۰

نبود امنیت سرمایه‌گذاری در زنجیره تامین، صنعت مکمل‌ را تهدید می‌کند

حافظ سوسن، دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ایران: در گفت‌و‌گو با سالم‌خبر
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۱۶۵۷۸
نبود امنیت سرمایه‌گذاری در زنجیره تامین، صنعت مکمل‌ را تهدید می‌کند
سالم‌خبر: دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ایران، گفت: نبود امنیت سرمایه‌گذاری در زنجیره تامین یکی از چالش‌های پیش روی صنایع دارویی و مکمل‌ در کشور است که این صنایع را تهدید می‌کند.

حافظ سوسن در گفت‌و‌گو با سالم‌خبر با بیان اینکه با وجود تمام مشکلاتی  که در حال حاضر گریبانگیر هر دو صنعت دارو و مکمل است، افزود: افزایش نرخ ارز موجب می‌شود که نقدینگی شرکت‌ها به شدت به چالش کشیده شود و مشکل تامین برای آنها ایجاد گردد.

وی افزود: من فکر می‌کنم فارغ از همه مشکلاتی که صنایع دارویی و مکمل با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مهم‌ترین چالش این است که ما در زنجیره تامین مکمل‌ها با عدم امنیت سرمایه‌گذاری مواجه هستیم. سرمایه‌گذاران از تولید مواد اولیه گرفته تا پخش دچار مشکل هستند. به فرض ثبات تمامی متغیرها؛ اگر شرکت‌ها IRC داشته باشند و درگیر چالش‌ها و گلوگاه‌های سازمان غذا و دارو نباشند و حتی بدون هیچ مشکلی از سوی اداره
ثبت علائم تجاری که باید یک سال در انتظار ثبت برند و شرکت خود باشند و چرخه‌ی پرچالشی را پشت سر بگذارند، محصولات‌شان تولید و به شرکت‌های پخش تحویل شود با شرکت‌های پخشی روبرو می شوند که به دلیل عدم وصول مطالبات در حال ورشکستگی هستند و قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیستند.

وی همچنین تصریح کرد: در بهترین حالت شاهدیم که شرکت‌های پخش چک‌های ۱2 تا ۱۵ ماهه به تامین کننده تحویل می‌دهند که این مساله عملا برای شرکت‌های تولیدکننده با توجه به تورم موجود در کشور و میزان سودی که سازمان غذا و دارو مشخص کرده و کمیسیون قیمت‌گذاری محصولات را بر آن مبنا ارزش‌گذاری می کند، تولید دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: زنجیره تامین مکمل پس از ۷ تا ۸ ماه دوندگی برای تامین مواد اولیه و پروسه تولید و ارائه آن به پخش با دریافت چک‌های 12 تا ۱5 ماهه مدت ۲ سال طول می‌کشد تا مطالبات خود را وصول نماید. در این حالت چه کسی دیگر توان تولید را خواهد داشت؟

دبیر و عضو هیات مدیره
اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ایران همچنین اذعان داشت: با ادامه این شرایط در نهایت چند شرکت بزرگ تولید کننده مکمل باقی خواهند ماند و مابقی شرکت‌ها از چرخه تولید خارج خواهند شد. براساس چالش‌های موجود تولید پیش‌بینی می‌شود از ۳۰۰ شرکت فعال در این صنعت تا پایان سال بیش از 30 شرکت قادر به فعالیت نخواهند بود.  پی‌آمد ریزش و خارج شدن شرکت‌ها از چرخه تولید به دلیل عدم توجیه اقتصادی کمبود مکمل در کشور خواهد بود. باقی‌ ماندن تعداد اندکی از شرکت‌های تولید‌کننده مکمل موجب ایجاد بازار انحصاری می‌شود که این مساله نیز مخاطرات خود را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: کوچک شدن صنعت مکمل آغاز شده است کما اینکه به طور مثال یکی از مهمترین تولیدکنندگان قرص جوشان که برای بیش از 40 شرکت تولید قراردادی داشت اکنون تنها با شش شرکت همکاری دارد. این بدین معنا است که 34 شرکت از این چرخه خارج شده‌اند.

دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ایران، ادامه
داد: نتیجه این چالش‌ها، خطری جز کمبود مکمل در کشور نخواهد داشت به ویژه آنکه در شرایط فعلی و پس از دوره کرونا رویکرد مردم در کشور همانند کشورهای دیگر جهان به مصرف مکمل بهبود یافته است. به طور قطع کمبود مکمل موجب نارضایتی بیماران خواهد شد.

وی افزود: عدم ثبات قیمت ارز، تورم، افزایش دستمزدها و قیمت‌گذاری دستوری باعث کاهش تولید مکمل‌ها و کمبودشان در سطح عرضه خواهد شد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که پلتفرم‌های فروش آنلاین دارو و مکمل در حال فعال سازی هستند به دلیل وابستگی اقتصاد داروخانه‌ها به فروش مکمل‌ها و کاهش عرضه و افزایش تقاضا و رشد کانال‌های فروش، داروخانه‌ها متضرر شده و تعداد داروخانه‌هایی که از چرخه فعالیت خارج می‌شوند نیز بیشتر می‌شود.

وی اشاره کرد: اگر سیاست‌های درست در این زمینه از سوی تصمیم‌گیران اعمال نشود و برای حل چالش‌ها قدمی برداشته نگردد نمی‌توان آینده خوبی برای بقا و رشد صنعت مکمل متصور بود.
 
 
 
کد مطلب : ۱۶۵۷۸
نام شما

آدرس ايميل شما