۰
علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست روز جهانی بدون دخانیات:

سالانه 55 میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‌شود

شیوع مصرف قلیان در میان زنان و دختران کشور نگران کننده است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۱۰۶۵
سالانه 55 میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‌شود
سالم خبر: معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه قهوه خانه ها از شمول اماکن عمومی خارج شده است، اعلام کرد: اگر قهوه خانه ها جزو اماکن عمومی نیست پس آیا خصوصی است؟ اگر خصوصی است کارشناسان وزارت بهداشت حق ورود به این اماکن را جهت بازرسی را ندارند و این موضوع باید اصلاح شود.

به گزارش سالم خبر، علیرضا رییسی در نشست روز جهانی بدون دخانیات در خصوص مالیات بر عمده فروشی و خرده فروشی سیگار و مواد دخانی گفت: اکثر بیماری ها و مشکلاتی که در سطح بهداشت جهانی وجود دارد به علت مصرف دخانیات است. بسیاری از کشورها توانستند با وضعیت مناسب مالیات بر عمده فروشی و خرده فروشی سلامت مردم را تضمین کنند. البته حمایت رسانه ها در موضوع مالیات بر دخانیات اثربخش بوده و مجلس به تعیین این مالیات پرداخته است.ولی هنوز خواسته وزارت بهداشت به طور کامل برآورده نشده است.

وی با بیان اینکه 1 میلیارد و 400 میلیون نفر در جهان سیگاری هستند، عنوان کرد: 84 درصد سیگاری ها که روزانه سیگار مصرف می کنند در کشورهای توسعه یافته هستند. در ایران سالانه 55میلیارد نخ سیگار مصرف می شود که 10 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و 20 تا 30 هزار میلیارد تومان هزینه های سلامت را به دنبال دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: عوارض مصرف سیگار بر کسی پوشیده نیست و بسیاری از سرطان ها ناشی از مصرف سیگار و دخانیات است.

قلیان به عنوان تهدید کننده اصلی سلامت مردم 

رییسی با بیان اینکه مصرف قلیان در جهان وجود دارد، گفت: قبح مصرف قلیان نسبت به سیگار کمتر است و در بین زنان و دختران ایرانی رو به افزایش است.برای کنترل آن نیاز به آموزش و گاهی جریمه و سخت گیری است.

وی افزود: اگر جلوی بهترین دبیرستان، دانشگاه و... قهوه سرا راه اندازی شود مشکل مصرف قلیان همچنان ادامه دارد.

تا سال گذشته مالیات بر خرده فروشی سیگار صفر بود

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در 55 کشور دنیا مالیات بر خرده فروشی سیگار بالای 70 درصد است، اظهارداشت: یک نخ سیگار به سادگی و طی 3 تا 4 دقیقه در دسترس مردم قرار می گیرد که به طور قطع مصرف در کشور بالا می رود.

وی افزود: باید به فکر راه حل باشیم. مالیات بر خرده فروشی و عمده فروشی سیگار حائز اهمیت است.

رییسی با بیان اینکه استفساریه اماکن عمومی و خصوصی درباره عرضه قلیان در قهوه خانه ها جای تعجب دارد، گفت: قهوه خانه ها از شمول اماکن عمومی خارج شده است. آیا خصوصی است؟ اگر خصوصی است کارشناسان وزارت بهداشت حق ورود به اماکن خصوصی را ندارند که باید مسیله اصلاح شود.این اتفاق به دلیل ممنوعیت مصرف قلیان قهوه خاته ها است تا بگویند مصرف قلیان ممنوع شده است.

وی با اشاره به تحقیق سال 94 بر روی دانش آموزان که این تحقیق از مهرماه سالجاری اجرا می شود، اعلام کرد: براساس نتایج تحقیق در بین نوجوانان 13 تا 15 سال، 10.2 نوجوانان مصرف کننده دخانیات، 9 درصد مصرف کننده دخانیات تدخینی، 3.4 مصرف کننده سیگار و 11.2 مصرف قلیان داشتند.20.4 نوجوانان در معرض مصرف مواد دخانیات بودند و 7 نفر از 10 دانش آموز پیام های ضدسیگار را از رسانه ها شنیدند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: 76 درصد دانش آموزان می دانند که مصرف سیگار برای سلامت متضرر است و 78 درصد نوجوانان موافق ممنوعیت کامل مصرف دخانیات در اماکن عمومی هستند.

میزان سرمایه گذاری تولید سیگار بیش از 80 میلیارد نخ در کشور 

رییسی با بیان اینکه سالانه 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود، عنوان کرد: آیا می خواهیم صادرکننده سیگار باشیم؟ آیا این رقم جزو ساخص توسعه کشورمان است؟ پاسخ این سوالات را باید وزارت صنعت، معدن و تجارت بدهد
کد مطلب : ۱۰۶۵
نام شما

آدرس ايميل شما