۱

هشدار؛ این داروها خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : ۱۱۰۲
هشدار؛ این داروها خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند
 سالم خبر: براساس آخرین پژوهش ها مصرف داروهای آنتی کولینرژیک مانند هیوسین، دیسیکومیلن، آتروپین، تری هگزیفنیدل، بنزتروپین، بی پریدن و همچنین داروهایی که حاوی دیفن هیدرامین هستند می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند.

به گزارش سالم خبر از ریدرز دایجست براساس مطالعه ای که در مجله پزشکی برینانیا منتشر شده است نشان می دهد که استفاده از گروه های مختلف این داروها که پزشکان برای درمان افسردگی ، مشکلات کنترل مثانه و بیماری پارکینسون تجویز می کنند و به محض مصرف اغتشاش ذهنی محسوسی در پی دارد موجب بالا بردن خطر ابتلا به زوال عقل می شود.

دراین گزارش آمده است که حتی درکسانی که 20 سال از مصرف داروی آنان می گذارد و مصرف این دارو متوقف شده باشد باز هم ریسک ابتلا بالاست.

چگونه دانشمندان ریسک دراز مدت را کشف کردند

محققان در چندین موسسه پزشکی در بریتانیا اطلاعات مربوط به 40 هزار و 770  افراد مبتلا به زوال عقل 65 تا 99 ساله را تجزیه و تحلیل کردند و سابقه مصرف داروهای تجویزی آنان را با افرادی که سابقه زوال عقل ندارند، مقایسه کردند. محققان دریافتند که افراد مبتلا به زوال عقل به احتمال زیاد به حداقل یکی از مواد مخدر آنتی کولینرژیک در طول 20 سال قبل از تشخیص زوال عقل خود مصرف می کرده اند

خطرناکترین آنتی کولینرژیک ها که موجب افزایش خطر ابتلا به زوال عقل می شود آنهایی است که برای درمان برای افسردگی، بیماری پارکینسون و کنترل مثانه تجویز شده است و آنتی کولینرژیک هایی که برای دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش و یا سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرند برای مثال، برای بیماران مبتلا به COPD، یا اسکوپولامین برای بیماری حرکت، ظاهرا خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش نمی دهد.

خطر چقدر جدی است؟

دانشمندان نمی توانند بگویند که آیا این مواد مخدر واقعا سبب زوال عقل هستند یا نه؟ اما نویسندگان این مطالعه به پزشکان توصیه می کنند تا زمانی که این دسته از داروها را تجویز می کنند، خطرات درازمدت و نیز خطرات کوتاه مدت آن را نیز در نظر بگیرند. اما آنچه مورد تاکید است اینست که تا آنجا که امکان دارد آنتی کولینرژیک ها برای افراد مسن تجویز نشود. حتی بیماری پارکینسون را می توان بدون آنتی کولینرژیک درمان کرد
 
کد مطلب : ۱۱۰۲
نام شما

آدرس ايميل شما