۰
مدیر منطقه‌ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت:

جمهوری اسلامی ایران در مراقبت‌های اولیه بهداشتی الگو است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۱۰۰۲۲
جمهوری اسلامی ایران در مراقبت‌های اولیه بهداشتی الگو است
سالم خبر: مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در پیامی به سی وچهارمین آیین پویش ره سلامت، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگو در مراقبت‌های اولیه بهداشتی نام برد.

به گزارش سالم خبر از وبدا، احمد المنظری مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در این پیام افزود: سیستم‌های مراقبتی با رویکرد مراقبت‌های اولیه بهداشتی، بهترین روش برای تحقق بخشیدن به حق همه در دستیابی به بالاترین سطح سلامت و در عین حال به حداکثر رساندن عدالت و همبستگی است.

وی ادامه داد: برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت و اهداف توسعه پایدار، رویکرد دولت - ملت به مسایل بهداشتی مورد نیاز است که به‌ عنوان هسته اصلی خدمات یکپارچه سلامت متشکل از سیاستگذاری و عملکرد چند بخشی، توانمندسازی افراد و جوامع و مراقبت‌های ضروری بهداشتی است.

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت خاطرنشان کرد: مراقبت‌های اولیه بهداشتی در جمهوری اسلامی ایران بعنوان الگو مطرح بوده، از چهار دهه گذشته، شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی برای اطمینان از دسترسی به موقع مردم به خدمات ضروری، مقرون به صرفه و قابل قبول ایجاد شده و  این مراکز بهداشتی جدید در ارتقای سطح پوشش خدمات تا ۱۰۰ درصد کمک‌رسان است.

المنظری گفت: جمهوری اسلامی ایران در آغاز شیوع پاندمی کووید-۱۹، سیستم مراقبت‌های اولیه بهداشتی خود را بعنوان بخش اصلی در پاسخ به این پاندمی معرفی کرده است. شبکه مراقبت‌های بهداشتی زیر ساختی است برای فعالیت‌های ارتباطی منظم در تشخیص زود هنگام موارد، ردیابی تماس و تریاژ برای مراجعه به بیمارستان (در صورت لزوم) که توسط کارکنان سیستم مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌شود. علاوه بر این، سیستم ثبت شبکه بهداشت، در شناسایی بهتر گروه‌های آسیب پذیر، از جمله گروه‌های پرخطر ابتلا که نیاز مراقبت‌های بیمارستانی دارند، کمک کرد.

وی یادآور شد: سیستم مراقبت‌های بهداشتی اولیه به منظور پوشش همه افراد جامعه بسیج ملی مبارزه با بیماری کووید-۱۹ را بصورت مرحله‌ای آغاز نمود که گام پنجم آن دسترسی عادلانه به واکسن برای آسیب پذیرترین افراد جامعه است و همه‌گیری کرونا نشان داد ادغام مراقبت‌های اولیه بهداشتی در طیف گسترده‌ای از سیاست‌ها، استراتژی‌ها، فعالیت‌ها و خدمات یک نیاز جهانی است. برای جهت‌گیری مجدد نظام سلامت نیاز مبرم به تعهد سیاسی روشن و رهبری قوی در همه سطوح وجود دارد.

این مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: برای تعریف بهتری از نیازهای سلامت، شناسایی راه حل‌ها و اولویت‌بندی‌ها، جلب مشارکت افراد، جوامع و ذینفعان در همه بخش‌ها با همکاری نزدیک با یکدیگر حیاتی است. میخواهم ضمن تاکید بر لزوم اطمینان از تداوم خدمات ضروری سلامت از طریق شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی از این فرصت برای تقدیر از موفقیت ایران و معرفی شهر سهند به‌عنوان اولین شهر سالم در میان کشورهای با درآمد متوسط در منطقه استفاده کنم و این امر بدون نقش رهبری قوی بخش بهداشت و اقدامات فداکارانه کارکنان نظام سلامت و همچنین مشارکت جامعه میسر نبود. به عنوان بخشی از چشم انداز سلامت برای همه در منطقه مدیترانه شرقی برای پوشش همگانی سلامت و اطمینان از دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت و بدون هیچگونه بار اقتصادی همکاری کنیم.

سی وچهارمین آیین پویش ره سلامت با افتتاح ۶۹۶ پروژه بهداشتی در سراسر کشور در جریان است.

 
 
 
کد مطلب : ۱۰۰۲۲
نام شما

آدرس ايميل شما