۰
رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

متولیان تبلیغ علیه واکسن آنفلوانزا خلافکارند

تزریق واکسن آنفلوانزای روسی توصیه نمی شود
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۲۰۵۵
متولیان تبلیغ علیه واکسن آنفلوانزا خلافکارند
سالم خبر: رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت اعلام کرد: در سال گذشته صرف نظر از نشر برخی شایعات در مورد عوارض تزریق واکسن آنفلوانزا با هیچ گونه موارد فلج شدن و عوارض برگشت ناپذیر مواجه نبودیم و افرادی که چنین تبلیغاتی را انجام می‌دهند خلافکارند.

محمود سروش در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه براساس قوانین مصوب ما به عنوان متولی بهداشت و درمان کشور در مقابل عوارضی همچون فلج شدن افراد با تزریق واکسن آنفلوانزا مسوول هستیم، گفت: هر واکسنی باید مورد تایید کمیته کشوری باشد و در صورتی که افراد پس از تزریق واکسن دچار عوارض شوند در کمیته کشوری مطرح و بررسی می شود. خوشبختانه در سال گذشته هیچ گونه مشکلی در خصوص واکسن آنفولانزا نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه عملکرد ما درباره واکسن آنفلوانزا مبتنی بر اقدامات کاملا علمی با نظارت سازمان جهانی بهداشت و کمیته کشوری است، بیان داشت: کمیته کشوری ارائه واکسن را برای گروه هدف تایید کرده است. چون این واکسن مناسب افراد می باشد و تاکید ما تزریق واکسن آنفلوانزا برای همه افراد جامعه است.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت واکسن آنفلوانزا را مورد تایید سازمان غذا و دارو دانست که در جمعیت هدف تاکید شده است.

نیمه‌ی نخست آبان زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوانزا

سروش مناسب ترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا را اواسط مهرماه و اوایل آبان ماه ذکر کرد و گفت: درجه پوشش دهنده واکسن به شرط نحوه و زمان صحیح تزریق بالاست. متاسفانه برخی معتقدند اگر واکسن را زودتر از موعد تزریق کنند در مقابل آنفولانزا ایمن هستند. اما آگاه نیستند که تزریق هر چه زودتر واکسن ایمنی آن را در ماه آذر به بعد کاهش می دهد و توصیه ما این است که واکسن اواسط مهرماه و اوایل آبان ماه تزریق شود که ایمنی آن تا فروردین ماه باقی بماند.  

اولویت برخی برای تزریق واکسن ارجح است

وی با بیان اینکه هر نوع آنفلوانزایی داروی مخصوص به خود را داراست، اعلام کرد: با توجه به اینکه ما با دو نوع آنفلوانزا "A" و " B" در کشور مواجه هستیم واکسن‌های آن برای این بیماری تحت پوشش سازمان بهداشت جهانی تهیه شده است و بدون هیچ مشکل یا کمبود در دسترس همگان قرار می‎‌گیرد.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت بر تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد مبتلا به دیابت، پیوند عضو، بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی حاد همچون آسم و زنان باردار تاکید کرد و گفت: این افراد بیشتر در معرض بیماری آنفلوانزا و عوارض آن هستند.

سروش در ادامه درباره واکسن روسی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را در خصوص واکسن روسی ندارد و برای کمیته کشوری نیز قابل قبول نیست بنابراین تزریق این واکسن توصیه نمی‌شود.
 
 
 
 
کد مطلب : ۲۰۵۵
نام شما

آدرس ايميل شما