قابل توجهی داشته است.

یکی از صنایعی که در دوره‌های اخیر بیشترین تغییر را در موجودی انبار دارد، صنعت خودروسازی است که این صنعت از مرداد تا اسفند سال ۱۳۹۹ به طور متوسط در هر ماه ۱۲٫۸ درصد به موجودی انبار خود اضافه کرد اما از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به بعد در بیشتر ماه‌ها (به جز خردادماه و آذرماه) موجودی انبار این صنعت کاهش داشته است. به طوری که از اردیبهشت تا دی‌ماه به طور متوسط به میزان ۶ درصد از تولید این صنعت از موجودی انبار در این صنعت کاسته شده است.

بررسی محدودیت‌های مالی بر تولید صنایع 

از سوی دیگر، رشد منفی ادامه‌دار شاخص تولید صنعت دارویی در ماه‌های اخیر که با کاهش موجودی انبار در این صنعت همراه بوده می‌تواند نشان‌دهنده این مسئله باشد که کاهش تولید در این صنعت به‌دلیل محدودیتی از طرف عرضه (مانند کمبود مواد اولیه وارداتی) بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش، برای بررسی تاثیر محدودیت‌های مالی بر روند تولید شرکت‌های صنعتی آن‌ها به دو دسته شرکت‌های با محدویت مالی شدید و کم تقسیم شده‌اند که است. در دو ماه آذر و دی امسال  رشد شاخص تولید در بین شرکت‌های با محدودیت مالی شدید اندکی کمتر از گروه دیگر بوده است که ادامه این روند می‌تواند نشان دهنده موانعی در تامین مالی بخش تولید باشد.

از سوی دیگر، گزارش پژوهشکده پولی و بانکی کشور بیانگر این است که رشد تولید شرکت‌های صادرات محور در مهر تا دی ماه به طور متوسط حدود ۸ واحد درصد کمتر از رشد شرکت‌های غیرصادراتی بوده و در این مدت در حالی رشد تولید شرکت‌های با درجه واردات محوری بالا مثبت بوده، رشد شرکت‌هایی که به واردات وابستگی کمی دارند، منفی بوده است.

وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی 

همچنین، وضعیت تولید کالاهای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای حاکی از آن است که رشد تولید کالاهای مصرفی در دی‌ماه ۴٫۶ درصد بیشتر از سال گذشته بوده اما رشد تولید کالاهای واسطه‌ای در این ماه منفی ۲٫۶ درصد بوده است.

از سوی دیگر، رشد کالاهای سرمایه‌ای در ماه‌های اخیر نوسانات قابل توجهی داشته و در دو ماه آذر و دی با توجه به مثبت بودن رشد تولید در صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات رشد تولید کالاهای سرمایه‌ای نیز مثبت و قابل توجه بوده است.
 
علاوه بر این، بررسی وضعیت سودآوری ۹ ماهه ۴۵۹ شرکت نشان می‌دهد که در این مدت سود تجمیعی این شرکت‌ها نسبت به سال گذشته ۶۴ درصد رشد داشته است. در حالی که تعداد شرکت‌های زیانده نیز به ۵۶ رسیده که ۱۰ شرکت بیشتر از سال قبل است که این شواهد نشان از ناهمگنی در وضعیت سودآوری صنایع است.

در حالی که سود صنایعی مانند فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بیش از ۶۰ درصد رشد کرده است، تعداد شرکت‌های زیانده در صنایع غذایی و دارویی بیشتر شده و رشد سود آنها کمتر از تورم بوده است.
کد مطلب : ۱۱۶۹۵
برچسب ها
صنعت دارو
نام شما

آدرس ايميل شما