۰
جهانپور درباره برخی ادعاهای مطرح شده در مورد برچسب اصالت عنوان کرد:

برخی آدرس غلط به جامعه می دهند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۵۱
کد مطلب : ۱۱۵۰
برخی آدرس غلط به جامعه می دهند
سالم خبر: بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی WHO ، کشور ما در گروه کشورهایی قرار دارد که میزان تقلب های دارویی در آن 10 تا 15 درصد تخمین زده می شود. با توجه به ابعاد پر مخاطره و بار اقتصادی و امنیتی تجارت اقلام تقلبی در حوزه داروهای وارداتی و بخشی از داروهای تولید داخل، مکمل های غذایی، تجهیزات و ملزومات پزشکی، فرآورده های غذایی و آرایشی و بهداشتی اجرای طرح هایی مانند طرح کنترل اصالت و رهگیری و ردیابی (TTAC) فرآورده های سلامت،  به عنوان ابزاری برای مبارزه با این تجارت مجرمانه به کار گرفته شد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توضیح روند کنونی اجرای این طرح گفت: چندی پیش وزارت بهداشت برای تعیین اصالت کالاهای سلامت محور، طرح برچسب گذاری کالاها را دستور کار خود قرار داد و ساماندهی و اجرای آن را بخش خصوصی واگذار کرد که در نهایت با توسعه این طرح به سامانه TTAC، که در حال حاضر اجرا می شود، رسید.

وی با تاکید بر اینکه سرورهای این طرح در خود کشور و در سازمان غذا و دارو است افزود: توسعه این طرح مستلزم توسعه سرورها و زیرساخت های فنی این سامانه است. به علاوه این سامانه مانند هر سامانه دیگری ممکن است مشکلات و نواقصی  داشته باشد که با بررسی و اصلاح آنها، این سامانه کارآمدتر خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: سازمان غذا و دارو با کمک این سامانهء کم نظیر و منحصر به فرد در کشور و حتی در دنیا، توانسته مجموعه عظیمی از اطلاعات و داده های سلامت محور را با تمام گستردگی این حوزه جمع آوری و کالاهای سلامت محور را قابل رهگیری کند. این سامانه همچنین توانسته گام موثری در تشخیص کالاهای قاچاق یا تقلبی مربوط به حوزه سلامت و جمع آوری آنها از بازار بردارد.   

به جامعه آدرس غلط می دهند

در چنین شرایطی چنین شائبه ای مطرح شده بود که فعالیت ادامه‌دار یک شرکت انحصاری و اختصاصی در حوزه برچسب اصالت دارو یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت دارو است. برچسب اصالت باید به تولیدکنندگان انحصاری تعلق گیرد اما متاسفانه در حرکتی نابجا این کار را به صورت انحصاری در اختیار یک شرکت خصوصی گذاشتند. حتی سرور نرم افزار این شرکت در خارج از کشور است که این کار غیرقانونی است.

جهانپور با انتقاد از کسانی که بدون در دست داشتن اطلاعات کامل به اظهار نظر در مورد موضوعی می پردازند و با مطرح کردن آن در رسانه ها، موضوع را پیچیده کرده و به جامعه آدرس غلط می دهند گفت: اگر مستنداتی وجود دارد که نشان می دهند عمل خلاف قانونی در این باره انجام شده است، باید پیش از مطرح کردن آن در رسانه ها، گزارش های مربوط به این تخلفات به اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو و مراجع ذی صلاح دیگر داده شود.

جهانپور افزود: این سامانه متعلق به سازمان غذا و دارو است و بخش خصوصی هم به عنوان طراح و مجری طرح در عملیاتی شدن این سامانه شرکت داشته است. اما برچسب گذاری به بخش خصوصی واگذار شده و به هیچ عنوان در اختیار یک شرکت نیست و شرکت های مختلفی این فرایند را پشتیبانی و اجرا می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که فرایند برچسب گذاری چه تاثیری در افزایش قیمت دارو دارد گفت: افزایش قیمت دارو ربطی به برچسب گذاری ندارد و تامین هزینه این خدمت به عهده خود شرکت هایی است که از آن بهره می برند. در حالی که روند قیمت گذاری دارو به طور کاملا مشخص در کمیسیون قیمت گذاری طی می شود.

جهانپور افزود: هزینه های این طرح در مقیاس هزینه های دیگر کالاهای سلامت محور مانند دارو و در مقایسه با آثار مثبت اقتصادی و اجتماعی که اجرای این طرح به همراه دارد، چشمگیر نیست و تا همین امروز هم فعالان این حوزه، از جمله واردکنندگان از این اجرای این طرح استقبال کرده اند. زیرا این طرح به شفافیت در بازار و تمایز کالاهای اصیل از تقلبی و قاچاق کمک می کند.

وی تصریح کرد: عرضه کالاهای تقلبی و قاچاق در بازار نه تنها برای مصرف کنندگان و دولت تبعات فراوانی را به همراه دارد، بلکه به تولیدکننده و واردکننده اصلی و رسمی هم ضررهای مالی زیادی را وارد می کند و بنابراین این مجموعه های خصوصی بیش از همه برای مقابله با این کالاها و اجرای چنین سامانه ای، تمایل و انگیزه دارند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: افرادی با این طرح مشکل دارند که تلاش می کنند از مسیرهای غیر قانونی به تجارت کالاهای سلامت محور بپردازند یا به نوعی از ابهام در بازار سود می برند.  
 
 
کد مطلب : ۱۱۵۰
نام شما

آدرس ايميل شما