۰

عامل 90 درصد از سرطان های ریه دخانیات است

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۱۱۲۹
عامل 90 درصد از سرطان های ریه دخانیات است
سالم خبر : عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بر اساس آمارهای اعلامی وزارت بهداشت ۱۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال سیگار و ۱۴ درصد از جمعیت کشور به صورت روزانه سیگار و قلیان مصرف می کنند.

به گزارش خانه ملت، حیدر علی عابدی با یادآوری هفته ملی بدون دخانیات و هشدار نسبت به اینکه سن مصرف سیگار به 11 سال رسیده است، اظهار داشت: گردش مالی سالانه 55 میلیارد نخ سیگار 10 هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان هزینه استعمال و عوارض ناشی از آن می شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از مرگ سالانه 55 هزار ایرانی بر اثر مصرف سیگار، دخانیات را عامل مرگ سالانه 7 میلیون نفر در جهان دانست و گفت: در سیگار 7 هزار مواد شیمیایی وجود دارد که 70 نوع آن سرطان زا هستند. بروز 14 نوع سرطان ارتباط مستقیم با مصرف سیگار دارند.

وی با بیان اینکه90 درصد سرطان های ریه با دخانیات در ارتباط است، گفت: بر اساس آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت، 10 درصد از جمعیت بالای 18 سال سیگار و 14 درصد از جمعیت کشور به صورت روزانه سیگار و قلیان مصرف می کنند، یعنی 7 میلیون نفر از جمعیت بالای 15 سال و 100 هزار نفر از نوجوانان 13 تا 15 سال استعمال سیگار دارند.

عابدی با تاکید بر اینکه هفته بدون دخانیات بهترین فرصت برای توجه تمامی مسئولان به آسیب های ناشی از مصرف دخانیات است، تصریح کرد: نیاز است رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما با فرهنگ سازی مناسب، آسیب ها و عوارض ناشی از مصرف دخانیات را به طور مرتب یادآوری و اطلاع رسانی کنند.
 
نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه قیمت دخانیات واقعی نیست، بیان کرد: در کشورهای اروپایی قیمت سیگار بسیار بالا است و مالیات کلانی بر آن اعمال می شود، اما متاسفانه در ایران، هر زمان که موضوع افزایش مالیات در مجلس مطرح شده، برخی به بهانه حمایت از کارگرانی که در کارخانجات دخانیات فعالیت کرده یا کشاورزانی که توتون و تنباکو کشت می کنند با این امر مخالفت می کنند، این در حالی است که دخانیات سالانه مرگ 55 هزار ایرانی را رقم می زند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه افزایش قیمت و مالیات سیگار بهترین روش بعد از آموزش و فرهنگ سازی است، گفت: به طور قطع افزایش مالیات و قیمت سیگار تاثیر بسیاری در کاهش مصرف دخانیات داشته و همین موضوع موجب می شود که جوانان و نوجوانان کمتر به سمت مصرف قلیان و سیگار بروند.
کد مطلب : ۱۱۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما