۰

ویروس کرونا با سویه دلتا در یزد وجود دارد

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۱۰۰۳۹
ویروس کرونا با سویه دلتا در یزد وجود دارد
سالم خبر: ویروس کرونا با سویه دلتا از اواخر فروردین سال ۱۴۰۰ در یک واحد تولیدی این استان مشاهده شد و با توجه به همه گیری آن در منطقه علاوه بر سویه‌های قدیمی، شکل غالب آن باید از این نوع باشد.
 
به گزارش سالم خبر،محمدرضا دهقانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: البته با خیز جدید بیماری و اعلام موج جدید بیماری در جنوب و شرق کشور و آزمایش غالب سویه هندی دلتا  که فقط در موسسه پاستور تهران انجام می‌شود، باید فرض را بر سویه دلتا گذاشت و چون نیمی از ۱۰ شهرستان‌ استان  با تغییر وضعیت قرمز شد .

وی ادامه داد:به دلیل عادی انگاری و کاهش استفاده از ماسک از سوی مردم ، اجرای محدودیت‌ها به طورکامل امکانپذیر نیست،  قطعا استان یزد قرمز می شود و شاهد فراز و فرود آمار بیماران سرپایی و بستری در مراکز بهداشتی و درمانی خواهیم بود.

همچنین دهم اردیبهشت ماه امسال رسانه ها به نقل از دکتر محمود نوری شادکام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد از ابتلای تعدادی از کارگران هندی و ایرانی یک واحد صنعتی در اشکذر به نوعی ویروس کرونا خبر داد و گفته بود که نوع آن هنوز مشخص نشده است.

وی عنوان کرد: با هماهنگی افراد مبتلا، آزمایش‌های اولیه به عمل آمد که جواب تست آنها مثبت اعلام شد و نمونه آزمایش‌ها برای مشخص شدن نوع ویروس به تهران ارسال شد و  برنامه ای هم برای تعطیلی این واحد  وجود ندارد.

گسترش نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا باعث از سرگیری مجدد قرنطینه‌های سراسری و اعلام وضعیت هشدار از سوی مقامات سازمان جهانی بهداشت شد.

این  سازمان به دلیل قدرت سرایت این گونه جهش‌یافته جدید ویروس کرونا و کمبود واکسن در بسیاری از نقاط جهان، حتی افراد کاملا واکسینه شده را نیز به ادامه استفاده از ماسک دعوت کرد که مجددا زنگ خطر را در سراسر جهان حتی در کشورهایی که بیش از نیمی از جمعیت‌شان واکسینه شدند، به صدا درآورد..

 همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد جمعه شب  هفته ای که گذشت، گفته بود که از ۹۸۸ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی استان در شبانه‌روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۴۹۷ فرد جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شدند.

به گزارش روابط عمومی این دانشگاه،  دکتر ابراهیم سلمانی افزود: از این تعداد ۵۷ نفر به دلیل وخامت حالشان در بیمارستان‌های استان بستری شدند و ۴۴۰ نفر هم به دلیل خفیف بودن بیماری نیازی به بستری نداشتند و در منزل دوره نقاهت( قرنطینه خانگی) خود را طی می‌کنند.

وی ادامه داد:   هم‌اکنون ۴۸۹ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۹۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات دریافت می‌کنند.

به گفته سلمانی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به کمتر از ۵۰ درصد در استان رسید و  استفاده از ماسک ۵۸ درصد و رعایت فاصله گذاری اجتماعی هم به ۴۸ درصد نیز کاهش یافت.

 هم اکنون وضعیت بهداشتی شهرستان های یزد، میبد، تفت، مهریز و خاتم از ۱۰ شهرستان استان به دلیل افزایش شیوع ویروس کرونا در حالت قرمز قرار گرفت و شرایط در بافق هم در آستانه قرمز شدن است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌ گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم  بیماری کووید ۱۹ است  و بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا و هند که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.
کد مطلب : ۱۰۰۳۹
نام شما

آدرس ايميل شما