۰

واکسیناسیون عمومی، همه‌گیری را پایان می‌دهد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۱۰۰۵۴
واکسیناسیون عمومی، همه‌گیری را پایان می‌دهد
سالم خبر: هیچ راهی جز واکسینه شدن بیش از ۷۰ درصد افراد جامعه برای مهار همه‌گیری ویروس کرونا وجود ندارد.

به گزارش سالم خبر، مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار کرد: کشور‌هایی که در بحران کرونا به زندگی عادی برگشته اند، کشور‌هایی هستند که درصد قابل ملاحظه‌ای از جمعیتشان را واکسینه کرده اند. آنها برنامه‌ریزی‌هایشان به گونه‌ای است که با توجه به شیوع دلتا کرونا اکثر جمعیت بزرگسالشان واکسینه شده‌اند.

یونسیان افزود: معتقدیم زمانی می‌شود به فعالیت روزمره بازگشت که اکثریت جمعیت بالغ هر کشور کاملا واکسینه شده باشند، تا آن موقع مدام شاهد موج‌های جدید خواهیم بود بنابراین هر چقدر انتقال بیماری بیشتر رخ دهد، امکان جهش‌های بعدی نیز بیشتر خواهد شد.

او ادامه داد: الان هم نمی‌دانیم که در کشور ما ممکن است جهشی بعد از جهش دلتا وجود داشته باشد یا خیر. کشور‌هایی می‌توانند در این مورد اظهارنظر دقیق داشته باشند که حجم بالایی از ویروس‌هایشان را مورد توالی‌یابی ژنتیکی انجام می‌دهند. ما نیز این توالی یابی را انجام می‌دهیم، اما نه در حجم بالا به همین دلیل نمی‌توانیم توانایی تشخیص دقیق جهش‌ها را داشته باشیم.

یونسیان گفت: عوامل متعددی باعث بروز پیک پنجم بیماری در کشور شد که مهمترین آن،  شیوع ویروس جهش یافته دلتاست. این ویروس ۶۸ کشور دیگر را نیز درگیر کرده است و در حال تبدیل شدن به سوش غالب کشورها شده است.

او یادآوری کرد: با این وجود، دلتا در کشور‌هایی که پوشش واکسینه بالایی داشته‌اند، افراد زیادی را مبتلا نکرده است؛ حتی اگر افراد واکسینه مبتلا شوند، به وضع حاد بیماری دچار نمی‌شوند و نیاز به بستری ندارند.

این متخصص اپیدمیولوژی اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل بروز سریع پیک پنجم در سطح کشور واکسینه نشدن درصد بالایی از جمعیت است . همچنین تصمیماتی که باید گرفته و عملیاتی شود نیز اتفاق نمی افتد و نظارت دقیقی بر جزئیات اجرای آنها نیست.

یونسیان ادامه داد: بعضی از تصمیمات ما اثر معکوس دارد. مثلاً وقتی ما در پیک هستیم و باید به مردم اطلاع رسانی کنیم که کمترین تماس را با هم داشته باشند و در فضا‌های باز با تهویه مناسب باشند، با یک منطق عجیب اعلام می شود که خودرو‌های شخصی نباید از شهر‌ها خارج شوند، اما خروج افراد از شهر‌ها محدود نمی‌شود و مردم مجبور می‌شوند تا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. از آنجایی که نظارت موثری بر فاصله گذاری‌ و استفاده از ماسک و ... در این وسایل جود ندارد، خطر ابتلا به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

او افزود: این اتفاق را در وسایل نقلیه عمومی داخل شهر نیز مشاهده می‌کنیم که ما بار‌ها گفتیم که باید شرایط به گونه‌ای باشد که افراد حتی الامکان بتوانند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند تا از تجمع و ازدحام در فضاهایی با تهویه نامناسب، جلوگیری شود.

این متخصص اپیدمیولوژی بیان کرد: دلیل دیگر بروز این پیک، نبود نظارت بر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، حضور در فضا‌های بسته و برگزاری مجالس با تعداد زیاد افراد است که این عوامل دست به دست هم دادند تا ما هر از گاهی شاهد بروز پیک‌های جدید و خطرناک باشیم. 

یونسیان افزود: ما نمی‌توانیم دقیقاً پیش‌بینی کنیم که آیا در آینده موج جدید خواهیم داشت یا خیر زیرا بروز هر پیک به عملکرد قبل از بروز پیک‌ها بستگی دارد. در حال حاضر هیچ راهی جز واکسینه شدن بیش از ۷۰ درصد افراد جامعه برای مهار بیماری و کنترل همه گیری وجود ندارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در یک سال گذشته تمام راه‌ها را برای افراد مطرح کردیم اما نتیجه‌ای نداشت، دلیلش هم رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی بود که مردم و مسئولان، استراتژی مشخصی و نظارت کافی برای آن نداشتند.
کد مطلب : ۱۰۰۵۴
نام شما

آدرس ايميل شما