۰
10 تا 35 درصد از داروها در کشورهای در حال توسعه غیر استاندارد است

آنتی‌بیوتیک‌ها مهمترین داروهای تقلبی در بازار مصرف اند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۱۱۱۰
آنتی‌بیوتیک‌ها مهمترین داروهای تقلبی در بازار مصرف اند
سالم خبر: مسوولان کشور چندی پیش نسبت به ورود غیرقانونی و قاچاق برخی داروهای تقلبی از مبادی مرزی کشورهای همسایه؛ پاکستان و عراق هشدار دادند. داروهای تقلبی که در حال حاضر در کشوری مانند پاکستان تبدیل به تجارتی پرسود شده بطوری که دولت این کشورتاکنون دلیلی قانع کننده  برای برخورد قاطع و قانونی با سازندگان آن تاکنون برای خود نیافته است.
 
به گزارش سالم خبر برخی داروهای تقلبی نیز به گفته ی رییس اداره کل بازرسی و ارزیابی عملکرد سازمان غذا و دارو توسط بسیاری از زائران از طریق مرزهای عراق وارد کشور می شود که به صرف خارجی بودن دارو و کیفیت بالای آن بدون در نظر گرفتن خطرات مصرف آن چمدانی وارد کشور می شود.
 
 کیفیت داروها در بازگشت سلامت بیماران اهمیت بسیاری دارد اما به نظر می رسد  استفاده از داروهای غیر استاندارد  در کشورهای در حال توسعه و فقیر دنیا نه تنها باعث بهبود بیماری افراد نمی شود بلکه زمینه ساز از بین رفتن جان هزاران  نفراز آنان در سال می شود .
 
به گزارش سازمان بهداشت جهانی در کشورهای  کم درآمد و کشورهای دارای درآمد متوسط یک دارو از میان هر ۱۰ داروی  موجود در بازار مصرف را  داروهای دارای استاندارد پایین و  تقلبی تشکیل می دهند که این میزان در منطقه خاورمیانه 35 درصد تخمین زده شده است.
 
داروهایی که در خوش بینانه ترین حالت  باعث بهبود بیماری نمی شود و در وضعیت واقع بینانه به دلیل مصرف داروهای تقلبی به سلامت افراد هم آسیب وارد می کند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی و بر مبنای اطلاعاتی که از ۱۴۱ کشور دنیا تهیه شده است، سالانه ۱۰.۵ درصد از بیماران در  کشورهای در حال  توسعه از داروهای غیر استاندارد استفاده می کنند که اغلب این افراد جان خود را از دست می دهند. احتمال مرگ در میان کودکان  بیمار، زنان باردار بیمار و  افراد سالمند بیمار بیش از دیگر گروه ها است که دلیل این مساله هم آسیب پذیر تر بودن این گروه ها است.
 
 از طرف دیگر احتمال مرگ در میان افرادی که از رژیم غذایی مناسبی استفاده می کنند  هم بیش از دیگران است زیرا این افراد  از نظر قدرت بدنی و سیستم ایمنی ضعیف تر از دیگران هستند.
 
دبیر کل سازمان بهداشت جهانی  بعد از انتشار این گزارش  به وبسایت  سازمان گفت:این داروهای تقلبی به بخش های آسیب پذیر جامعه صدمه می زند. افرادی که تامین هزینه های درمانی برایشان دشوار است و از محله‌های ارزان قیمت  دارو تهیه می کنند و این افراد اغلب از بخش زیادی از هزینه های ضروری دیگر چشم پوشی می کنند تا هزینه تامین دارو برای بیمار خود را فراهم کنند.
 
حال سوال مهم این جاست که کدامیک از داروها در کشورهای در حال توسعه تقلبی هستند و این داروها در درمان بیماری ها چقدر اهمیت دارند؟ به گزارش سازمان بهداشت جهانی و بر مبنای مطالعه ای که در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ انجام شده است، بخش اعظم داروهای تقلبی  را آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد مالاریا تشکیل می دهند. داروهایی که برای درمان گروه وسیعی از بیمارها کاربرد دارند و عدم استفاده از آنها در بسیاری از موارد مساوی با مرگ افراد بیمار است.
 
در سال قبل ۴۲ درصد از گزارشهایی که در مورد داروهای تقلبی به  سازمان بهداشت جهانی ارسال شده است از کشورهای افریقایی بود در حالیکه ۲۱ درصد  این گزارشها از کشورهای آمریکایی و ۲۱ درصد از کشورهای اروپایی بوده است.
 
دکتر ماری آنجلا سیمایو،مسول دسترسی به واکسن‌ها و داروهای سالم  برای تمام جهانیان می گوید: آنتی‌بیوتیک‌ها  از مهمترین داروهای تقلبی در بازار مصرف بودند. درحالی‌که این داروها برای حفظ سلامت و بقای  بیماران اهمیت زیادی دارند. به همین دلیل رسیدگی به این مساله اهمیت زیادی دارد.
 
طبق این مطالعه به دلیل استفاده از داروهای تقلبی در کشورهای در حال توسعه و فقیر دنیا ، بین ۷۲ هزار تا ۱۶۹ هزار کودک در اثر بیماری ذات‌الریه جان خود را از دست می دهند. شمار کودکانی که هر سال به دلیل ابتلا به مالاریا و استفاده از داروهای تقلبی یا غیر استاندارد از دنیا می روند بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر است .
 
کد مطلب : ۱۱۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما