۰

علائم ابتلا به امیکرون در افراد واکسن زده و واکسن نزده متفاوت است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۱۱۲۸۳
علائم ابتلا به امیکرون در افراد واکسن زده و واکسن نزده متفاوت است
سالم خبر: عضو کمیته علمی قرارگاه مدیریت کرونای خراسان رضوی با بیان اینکه سرعت انتشار ویروس امیکرون ۵ تا ۶ برابر سویه های قبلی است، گفت:  علائم ابتلا به ویروس امیکرون در افراد واکسن زده و واکسن نزده متفاوت است.

به گزارش سالم خبر، علی‌رضا صداقت عضو کمیته علمی قرارگاه مدیریت کرونای خراسان رضوی بیان کرد: در صورتی که افراد علیه بیماری کرونا به طور کامل واکسینه شده باشند، علائم ابتلا به امیکرون،بیشتر شبیه سرماخوردگی همچون احتقان بینی، سرفه، خارش گلو، آبریزش بینی، سردرد، ضعف، کاهش اشتها، عطسه و درد عضلانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: اما اگر فرد واکسن نزده باشد یا دوره ایمنی‌زایی را سپری کرده باشد (گذشتن بیش از ۴ تا ۵ ماه از زمان دریافت دوز دوم) بر اساس مطالعات انجام شده علائم شدیدتری را پیدا می کند و حتی منجر به بستری نیز می‌شود.

 صداقت با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در بریتانیا بیماران بستری بیشتر افرادی هستند که یا واکسن نزده‌اند یا دوره ایمنی واکسن آنها به اتمام رسیده است، افزود: همچنین ۹۰ درصد فوتی‌های ناشی از امیکرون در کشورهای بریتانیا و دانمارک در افرادی است که غیر واکسینه بودند یا دوره ایمنی واکسن آنها به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه امیکرون سرعت انتشار بسیار بالایی نسبت به سویه‌های قبلی دارد، گفت: سرعت انتشار این ویروس را با انتشار سرخک مقایسه کرده اند. سرخک از نوع ویروس‌هایی است که به شدت سرایت‌کننده است و اگر فردی در معرض قرار گیرد به طور حتم تا ۹۹ درصد قابل انتقال است.

عضو کمیته علمی قرارگاه مدیریت کرونای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در دنیا واکسیناسیون کامل زمانی اتفاق می افتد که فرد هر سه دوز واکسن را دریافت کرده باشد. در کشور ایران هم افرادی که ۳ ماه از زمان دریافت واکسن دوز دوم آنها گذشته است، می‌توانند برای دریافت دوز سوم اقدام کنند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، صداقت تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که پس از ۴ تا ۶ ماه از دریافت دوز دوم سطح ایمنی بدن به شدت افت می‌کند و تزریق دوز سوم که به دوز بوستر آن را می شناسیم به طور معجزه‌آسایی سطح ایمنی و آنتی‌بادی‌ها را افزایش می‌دهد به طوری که نشان داده است در برابر امیکرون هم این اعداد شگفت انگیز است و حتی دیده شده است سطح ایمنی را که ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است تا ۷۰ تا ۸۰ درصد در برخی از واکسن‌ها افزایش داده است.

انتهای پیام
کد مطلب : ۱۱۲۸۳
نام شما

آدرس ايميل شما