۰
امیر محمود حریرچی، جامعه شناس:

اظهارات متناقض مسوولان برای تامین واکسن؛ مردم را بیشتر نگران می‌کند

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۸۵۶۸
اظهارات متناقض مسوولان برای تامین واکسن؛ مردم را بیشتر نگران می‌کند
سالم‌خبر: در اکثر کشورها دولت‌ها از مردم مراقبت می‌کنند و به نظارت می‌پردازند اما متأسفانه در کشور ما مسئولین سردرگم هستند و هر روزه ما اخبار جدیدی را می‌شنویم.

امیر محمود حریرچی، جامعه شناس در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره وعده‌های متناقض مسئولین در زمینه تامین واکسن کرونا گفت: وظیفه دولت این است که نشان دهد جهت تامین واکسن در حال تلاش است. در حال حاضر برخی مسئولین می‌گویند که تحریم‌ها در واردات واکسن تاثیری ندارد و ما می‌توانیم واکسن کشور را وارد کنیم این در حالیست که برخی دیگر می‌گویند تحریم‌ها در واردات واکسن تاثیر دارند اما ما شیوه های واردات را پیدا می‌کنیم؛ متاسفانه گفته‌های متناقضی در امر تامین واکسن وجود دارد. 
 
حریرچی با بیان اینکه انتظار ما در حوزه غذا و دارو، واقعی و به حق است و به دولت مربوط می‌شود، بیان کرد: در اکثر کشورها دولت‌ها از مردم مراقبت می‌کنند و به نظارت می‌پردازند اما متأسفانه در کشور ما مسئولین سردرگم هستند و هر روزه ما اخبار جدیدی را می‌شنویم.
 
وی همچنین افزود: از دیرباز با این مشکل مواجه بوده‌ایم که نمی‌دانیم تصمیم‌گیری‌های مسوولان براساس چه سازوکاری گرفته ضمن آنکه همیشه با اظهارات متناقض مواجه
هستیم این در حالیست که این تناقضات بیشتر، مردم را نگران می‌کند تا اینکه واکسنی در کشور موجود باشد و بخواهند تزریق کنند زیرا اعتماد مردم خدشه‌دار می‌شود.
 
این جامعه شناس با اشاره به اینکه پیش از شیوع کرونا هم مردم به عملکرد دولت و حاکمیت اعتمادی نداشتند، مطرح کرد: برخلاف وعده‌های گوناگون اوضاع جامعه نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر نیز شده است حق مردم این است در هر جایی که زندگی می‌کنند فرصت‌های برابری داشته باشند متاسفانه در حال حاضر اخباری تحت این عنوان شنیده می‌شود که واکسن برای خواص! وارد شده و یا حتی کشورهای همسایه نظیر افغانستان واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده‌اند براین اساس زمانی که مردم ما این اخبار را می‌شنوند احساس می‌کنند که رها شده‌اند این احساس از گذشته وجود داشته و هم اکنون نیز درحال قوت‌گرفتن است. 

وی ادامه داد: البته از خودگذشتگی کادر بهداشتی و درمانی دولتی کشور که خود نیز در مضیقه هستند، قابل تقدیر توسط مردم ایران می باشد.
 
حریرچی با اشاره به اینکه هم‌اینک کلافهگی شدیدی در مردم مشاهده می‌شود، گفت: از لحاظ اقتصادی شرایط به حدی نامساعدست که قابل بیان نیست. امروزه ۶۰ درصد از مردم زیر خط فقرند و دریافت کننده یارانه های ناچیز صدقه گونه، ضمن اینکه
با شیوع کرونا بسیاری از کسانی که شاغل در کارهایی بوده اند که فاقد تامین شغلی  یا بیمه بوده اند و نیز آنهاییکه مشمول تعدیل ناعادلانه نیرو قرار گرفته اند مشاغل خود را از دست داده اند 
 
وی همچنین افزود: یکی از اصلی‌ترین حقوق مردم تامین خوراک آنها است از جمله پروتئین (گوشت، لبنیات...) که یکی از نیازهای اساسی بدن انسان است به رغم این نیاز، متاسفانه این پروتئین‌ها در حال حذف شدن از سبد غذایی مردم است حتی این موضوع سبب بروز مشاجراتی میان خانواده‌ها می‌شود ضمن اینکه سو تغذیه نیز می‌تواند باعث به وجود آمدن بسیاری از بیماری‌ها باشد. چنین فشارهای روانی بر روی خانواده‌ها وجود دارد، در این میان بحث سلامت نیز مزیدی بر علت شده است . 
 
