۰

کنترل مرز‌های جنوب شرق و شرق بسیار سخت است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۱۰۰۹۷
کنترل مرز‌های جنوب شرق و شرق بسیار سخت است
سالم خبر: در پیک چهارم کرونا علیرغم موارد بیشتر ابتلا، یک‌سوم مرگ‌های پیک سوم را داشتیم.
 
به گزارش سالم خبر، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با حضور وزیر بهداشت و فرماندهان سپاه استان‌ها، اظهار کرد: بر اساس آماری که از استان هرمزگان دیشب به دستم رسید، در این استان به شدت تحت فشار هستیم و به دلیل مضایق تخت بیمارستانی مشکلاتی داریم که آن را مدیریت می‌کنیم؛ همچنین در سیستان‌وبلوچستان هم گرفتاریم.

نمکی ادامه داد: درمان سرپایی بیماران در مراکز ١۶ ساعته و در مراکز بستری موقت ادامه دارد؛ در پیک چهارم دیدیم که این موفق‌ترین تجربه در دوران کروناست و در پیک چهارم علیرغم موارد بیشتر ابتلا، یک‌سوم مرگ‌های پیک سوم را داشتیم.

وزیر بهداشت در رابطه با استان هرمزگان گفت: من می‌دانم بیماران را از راه دور در بیمارستان‌های بندرعباس بستری می‌کنید و استان هرمزگان میزبان بیماران استان‌های همجوار است. فردا بیمارستان صحرایی به کمک بنیاد برکت و نیرو‌های مسلح راه‌اندازی و دارو‌ها و تجهیزات تامین خواهد شد. مطمئن هستیم این ایام را هم سپری خواهیم کرد و امروز به سیستان و بلوچستان سفر خواهیم کرد تا به عزیزانمان خداوقت بگوییم.

او در ادامه در ارتباط با استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: مجموعه نیروی دریایی متاسفانه هنوز آمادگی ندارند که بیمارستان را به ما تحویل دهند و به محض اینکه بیمارستان را به ما تحویل دهند ظرف یک هفته آن را تجهیز و راه‌اندازی می‌کنیم. کار‌هایی که برای بیمارستان‌های شریعتی و شهید محمدی کرده‌ایم اقدامات موثری است و خوشبختانه با ٧٠ تا ٨٠ اکسیژن‌ساز که توزیع کرده‌ایم مشکلی در کشور و استان سیستان و بلوچستان وجود ندارد.

نمکی با بیان اینکه حتی یک مرگ هم برای ما غم‌انگیز و سوزناک است، گفت: عزیزان در بسیج با کمک‌های مومنانه در کنار ما بودند و امیدواریم با پیگیری بستری بیماران در منزل و مراقبت از قرنطینه بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم.

نمکی با اشاره به افزایش مهاجران افغانستانی به ایران گفت: موضوعی که در این مرحله ما و عزیزان بسیج باید به شدت مورد توجه قرار خواهیم داد، این است که تعدادی از آوارگان و سرگردانان از کشور افغانستان وارد ایران می‌شوند و بازگرداندن آن‌ها کار آسانی نیست. ما مجبور هستیم که اردوگاه‌هایی را ایجاد کنیم تا بیمار و بیماری در این اردوگاه‌ها زمین‌گیر شود. این موضوع هم به فعالیت‌هایی که قبلاً در کنار هم داشتیم خواهد پیوست و باید سعی کنیم افراد آواره و سرگردانی که در این ناملایمات و ناهنجاری‌های سیاسی و نظامی افغانستان به مرز‌های ما پناه می‌آورند، برایشان آن طرف مرز یا این طرف مرز اردوگاه‌هایی ایجاد کنیم.

نمکی افزود: از سازمان‌های جهانی هم خیلی انتظار کمک نداریم کمااینکه تا امروز کمک درخشانی به ما نکرده‌اند. به هر حال این موضوعی است که باید بتوانیم مهربانانه اداره کنیم و باید دانست که ما بیش از ٢۵٠ هزار اتباع کشور افغانستان را در دوران کرونا با سخت‌ترین شکل بیماری، به صورت رایگان مداوا کردیم و هیچ سازمان بین‌المللی دیناری در این رابطه به ما کمک کرد.

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر هم انتظار نداریم که به ما کمک کنند، بلکه امروز باید در کنار هم به عنوان اقدامی بشردوستانه شرایط را در کنار نیرو‌های بسیج و نیرو‌های مسلح مدیریت کنیم و عزیزان نیرو‌های مسلح باید کمک کنند تا بتوانیم در زمینه مدیریت مرز‌ها و ورود غیرقانونی به شدت مراقبت کنیم.

نمکی ادامه داد: مرز‌های غرب و شمال غرب به شدت قابل کنترل هستند، اما در مرز‌های جنوب شرق و شرق به دلیل گستردگی و به این دلیل که آن طرف مرز مرزبان نداریم و کشور همسایه هم بسیار آشفته است، تمام بار بر دوش ماست و به همین دلیل عزیزان نیرو‌های مسلح و نیروی زمینی سپاه و بسیج و عزیزان ارتش، ناجا و مرزبانی باید به ما کمک کنند.

وزیر بهداشت گفت: اگر این دروازه‌بانی مرز‌ها را خوب انجام ندهیم، با ورود بیمارانی که نه‌تنها آلوده به کرونا هستند، بلکه آلوده به وبا، بیماری‌های روده‌ای هستند که در ایام گرمسیر تابستانی می‌تواند در کشور شعله‌ور شود مواجه می‌شویم؛ لذا باید در عین حال همراه با مدیریت کرونا بتوانیم سایر بیماری‌ها را مراقبت کنیم.
کد مطلب : ۱۰۰۹۷
نام شما

آدرس ايميل شما