۰
رییس سازمان غذا و دارو:

واردات بازار دارویی کشور ۹۱ درصد کاهش پیدا کرده است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۱۰۷۲۲
واردات بازار دارویی کشور ۹۱ درصد کاهش پیدا کرده است
سالم خبر: رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تولید واکسن کرونا، توانمندی صنعت دارویی ایران را نشان داد، افزود: واردات بازار دارویی کشور ۹۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش سالم خبر، محمدرضا شانه‌ساز رییس سازمان غذا و دارو در افتتاحیه ششمین دوره رویداد بین‌المللی دارویی ایران فارما، با یادآوری اینکه شیوع کرونا باعث شد برگزاری موفق این نمایشگاه ها قطع شود که خوشبختانه امسال فرصت برگزاری آن پیش آمد، ابراز امیدواری کرد که با رفع همه معضلات در سال های بعد، شاهد حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه کرونا به نوعی برای کشورهای مختلف المپیک بود، تصریح کرد: زمانی کسانی مدعی بودند صنعت داروسازی ایران توانمند و پیشتاز نیست بلکه آن را با دانش خود، صنعتی مونتاژ قلمداد می کردند که مواد اولیه آن از خارج از کشور می آید که خوشبختانه در آزمون سخت کرونایی این صنعت قابلیت خود را نشان داد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: امروز شاهد هستیم که همه داروهای مصرف در درمان کرونا توسط تولید کنندگان داخلی تولید می شود و اگر می خواستیم همه اقلام را وارد کنیم ارز بری بالای رخ می داد. در حقیقت این صنعت به هیچ وجه صنعت لاکچری و بدون پشتوانه نیست و صنعتی کاملا بومی و علمی است.

شانه ساز با یادآوری اینکه تولید واکسن کرونا در کشور مبین این ادعا است که صنعت دارو توانمند است، ادامه داد: ضمن اینکه با پشتوانه صنعت داروسازی داخلی توانستیم مجموع ارز های ترجیحی و سایر ارزهایی که در کشور استفاده می شود را از ۴.۲ میلیارد دلار به ۲.۸۴ میلیارد دلار از فاصله سال ۹۷ تا ۹۹ کاهش دهیم که اتفاق بسیار بزرگی است.

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه صنعت غذا و دارو صنعتی کاملا بومی و علمی است، افزود: میزان ارزبری و مصرف ارز در مواد اولیه دو درصد افزایش داشت در حالیکه در دارو، ۳۱ درصد ارزبری در واردات کاهش پیدا کرده است.

وی یادآور شد: در مجموع در حوزه سلامت، دارو و مکمل ها و شیرخشک ۱۰ درصد ارزبری در تولید افزایش پیدا کرده این در حالی است که ۲۹ درصد ارزبری در زمینه محصولات وارداتی کاهش یافته است؛ بعبارتی در مکمل ها و شیرخشک ارزبری در حوزه تولید ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده و در این فاصله ۷۴ درصد واردات مکمل ساخته شده کاهش پیدا کرده است.

شانه ساز با بیان اینکه در زمینه بازار ریالی هم در فاصله سال ۹۷ تا ۹۹ تولید داخل با بازار آن، حدود ۸۲ درصد رشد و ۲۶ درصد کاهش واردات را نشان می دهد. ضمن اینکه در تولید مکمل و شیرخشک، ۵۱ درصد رشد در بازار داخل را نشان می دهد.

رییس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه ۹۱ درصد بازار واردات کاهش پیدا کرده است، افزود: بازار محصولات وارداتی کوچک شده است با توجه به انیکه اجازه بازار اقلام مشابه تولید داخل را نمی دهیم و پروانه هایی که زمان تمدید آنان رسیده را تمدید نمی کنیم و ادامه این روند دفاع از صنعت است وگرنه در این تکان ها و چالش ها به طور حتم و یقین کشور با چالش های جدی و اساسی روبه رو می شد.

در این مراسم که با حضور مهدی صادقی نیارکی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد، از پیشکسوتان عرصه دارو قدردانی به عمل آمد.

ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما ۱۹ تا ۲۱ مهر ماه با حضور ۵۰۹ شرکت داخلی و خارجی از ۲۳ کشور، در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

 
 
 
کد مطلب : ۱۰۷۲۲
نام شما

آدرس ايميل شما