۰
دبیر کنگره علمی سالانه جراحان ایران در گفت و گو با سالم خبر:

هر پزشک روزانه مجاز به معاینه 12 تا 15 بیمار است

تاریخ انتشار :
شنبه ۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۱۳۳۶
هر پزشک روزانه مجاز به معاینه 12 تا 15 بیمار است
سالم خبر: دبیر کنگره علمی سالانه جراحان ایران اعلام کرد: براساس استانداردهای جهانی هر پزشک مجاز است که روزانه 12 تا 15 بیمار را معاینه کند چون از بیمار دوازدهم به بعد 30 درصد خطای پزشکی افزایش می یابد.

سیاوش صحت در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب افزود: در این راستا یک بررسی از سوی جامعه جراحان در خصوص میزان هزینه ، درآمد و تعداد بیماران مراجعه کننده در روز از برخی مطب ها به طور تصادفی در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، رشت و اصفهان انجام شد.

وی با بیان اینکه بخش عمده خطاهای پزشکی مرتبط به عوارض درمان و جراحی است، گفت: جامعه پزشکی همواره همه تلاش خود را به کار می برد که بیماران را به بهترین شکل درمان کند ولی گاهی موفق می شود و گاهی نیز این موفقیت حاصل نمی شود که بخش عمده آن عوارض مربوط به درمان و جراحی است و به کم کاری یا خطای پزشکی مرتبط نیست.

دبیر کنگره علمی سالانه جراحان ایران ادامه داد: اگر چه این عوارض را نباید با خطای پزشکی اشتباه کرد و باید این دو را از هم جدا کرد چون هیچ جراحی نداریم که عوارض نداشته باشد.

95 درصد  شکایات بی مورد تشخیص داده می شود

صحت درباره شکایات پزشکی اعلام کرد: سه تا پنج سال طول می کشد تا نتیجه نهایی شکایات پزشکی مشخص شود و در نهایت 95 درصد شکایات بی مورد تشخیص داده می‌شود و فقط پنج درصد حقیقی است.

 لزوم ساماندهی موتورسواران

صحت با انتقاد از برخی بی توجهی ها در ساماندهی وضعیت رانندگی موتورسواران در کشور گفت: به عنوان مثال در ورودی برخی از تونل های داخل شهر تهران تابلویی نصب است که روی آن ورود کامیون و موتورسیکلت ممنوع اعلام شده است در حالیکه شاهد عبور موتورسواران زیادی هستیم که با بی توجهی به نقض کنندگان قانون خود به نوعی تشویق بی قانونی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 میلیون موتورسوار در کشور داریم که یک سوم آن ها گواهینامه موتور ندارند، اظهارداشت: براساس آمارها 62 درصد تصادفات رانندگی، موتورسواران یا عامل تصادف هستند و یا در بروز آن نقش دارند. سالانه 18 تا 28 هزار نفر در اثر تصادفات جاده ای که موتورسواران در آن نقش دارند، جان خود را از دست می دهند. این آمارها نشان دهنده یک معضل بزرگ در کشور است که باید به آن توجه ویژه ای شود.

دبیر کنگره علمی سالانه جراحان  ایران با اعلام اینکه بر اساس آمار کارشناسان، طی ۲۰ سال گذشته بالغ بر ۴۰۲ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از چهار میلیون و ۵۹۱ هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده اند، تصریح کرد: مرگ زود هنگام در اثر سوانح رانندگی باعث از دست رفتن ۴ میلیون سال عمر در ایران می شود و ضرر و زیان ناشی از تصادفات سالانه بیش از ۱/۳درصد از تولید ناخالص ملی را هدر می دهد.

صحت افزود: حدود ۳۰ درصد تخت های بیمارستانی کشور به مصدومین سوانح رانندگی اختصاص دارد و حدود ۴۰ درصد افرادی که در تصادفات کشته می شوند، سرپرست خانواده هستند.

وی ادامه داد: سرعت غیر مجاز با ۲۲ درصد، انحراف به چپ با ۲۱ درصد، بی توجهی به مسیر با ۲۰ درصد و عدم رعایت حق تقدم با حدود ۱۷ درصد، مهمترین علل عمده تصادفات در پی رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی برآورد شده است.

دبیر کنگره علمی سالانه جراحان  ایران با تاکید بر اینکه در مجموع عامل اصلی و قابل پیشگیری، خطای انسانی محسوب می شود، گفت: هنگامی که راننده با تلفن همراه صحبت میکند، زمان عکس العمل  وی از نیم ثانیه به یک و نیم ثانیه افزایش می یابد.

صحت به بررسی فاصله سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۸ اشاره کرد و گفت: در این مدت بالغ بر ۲۴ هزار نفر زندانی حوادث رانندگی بودند و استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان جلو ۳۰ تا ۶۵ درصد و در سرنشینان عقب ۲۵ تا ۷۵ درصد موجب کاهش تلفات جانی می شود.

وی گفت: استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران ۴۰ درصد از مرگ و ۷۰ درصد از آسیب های مغز و جمجمه می کاهد. همچنین استفاده از صندلی کودک در خودرو، حدود ۷۰ درصد از مرگ نوزاد و ۵۰ تا ۸۰ درصد از مرگ کودکان را کاهش می دهد.
 
 
کد مطلب : ۱۳۳۶
نام شما

آدرس ايميل شما