این جامعه شناس درباره تزریق واکسن کرونا در کشورهای همسایه تصریح کرد: درحال حاضر کشورهای همسایه درحال تزریق واکسن هستند اما واکسنی که به آن اطمینان دارند زیرا در حال حاضر در زمینه تولید واکسن رقابت‌های بسیاری وجود دارد؛ واکسنی که قابل اطمینان باشد هنوز در کشور ما وجود ندارد. افسردگی در کشور ما بسیار زیاد بود و با وجود شرایط کنونی، افسردگی افزایش بسیاری داشته است
 
وی در ادامه گفت: در برخورد با مردم جامعه به ویژه نسل جوانان متوجه شده‌ایم که آنان
بسیار کلافه‌اند .امروزه خشونت نیز در خانواده‌ها بسیار افزایش یافته است و افراد خانواده منتظر یک جرقه برای مشاجره هستند.این کلافگی تاثیرات مخربی را در آینده  بروز خواهد داد، مگر اینکه سردمداران احساس مسئولیتی را که تاکنون به علت فاصله بسیارشان از مردم به گونه ای حداقلی داشته را بطور کامل آن به کار گیرند زیرا ممکن است زمانی فرا برسد که با انبوهی از مطالبه گری ها مواجه و دیگر نتوانند شرایط را تحت کنترل قرار داده و جبران مافات نمایند.
 
حریرچی با بیان اینکه درد بزرگ جامعه ما این است که بازی های سیاسی در همه حوزه ها وارد شده است، اظهار کرد: مطمئن باشید وزیر بهداشت هم تحت تاثیر منابعی است که واکسن را از چه کشوری تهیه کنند یا نکنند، وزیر بارها گلایه مندی خود و همکارانشان را ابراز داشته است. علاوه بر این، از قرار معلوم موضوع قاچاق واکسن نیز در انتظار ما است در حالی که اجناس قاچاق نامرغوب هستند. واکسنی که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است قاعدتا به پروسه قاچاق وارد نمی‌شود.
 
این جامعه شناس با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا سیاسی‌کاری‌های بسیاری در کشور مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: سیاست به معنای مدیریت جامعه است متاسفانه سیاست در کشور ما رنگ و بوی خشن و ثروت‌اندوزی‌های مختلفی
را دارد. فرهنگ ما به فرهنگی سیاسی تبدیل شده است این امر در تولیدات صدا و سیما نیز قابل مشاهده است باتوجه به این عوامل تنها مردم هستند که متضرر می‌شوند و بی اعتمادی نیز میان آنان افزایش پیدا می‌کند.
 
وی در ادامه گفت: درحال حاضر افرادی که حس نیت هم دارند تحت فشار هستند تا مسائلی را بر زبان نیاورند؛ دو پهلو صحبت کردن مردم را ناامیدتر می‌کند و آنان با خود می‌گویند که مقصود نهایی چیست، اینکه یک بازی میان مسئولین است و یا مردم نادیده گرفته می‌شوند. متاسفانه این موضوع درد بزرگی برای ما محسوب می‌شود. 
 
حریرچی درباره خودکشی‌های رخ داده طی ماه‌های اخیر عنوان کرد: کلافگی موجود میان مردم، باعث برخی از موارد خودکشی افراد شده است. طی این مدت آمار خودکشی (کارگران، کودکان) در کشور کم نبوده است که تأثیراتی غیر مستقیم محسوب می‌شوند زیرا مردم نمی‌دانند و امیدی ندارند که این بیماری چه زمانی ریشه‌کن خواهد شد زیرا در بسیاری از کشورها واکسیناسیون آغاز شده یا در شرف انجام است و این اخبار امیدهایی را در مردم به وجود آورده است و با خود می‌گویند که چه زمانی نوبت ما می‌شود تا شاید پس از واکسیناسیون ولو بر اساس اولویت ها، کسب و کارها مجدد رونق گرفته و وضعیت وخیم مان، سامانی نسبی یابد.
کد مطلب : ۸۵۶۸
نام شما

آدرس ايميل شما