۰

هنوز وارد پیک پنجم نشده‌ایم

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۱۰۰۴۵
هنوز وارد پیک پنجم نشده‌ایم
سالم خبر: احساس می‌شود ساده‌انگاری بیش از اینکه در مردم ایجاد شده باشد در مسئولان خارج از حوزه وزارت بهداشت وجود دارد.

به گزارش سالم خبر، حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه همین دو هفته پیش رئیس‌جمهور آمریکا اجازه صادرات واکسن کرونا به ایران را داد، گفت: مشکل ما واریانت‌های جدیدی است که می‌آید و عفونت‌های دوباره که رخ می‌دهد؛ آنچه که الان اهمیت دارد این است که حوزه سلامت اصلاً متهم نیست بلکه خودش شاکی است، شاکی از سایر سازمان‌هایی که باید مقررات را به اجرا درمی‌آوردند.

وی با اشاره به اینکه استانداران، فرمانداران و بخشداران همه باید نقش جدی‌تری بازی کنند، گفت: احساس می‌شود ساده‌انگاری بیش از اینکه در مردم ایجاد شده باشد در مسئولان خارج از حوزه وزارت بهداشت ایجاد شده است. حوزه دانشگاه علوم پزشکی هم باید اصلاحاتی در مدیریت خودش داشته باشد.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ با اشاره به اینکه وقتی وارد پیک جدید می‌شویم یک شاخص‌هایی مطرح می‌شود، ادامه داد: هنوز وارد پیک پنجم نشده‌ایم؛ البته در برخی از استان‌های جنوبی و جنوب شرقی این مسئله ایجاد شده است اما به این معنا نیست که حتماً پیک پنجم باشد زیرا برخی از استان‌ها هنوز پیک چهارم را تجربه نکرده‌اند.

سوری با اشاره به اینکه آنچه در استان سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد این است که واریانت جدید از چند مسیر وارد شده است، افزود: در استان هرمزگان در هفته چهارم اردیبهشت ماه فراوانی رخداد را در پارسیان داشتیم که محل تلاقی استان بوشهر، فارس و هرمزگان است، اگر مسیر را روی نقشه دنبال کنیم دیده می‌شود که در هفته اول خرداد بیماری از بندر لنگه و سپس بندر خمیر شروع شده و به مرور زمان گسترش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تنوعی از انواع واریانت‌ها را داریم بیان کرد: در شهر زاهدان نمونه‌هایی که فرستاده شده است ۵۰ درصد واریانت هندی یا دلتا و ۵۰ درصد باقیمانده از واریانت‌های دیگر هستند؛ لذا تنوعی از واریانت‌ها وجود دارد.

سوری اظهار کرد: اینکه تاخیر در مداخلات صورت گرفته است را قبول ندارم؛ برای استان سیستان و بلوچستان این وضعیت قابل پیش‌بینی بود. چند کار اساسی باید در سیستان و بلوچستان صورت گیرد که بخشی مربوط به وزارت بهداشت و بخشی دیگر مربوط به سایر سازمان‌هاست و باید تعداد تست‌ها افزایش پیدا کند و از ترددهای غیرقانونی در مسیرهای رسمی جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد ترددهای غیرقانونی از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شوند که سبب پخش ویروس در کشور می‌شوند گفت: ۱۰۰ نفر از پاکستانی‌هایی که به صورت غیرقانونی به کشور آمده بودند بیش از نیمی از آنها تست مثبت داشتند؛ لذا کنترلی از سمت پاکستان صورت نمی‌گیرد، مرز گسترده است و ما باید اقدامات حداکثری لازم را انجام دهیم تا از ورود موارد اینگونه به کشور جلوگیری شود.
کد مطلب : ۱۰۰۴۵
نام شما

آدرس ايميل شما